۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۹۰۴۶۴

تحریمهای نفتی با هدف تغییر سیاست داخلی و خارجی ایران

آمریکا قصد دارد، با اعمال تحریم ها، سیاست خارجی ایران را تغییر داده و از توسعه برنامه هسته ای باز بدارد و در نهایت نیز به دنبال تغییر حکومت است. در نهایت نیز احتمال دارد که فشارهای آمریکا باعث شود تا تهران برنامه هسته ای خود را از سر گیرد و مجددا، در این کشور رئیس جمهوری از جناح اصول گرایان، انتخاب شود.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، راهبرد یکجانبه گرایانه و تهاجمی آمریکا در راستای تغییر رفتار ایران بر اساس پیش فرضهای نادرست دولت ترامپ قرار دارد و احتمالا سرانجامی جز ناکارآمدی ندارد. دولت ترامپ، اخیراً اطلاعات بسیار کاملی را در رابطه با طرح هایش در راستای ازسرگیری تحریم ها علیه ایران منتشر کرد. دو ماه پیش، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ١٢ مطالبه را خطاب به ایران ایراد کرد. آمریکا اعلام کرده که اگر تهران سیاست خارجی اش را تغییر ندهد، اعمال تحریم ها را از سر خواهد گرفت. یکی از تحریم های اصلی، توقف صادرات نفت ایران است. به گفته آمریکا، این سیاست علیه ایران کارساز واقع خواهد شد. برخی از کشورها اعلام کرده اند که قصد ندارند، تحریم های ضد ایرانی آمریکا را رعایت کنند. وارد کنندگان بزرگ نفت ایران به دنبال روشی برای کاهش تاثیر تحریم های آمریکا هستند، از جمله، هند، ترکیه و چین که تحریم های یک جانبه آمریکا را برسمیت نمی شناسند. در اینجا، این مساله مطرح است که آیا ایران موفق به عقد قراردادهایی برای ناکام گذاشتن آمریکا خواهد شد یا خیر. در چنین شرایطی، احتمال دارد، واشنگتن ضمن تلاش برای بلوکه کردن صادرات نفت ایران، با ضربات جدی مواجه شود.  دولت آمریکا معتقد است که سیاست تحریم هایش بسیار ایده آل هستند. بر این اساس، هر کشوری که به تجارتش با ایران ادامه دهد، تحت اعمال تحریم های آمریکا قرار خواهد گرفت. آمریکا بازی تحریم های خود را زمانی آغاز می کند که وارد جنگ تجاری با کشورهای همسایه، متحدان، و شرکای تجاری اش شده است. بدون تردید، اعمال تحریم های گسترده و وخیم شدن روابط با متحدان و شرکا باعث خواهد شد تا آمریکا در وضعیت دشواری قرار گیرد.
آمریکا در فکر تغییر سیاست خارجی ایران از طریق اعمال تحریم ها است. اما، ایران به رغم تهدیدها پیرامون اعمال تحریم ها، اعلام به ازسرگیری توسعه برنامه هسته ای خود کرده است. برنامه هسته ای ایران طی سال های اخیر و پس از عقد برجام متوقف شد. افزون بر آن، تشدید تحریم ها باعث تقویت تندروها در تهران خواهد شد. آمریکا قصد دارد، با اعمال تحریم ها، سیاست خارجی ایران را تغییر داده و از توسعه برنامه هسته ای باز بدارد و در نهایت نیز به دنبال تغییر حکومت است. تمامی اینها خیالاتی بیش نیست. در نهایت نیز احتمال دارد که فشارهای آمریکا باعث شود تا تهران برنامه هسته ای خود را از سر گیرد و مجددا، در این کشور رئیس جمهوری از جناح اصول گرایان، انتخاب شود.  دیگر کشورهای شرکت کننده در برجام معتقدند که رژیم جدید تحریم ها – کارساز نخواهند بود. در این زمینه، احتمال دارد که ایران به یکی دیگر از منابع تشنج زا میان آمریکا و دیگر قدرت های بزرگ جهان تبدیل شود. تردیدی در این نیست که آمریکا همچنان قدرت بزرگ اقتصادی در جهان بشمار می رود و می تواند اکثر کشورها را به رعایت تحریم های جدید ضد ایرانی متقاعد سازد. اما، هنوز مشخص نیست که آیا این تحریم ها قادر خواهند بود، ایران را به تغییر رفتارش ناگزیر سازد یا خیر و این که تا چه حد دیگر کشورها با مشی تند واشنگتن موافق هستند. ر حال حاضر، احتمال دارد که دیگر کشورها نخواهند تجارت خود با آمریکا را به خاطر ایران به خطر اندازند. اما این واقعیت که آمریکا می خواهد این کشورها را به چنین انتخابی ناگزیر سازد، ممکن است برای سرمایه گذاریهای سیاسی آمریکا گران تمام شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی