۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۵۹۰۵۱

سناریوی بازگشت کند تعادل به بازار جهانی نفت از نیمه دوم سال ۲۰۱۷

کارشناسان موسسه مک کنزی در گزارش جدید خود از بازگشت تعادل به بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ سخن می گویند. در این پژوهش، با ارایه چهار سناریوی متفاوت شامل بازگشت سریع تعادل، بازگشت کند شرایط تعادل، کاهش سرمایه گذاری در طرح های اکتشاف و تولید و در نهایت مازاد عرضه نفت در بازار و با بررسی آخرین تحولات بازار انرژی نتیجه گیری گردیده که به نظر می رسد سناریوی بازگشت کند بازار به شرایط تعادل را باید پرطرفدارترین سناریوی ممکن دانست.
سناریوی بازگشت کند تعادل به بازار جهانی نفت از نیمه دوم سال ۲۰۱۷
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، با تداوم بحران کاهش قیمت نفت، کارشناسان موسسه مک کنزی در گزارش جدید خود از بازگشت تعادل به بازار نفت در نیمه دوم سال 2017 سخن می گویند. در این پژوهش، با ارایه چهار سناریوی متفاوت شامل بازگشت سریع تعادل، بازگشت کند شرایط تعادل، کاهش سرمایه گذاری در طرح های اکتشاف و تولید و در نهایت مازاد عرضه نفت در بازار و با بررسی آخرین تحولات بازار انرژی نتیجه گیری گردیده که به نظر می رسد سناریوی بازگشت کند بازار به شرایط تعادل را باید پرطرفدارترین سناریوی ممکن دانست. کارشناسان پیش بینی می کنند براساس این سناریو تا پایان یافتن ذخایر نفت مازاد بازار، باید یک دوره شش ماهه را پشت سر بگذاریم. بدین ترتیب، پس از اتمام صدها میلیون بشکه نفت ذخیره شده بر روی نفتکش های شناور بر روی آب های آزاد، یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه برای توازن عرضه و تقاضا و تثبیت قیمت ها در برابر همه ماست.  
جیمز ادی، مدیر موسسه مک کنزی در آیین انتشار این گزارش می گوید: بازگشت تعادل به بازار جهانی نفت، اجتناب ناپذیر است. اما بر خلاف انتظارات، این بازگشت با سرعت اندکی همراه خواهد بود. ما معتقدیم با کاهش نرخ رشد اقتصادی اقتصادهای بزرگ و تغییرات ساختاری در بخش حمل و نقل فرآورده های نفتی، ما به زودی شاهد کاهش تقاضای نفت خام خواهیم بود. در بخش دیگری از این گزارش آمده است، در شرایط کنونی، ریسک کوتاه مدت افزایش ۳ تا ۴ میلیون بشکه ای دولت های حاشیه خلیج فارس در افق سال ۲۰۱۹ میلادی بر بازارهای نفت و انرژی سایه افکنده است. و در صورت تحقق این اتفاق، باید برای بازگشت تعادل به بازارهای انرژی به انتظار فرا رسیدن سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی بنشینیم.  کارشناسان این موسسه معتقدند در افق سال ۲۰۳۰ میلادی، تولید از میادین در حال تولید کنونی، ۳۴ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب تولیدکنندگان از میادین آب های عمیق و فراساحلی  در کنار دولت های حاشیه خلیج فارس، نقش مهمی در جایگزینی این کاهش تولید چشمگیر، ایفا خواهند نمود. به نظر می رسد کارشناسان این موسسه در مورد این موضوع با تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی، دارای نظرات مشابهی هستند. در گزارش آژانس بین المللی انرژی ، کارشناسان آژانس از سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان سال بازگشت تعادل به بازارهای انرژی نام برده اند. آنان معتقدند با کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی، رشد تقاضای جهانی نفت با نرخ زیادی و بالاتر از ارقام پیش ینی شده در گذشته، کاهش می یابد.   با وجود کاهش تولید نفت دولت های غیراوپک، در گزارش آژانس بین المللی انرژی یادآور گردیده که ذخایر نفت دولت های توسعه یافته، همچنان در بالاترین مقدار خود قرار دارد. تولید نفت کشورهای عضو کارتل اوپک با وجود سپری شدن دو سال بحرانی و کابوس وار در قیمت مبادلاتی طلای سیاه، با افزایش دور از انتظاری روبرو گردیده است. آژانس بین المللی انرژی از مقدار تولید کنونی اعضای اوپک با عنوان شکسته شدن چند باره رکورد تولید طلای سیاه و دستیابی به بالاترین سهم بازار در چهار دهه اخیر برای کسب سهم بازار و خارج کردن رقبا یاد کرده است. اتفاقی که پیش بینی آینده این بازار پرفراز و نشیب را دشوارتر از همیشه نموده است. www.petroglobalnews.com
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی