۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۷۹۴۶۵
مدیرعامل بانک پارسیان در کمیسیون بانک و بیمه انجمن صادرکنندگان نمونه مطرح کرد

تسهیلات مالی برای صادرات بیش از تقاضا است

مدیرعامل بانک پارسیان در دومین جلسه کمیسیون بانک، بیمه و مالیات گفت: تسهیلات برای صادرات بیشتر از حد نیاز بوده و مشکل امروز کمبود تقاضا برای صادرات است.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،در این جلسه که با محوریت مشکلات نقل و انتقال پول صادرات در محل انجمن برگزار شد، کورش پرویزیان با اشاره به اینکه بازار کشور اهمیت بسیاری دارد، اظهارداشت: کشورهای دیگر به سادگی بازار خود را در اختیار ما نمی گذارند، درحالیکه تعامل اقتصادی باید دو سویه باشد. وی افزود: برای صادرات نهادهایی همچون سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات ایجاد شده ، اما بخش خصوصی و صادرکنندگان با مطالبات خود باید این ساختارها را به سمت خود حرکت دهد. مدیرعامل بانک‌ پارسیان با اشاره به مسائل ویژه تحریم در سال های گذشته و مشکل عدم تقاضای تسهیلات از سوی صادرکنندگان ، تصریح‌کرد: در شرایط کنونی پول به اندازه کافی و با نرخ خوب و قابل رقابت برای صادرات در بانک ها و صندوق توسعه ملی وجود داشته و چنانچه شرکتی در بخش خصوصی توانایی کافی داشته باشد  بانک ها و صندوق ضمانت صادرات به اندازه کافی منابع دارند و بخش خصوصی نگرانی نداشته باشد.
 وی همچنین درخصوص اینکه مشکل ما عدم استفاده از این منابع توسط صادرکنندگان است، تأکید کرد: برای صادرات کسب و کارهای دانش بنیان پول قابل توجهی تخصیص داده شده اما  تقاضای جدی برای آن وجود نداشت. پرویزیان تصریح کرد : برای صادرکنندگان واقعی در بازارهای مناسبی مانند قطر ، فرصت های مناسبی برای کار وجود دارد. به تازگی طبق توافق جامعی با قطر ، دربانک های مطرح  این کشور ،  حساب باز شده و از نظر سیستم بانکی ، شرایط برای بازرگانان کاملا فراهم است و اگر تجار قراردادها را با ارز هایی مانند ریال قطر، ریال ایران یا حتی ارز دیگری غیر از دلار ببندند ، مشکلی وجود ندارد .
پرویزیان در همین راستا تأکید کرد به تازگی خط اعتباری برای طرف تجاری از سوی چند بانک در روسیه ایجاد شدهئ و در آینده نزدیک امکان استفاده از کارت نیز برای پرداخت های خرد فراهم خواهد شد. وی با اشاره به مشکلات بانکی بین المللی گفت: بخشی از مشکل نه به خاطر تحریم ها بلکه به خاطر تغییر مقررات جهانی است که  هنگام تصویب و الزام اجرای این قوانین ، کشور ما در شرایط تحریم بود و مشکل احساس نمی شد اما پس از برجام مشکلاتی که به خاطر تغییرات سیستم بانکی جهانی امروز احساس می شود  ، قابل لمس است.   روابط کارگزاری بانک ها پس از برجام بهتر شده است
در این جلسه همچنین فرازجبلی، دبیرکل انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران با تشریح این مسئله که از 1995 با توجه به سیاست های WTO حمایت از صادرات از حالت مستقیم به سمت غیرمستقیم سوق پیدا کرد افزود: یکی از این حمایت های غیرمستقیم تسهیل مسائل بانکی و ایجاد خطوط اعتباری است.
به گفته وی در ایران نیز تقاضای صادرکنندگان پس از حذف جوایز صادراتی، بهبود شرایط صادرات بود و در این راستا استفاده از پتانسیل همکاری در غالب کارگزاری بین بانک های ایرانی و خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است.
جبلی با اشاره به اینکه بعد از تحریم روابط کارگزاری بانک ها دچار آسیبی شد اما پس از برجام وضعیت بهتر شده است افزود: با این وجود صادرکنندگان باید اثر چنین سیاستی را در کشورهایی همچون قطر و روسیه که فرصت های صادراتی ایده آلی شکل گرفته را ببینند . بانک ها چابکتر شوند
محمدرضا فرشچیان نایب رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه نیز در این جلسه گفت: مشکل برقراری روابط بانکی و کارگزاری یکی از چالش های اصلی صادرات است. 
نایب رئیس انجمن صادرکنندگان گفت؛ مشکل اصلی صادرکنندگان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و حمایت از صادرات است اما در حال حاضر از سیستم صرافی برای این مسئله استفاده می شود و ما باید بر اساس ظرفیت ها و توانایی خودمان مشکلات را حل کنیم.
در ادامه فرشچیان با اشاره به سیستم قدیمی ایران و روسیه گفت همکاری بانک های مرکزی برای تهاتر اسناد تجاری مکانیزم ساده ای داشت اما این سیستم امروز به هم خورده است.
 وی با اشاره به اینکه می توان مسئله را به شکل قبل بازگرداند، اعلام کرد؛ از نظر صادرکنندگان سیستم بانکی چابکی کافی را ندارد و بخش خصوصی انتظار دارد از زمان  واریز پول به حساب صادرکننده در خارج از کشور ، بانک ها  نسبت به تحویل این پول را در ایران به صورت ریالی اقدام نمایند.   منبع: روابط عمومی بانک پارسیان
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی