۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۸۸۷۶۵

خط لوله گاز تاناپ آماده افتتاح شد

پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی(تاناپ) آماده افتتاح شده و فردا با حضور رجب طیب اردوغان و الهام علی اوف رئیسان جمهوری ترکیه و آذربایجان، وزرای انرژی برخی کشورها، مدیران شرکت های انرژی و مقامات بلندپایه کشورهای شریک این پروژه به بهره برداری می رسد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،بنا به اعلام مرکز مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه، مراسم افتتاحیه پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی(تاناپ) که از منطقه شاه دنیز باکو در جمهوری آذربایجان آغاز شده و در ادامه با گذر از خاک گرجستان، تا استان اسکی شهیر ترکیه ادامه یافته است، فردا برگزار می شود. پروژه انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا به ظرفیت 16 میلیارد متر مکعب شامل دو مرحله است که مرحله اول آن موسوم به خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی(تاناپ) به ظرفیت اولیه انتقال 6 میلیارد متر مکعب گاز به بهره برداری می رسد. مرحله دوم آن نیز که ترانس آدریاتیک(تاپ) نامیده می شود، به عنوان بخشی از دالان گازی جنوب، قرار است در اواخر سال 2019 میلادی افتتاح شده و نخستین محموله گاز آذربایجان در اوایل سال 2020 میلادی از طریق این خط لوله به اروپا صادر شود که ظرفیت سالانه آن در مرحله نخست 10 میلیارد متر مکعب خواهد بود. قرارداد طرح احداث خط لوله گاز ترانس آناتولی در سال 1391 امضا شد ولی عملیات اجرایی این طرح مهم با مشارکت 58 درصدی جمهوری آذربایجان(شرکت سوکار) 30 درصدی ترکیه و 12 درصدی شرکت بریتیش پترولیوم از شهریور ماه سال 92 آغاز شد. شرکت دولتی سوکار جمهوری آذربایجان مجری این طرح است و شرکت دولتی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه(بوتاش) و شرکت سهامی نفت ترکیه(تی.پی.آ.او) شرکای سوکار در اجرای این طرح هستند. هدف از راه اندازی پروژه تاناپ، انتقال 6 میلیارد متر مکعب از گاز جمهوری آذربایجان به بازار داخلی ترکیه و در ادامه صادرات 10 میلیارد متر مکعب گاز باقی مانده از مسیر ترکیه، یونان، آلبانی و ایتالیا به بازار اروپاست. پیش بینی می شود ظرفیت پروژه تاناپ در سال 2023 به 23 میلیارد متر مکعب و در سال 2026 نیز به 31 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.
 پس از توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان، دو هفته پیش دالان گازی جنوب در جمهوری آذربایجان افتتاح شد و با تکمیل بازسازی خط لوله قفقاز جنوبی در خاک آذربایجان و گرجستان و افزایش ظرفیت انتقال آن، گاز صادراتی آذربایجان به خط لوله ترانس آناتولی(تاناپ) در خاک ترکیه تزریق شد. در اجرای طرح انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا در قالب طرح بزرگ 'دالان گازی جنوب' دو مرحله پروژه تعریف شده که در مرحله اول آن موسوم به ترانس آناتولی(تاناپ)، شرکتهای ترکیه ای یک هزار و 520 کیلومتر از مجموع 1900 کیلومتر از این خط لوله را احداث کردند. این خط لوله گاز منطقه شاه دنیز 2 جمهوری آذربایجان را به ترکیه منتقل کرده و در ادامه خط لوله تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) متصل شده و گاز جمهوری آذربایجان را به اروپا منتقل خواهد کرد. توافقنامه بین دولتی درباره اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک (تاپ) در سال 2013 میلادی میان آلبانی، ایتالیا و یونان امضا شده و با اجرای خط لوله ای به طول 878 کیلومتر قرار است در سال 2020 میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد. منطقه شاه دنیز در 70 کیلومتری باکو در دریای خزر، با 2.4 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز، یکی از حوزه های بزرگ گازی جهان به شمار می رود.     منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی