۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۸۹۰۳۸

ایران؛ نگران از دست دادن سهم خود در بازار با توافق اخیر اوپک

ایران با هر گونه کاهش مخالف است و عربستان را به تسلیم در برابر خواست آمریکا متهم می کند. ایران نگران از دست دادن سهم خود در بازار در نتیجه افزایش تولید همزمان با از سرگیری تحریم هاست. ایران در نهایت توافق کرد و این قول را گرفت که اوپک برای این توافق عدد مشخصی اعلام نکند. در واقع این گروه فقط توافق کرد کاهش تولید نفت را متوقف کند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در پی توافق اخیر اوپک، افزایش تولید بسیار کمتر از آن چیزی بود که بسیاری از تولید کنندگان امیدوار بودند. پس از توافق تولیدکنندگان نفت بر سر افزایش تولید نفت خام به میزانی کمتر از آن چه بسیاری انتظار آن را داشتند، قیمت های نفت به بیشترین مقدار خود در دو سال گذشته رسید.  توافق پایانی وزرای نفت اوپک برای افزایش ٦٠٠ هزار بشکه ای تولید بسیار کمتر از یک میلیون بشکه ای بود که پیش بینی می شد.  این نتیجه برای کشورهایی مانند روسیه که امیدوار بودند نفت بیشتری تولید کنند و به قیمت های بالای کنونی بفروشند، ناامید کننده بود. سرمایه گذاران که نگران بودند اشباع بازار باز هم قیمت ها را به زیر بشکه ای ٣٠ دلار برساند، از این نتیجه استقبال کردند.  افزایش قیمت های روز جمعه بالاترین میزان افزایش قیمت در یک روز از زمانی بود که اوپک تصمیم گرفت تولید نفت را کاهش دهد.  مصرف کنندگان بزرگ نفت، از جمله آمریکا، به افزایش قیمت های نفت در نتیجه بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و کاهش ذخایر نفتی معترض هستند.  مقدار پیش بینی شده افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز است که میان کشورهای عضو تقسیم می شود، اما با توجه به ناتوانی برخی از اعضا برای افزایش تولید، این مقدار در واقع ٦٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود.  تصمیم سال ٢٠١٦ اوپک برای کاهش تولید در کنار بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، افزایش تقاضای سوخت، کاهش ذخایر نفت خام آمریکا به کمترین مقدار از ماه مارس تا کنون، به افزایش قیمت نفت کمک کرد. اما فشار مصرف کنندگان بزرگ نفت و نگرانی از تأثیر منفی افزایش قیمت بر تقاضا اوپک را وادار به موافقت با تولید بیشتر کرد.  توافق اوپک نیازمند تأیید روسیه و شرکای غیر عضو بود که در نشست تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک هم تاید شد. روسیه به همراه عربستان سعودی به شدت برای رسیدن به این توافق تلاش کردند.  این گروه دو سال پیش با کاهش ١,٨ میلیون بشکه ای تولید موافقت کردند. منتقدان تحقق این هدف را به علت اهمیت نفت در درآمد کشورها قابل بررسی نمی دانند. اما آن توافق به کاهش ذخایر بازار و افزایش قیمت نفت انجامید. 
ترامپ با انتقاد از اوپک، قیمت نفت را بالا خواند. وی پس از نشست اوپک ابراز امیدواری کرد، این سازمان تولید را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.  شرکت های خصوصی تولید نفت روسیه برای افزایش تولید با مسکو رایزنی کردند.
عربستان سعودی با کنترل تولید موافق بوده و به همراه کشورهای عرب خلیج فارس خواستار افزایشی بسیار اندک (کمتر از ٥٠٠ هزار بشکه در روز) است. ایران با هر گونه کاهش مخالف است و عربستان را به تسلیم در برابر خواست آمریکا متهم می کند. ایران نگران از دست دادن سهم خود در بازار در نتیجه افزایش تولید همزمان با از سرگیری تحریم هاست. ایران در نهایت توافق کرد و این قول را گرفت که اوپک برای این توافق عدد مشخصی اعلام نکند. در واقع این گروه فقط توافق کرد کاهش تولید نفت را متوقف کند.  https://www.wsj.com/articles/opec-meeting-starts-amid-detente-between-saudi-iran-1529661983  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی