۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۸۵۰۵۲

رشد صادرات محصولات پارس جنوبی

ارزش صادرات محصولات منطقه پارس جنوبی- به عنوان قطب انرژی ایران- در نخستین ماه امسال به یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون و ۴۹۲ هزار دلار رسید که در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد رشد کرده است.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود. همچنین منطقه عسلویه و پارس حدود 16 مجتمع پتروشیمی را در خود جای داده است که سالیانه بیش از 20 میلیون تن محصول تولید می کنند و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود. مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اعلام کرد: در فروردین ماه امسال بیش از 2 میلیون و 359 هزار و 734 تن از محصولات منطقه پارس جنوبی صادر شد.
«احمد پورحیدر» افزود: از این میزان، یک میلیون و 405 هزار و 335 تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه پارس جنوبی صادر شد که ارزش آن افزون بر 752 میلیون و 613 هزار دلار است. پورحیدر افزود: این میزان صادرات کالای غیرنفتی، در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 19 درصد و ارزشی 32 درصد افزایش یافت.
«همچنین 954 هزار و 399 تن میعانات گازی به ارزش 496 میلیون و 879 هزار دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شد که مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش یک درصد افزایش نشان داد». پورحیدر ادامه داد: در نخستین ماه امسال بیش از 2 میلیون و 359 هزار و 734 تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن و غیره به ارزش یک میلیارد و 249 میلیون و 492 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که 17 درصد رشد ارزش را در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثبت کرد. «چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات و کویت از بزرگ ترین خریداران محصولات صادراتی پارس جنوبی بودند».
پورحیدر یادآوری کرد: سهم میعانات گازی از مجموع کالاهای صادراتی از نظر وزنی 59 درصد و ارزشی 60 درصد بود.   میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود. تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس.پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود.     منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی