۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۶۱۹۵۹

ایجاد ارزش افزوده در گاز فلر فاز ۱۲

سهیل رفیعی/رئیس بهره‌برداری پالایشگاه نهم پارس جنوبی
امروزه اهمیت مسائل زیست محیطی بر هیچ فردی در هیچ کجای دنیا پوشیده نیست و اهمیت این موضوع برای افراد شاغل در صنعت دو چندان است به‌خصوص برای کسانی که در منطقه پارس جنوبی شاغل هستند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در همین راستا در سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی برای کاهش میزان آلودگی‌های زیست محیطی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی صورت گرفته است. اما یکی از راه‌های کاهش میزان آلایندگی در فازهای پالایشگاهی این منطقه استفاده از گاز ارسال شده به فلر در واحدهای صنعتی اطراف به‌عنوان سوخت است. در همین راستا مدتی پیش پیشنهادی مطرح شد که سوخت مورد نیاز کارخانه سیمان کنگان که ‌هم‌اکنون از طریق گاز شبکه سراسری کشور تأمین می‌شود با انشعابی از طریق گاز فلر فاز 12 در اختیار این کارخانه قرار گیرد. با طرح این سناریو در ابتدا مطالعات فنی و اقتصادی لازم در پالایشگاه و کارخانه سیمان انجام و در نهایت مشخص شد، این پروژه در صورت اجرا و ارسال گاز در یک بازه زمانی مناسب، دارای صرفه و سود فراوان است.
در واقع این سوخت با قیمت کمتری نسبت به گاز شبکه سراسری در اختیار کارخانه سیمان قرار می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود آن‌ها نیز از این طرح استقبال کنند و به دنبال اجرای آن باشند. از طرفی بخشی از گاز که بلا استفاده در فلر پالایشگاه سوزانده می‌‌شده است، در یک واحد صنعتی باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود و از همه مهم‌تر شاهد کاهش 40 درصدی میزان فلرینگ پالایشگاه و آلودگی زیست محیطی خواهیم بود.
در واقع میزان فلرینگ پالایشگاه نهم پارس جنوبی در حال حاضر 1.5 میلیون متر مکعب در روز است که در صورت انجام این پروژه روزانه 0.6 میلیون متر مکعب از گاز فلر به کارخانه سیمان تحویل داده می‌شود و این یعنی ارسال 40 درصد گاز فلر پالایشگاه برای مصرف مجدد در کارخانه‌ای که تولیدات آن نیز در بخش‌های مختلف کاربرد دارد.
البته این طرح ‌هم‌اکنون در مرحله برآورد قیمت گاز و بررسی مسائل پایانی برای نهایی‌سازی است. که در صورت نهایی شدن علاوه بر جلوگیری از هدر رفت مقدار زیادی گاز و بازگشت آن به چرخه مصرف و ایجاد ارزش افزوده میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در منطقه کنگان نیز کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند روشی مناسب برای استفاده از گازهای فلر در تمام واحدهای نفت و گاز کشور باشد.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای