۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۶۵۹۸۸

سرمایه گذاری شرکتهای بین المللی در صنعت نفت ایران؛ خنثی کننده تحریمهای ترامپ

سرمایه گذاریهای خارجی می تواند تاثیر اقدامات ترامپ علیه ایران را کاهش داده و خنثی کند. به عنوان مثال علیرغم تصویب و اجرای تحریمهای جدید ایران، شرکتهای متعدد بین المللی نفتی اروپایی و آسیایی توافقنامه هایی را با ایران امضا کرده اند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، ایران در دوران پساتحریم تلاش دارد تا ظرفیت تولید و صادرات نفت به سطح قبل از تحریمها بازگردد و سرمایه و فناور شرکتهای بین المللی را جذب کند. ولی این شرکتها هنوز هم به صورت محتاط آمیز رفتار می کنند و عجله ای برای امضای قرارداد ندارند. در عین حال، شرکتهای اروپایی، آسیایی و روسی قراردادها یا موافقتنامه های اولیه را امضا کرده اند که می تواند چندین میلیارد دلار از پروژه هار را تامین مالی کند. سرمایه گذاریهای خارجی می تواند تاثیر اقدامات ترامپ علیه ایران را کاهش داده و خنثی کند.  به عنوان مثال علیرغم تصویب و اجرای تحریمهای جدید ایران، شرکتهای متعدد بین المللی نفتی اروپایی و آسیایی توافقنامه هایی را با ایران امضا کرده اند. در صورت تشدید تحریمها توسط آمریکا و یا بازبینی ترامپ در برجام، سرمایه گذاری شرکتهای کشورهای امضا کننده برجام بجز امریکا از آنجا که خواهان حضور در بازار ایران هستند می تواند پیامدهای اقدام ترامپ را کم کند. مدیران شرکتهای این کشورها معتقدند انزوای ایران به نفع شان نیست و بعید است که قراردادهایشان با ایران لغو بشود. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که ایران قصد دارد، تا ٢٠ ماه مارس سال ٢٠١٨ میلادی، یعنی تا پایان سال جاری براساس تقویم ایران، قراردادهای نفتی و گازی به ارزش ٦٠ – ٥٠ میلیارد دلاری را امضا کند.
در ماه گذشته، شرکت انرژی فرانسوی توتال قرارداد مربوط به بهره برداری از فاز ١١ میدان پارس جنوبی در ایران را امضا کرد. ٥٠,١ درصد از این پروژه به شرکت توتال و ٣٠ درصد از آن نیز به شرکت دولتی نفت و گاز CNPC چین تعلق دارد. در این پروژه سهم شرکت پترو پارس وابسته به شرکت ملی نفت ایران  نیز ١٩.٩ درصد می باشد. به موازات شرکت توتال، دیگر شرکتهای اروپایی موافقتنامه های مقدماتی پیرامون مطالعه و بررسی بالقوه معادن گوناگون نفتی و گازی ایران را امضا کرده اند. شرکتهای شل، توتال، پتروناس و اینپکس برای توسعه بالقوه میدان بزرگ نفتی آزادگان در ایران مطالعات و بررسیهای خود را ارائه کرده اند. در ماه گذشته، شرکت نفتی و گازی ایتالیایی ENI یادداشت تفاهم پیرامون همکاری متقابل با شرکت ملی نفت ایران در راستای مطالعه و بررسی سرمایه گذاریهای بالقوه در میدان گازی کیش در خلیج فارس، و فاز سوم بهره برداری از میدان نفتی درهان را امضا کرد. شرکت SK Engineering & Construction کره جنوبی قراردادی به ارزش ١,٦ میلیارد دلاری را منعقد کرده است که نوسازی پالایشگاه تبریز  با  ظرفیت ١١٠ هزار بشکه نفت در شبانه روز، را پیش بینی می کند. علاوه بر این، احتمال دارد که کنسرسیوم شرکت دولتی روسی «زاروبژ نفت»، شرکت سرمایه گذاری غدیر ایران و شرکت Unit International ترکیه در راستای بهره برداری از میادین ایران به ارزش ٧ میلیارد دلاری سرمایه گذاری کند. در 8 آگوست، توافق نامه پیرامون همکاری به صورت سهام برابر برای شرکتها منعقد شد. ایران همچنین، در حوزه های دیگر نیز با شرکتهای اروپایی قراردادهایی امضا کرده است. در ماه جاری، شرکت خودرو سازی فرانسوی رنو توافقنامه پیرامون تاسیس شرکت مشترک با ایدرو و شرکت وارد کننده محصولات خود در ایران به نام شرکت پرتو نگین ناصح امضا کرده است. در این میان، شرکت خودرو سازی آلمانی Volkswagen نیز اعلام کرده که قصد دارد به بازار ایران باز گردد. در مجموع، سرمایه گذاری  شرکتهای بین المللی در ایران خنثی کننده تحریمهای ترامپ خواهد بود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی