۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۵۳۴۱۴

پالایشگاهی در حد یک تابلو !

از اهواز که به سمت آبادان حرکت کنیم، در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری آبادان و تقریبا روبروی ساختمان پلیس راه آبادان به اهواز، تابلوی رنگ و رو رفته ای با عنوان 'محل احداث پالایشگاه خوزستان' که از آن به عنوان فاز ۲ پالایشگاه آبادان یاد می شود، خودنمایی می کند.
پالایشگاهی در حد یک تابلو !
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، پالایشگاه نفت آبادان به عنوان بزرگترین پالایشگاه ایران در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ یکی از بزرگترین پالایشگاه های دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.
رونق آبادان و گسترش آن تا به امروز به صنعت نفت مدیون است پس از یافت نخستین میدان نفتی در شمال خوزستان در سال 1287 خورشیدی، منطقه آبادان به لحاظ داشتن آب کافی برای عملیات پالایش و دسترسی مناسب به آب های آزاد در خلیج پارس، جایگاه مناسبی برای ساخت پالایشگاه شناخته شد.
از این رو ویلیام دارسی انگلیسی فرستاده شرکت هندخاوری یک هکتار زمین در آبادان خریداری کرد و سال 1298 خورشیدی، پالایشگاه آبادان بنیاد نهاده شد. در فاصله یک سال از آغاز ساخت و ساز پالایشگاه، ساخت نخستین واحد مسکونی در شهر آبادان آغاز شد و به این ترتیب شهرنشینی در این جزیره آرام رو به پیشرفت نهاد. با آغاز بهره برداری از پالایشگاه، جمعیت زیادی از سراسر کشور به این شهر کوچ کردند و تا سال 1335 خورشیدی، جمعیت این شهر برابر با 226 هزار نفر شد که پس از تهران، بزرگترین شهر ایران محسوب می شد. با افزایش تولید پالایشگاه در سال 1324 خورشیدی، پالایشگاه آبادان به بزرگترین پالایشگاه نفت جهان تبدیل شد. اما با شروع جنگ تحمیلی، آبادان و پالایشگاه این شهر مورد یورش سنگین بعثی های عراق قرار گرفت و پس از ویرانی های فراوان پس از عملیات بزرگ ثامن الائمه این شهر از محاصره آزاد شد. آبادان امروز، با همه مشکلات خود و درصد بیکاری فراوان جوانان جویای کار، چشم به راه تکمیل طرح های توسعه ای در حال اجرا در این منطقه است.
هیات دولت در نخستین سفر استانی خود به خوزستان در دی ماه سال 1385 برای خودکفایی کشور در تولید بنزین و ریشه کن کردن بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر، ساخت پالایشگاه خوزستان در کنار شهر آبادان را تصویب کرد.
این پالایشگاه نفت سنگین که به پالایشگاه دوم خوزستان نیز معروف است در فاصله هفت کیلومتری شمال آبادان در جاده آبادان - اهواز و کانال ژیان در منطقه آزاد اروند احداث می شود و پس از بهره برداری از این پالایشگاه که ظرفیت آن 180 هزار بشکه در روز است، روزانه حدود 10 میلیون لیتر بنزین تولید می کند. بر اساس این مصوبه، مقرر شد که خوراک این پالایشگاه از میادین نفتی آزادگان و یادآوران که از میادین تازه به تولید رسیده جنوب خوزستان و نزدیکی شهر آبادان به حساب می آیند، تامین شود.
طرح احداث پالایشگاه 180 هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین خوزستان با حدود سه میلیارد یورو سرمایه گذاری و مشارکت 75 درصدی بخش خصوصی پس از آغاز به کار پیمانکار اجرایی، سه سال تعیین شد، در حالی که این روزها نزدیک به 10 سال از تصویب آن می گذرد ولی این طرح در حد تابلو باقی مانده است. بر اساس مصوبه سال 85 مجلس شورای اسلامی نیز، مقرر شد که‌ این پالایشگاه که به پالایشگاه دوم آبادان معروف است تا پایان سال 91 به بهره‌برداری کامل برسد. بر این اساس، 20 درصد از سهام متعلق به شرکت توسعه صنایع پالایش نفت، 5 درصد مربوط به شرکت نفت آبادان و 75 درصد بقیه سهام توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به بخش خصوصی واگذار شود. نماینده پیشین مردم شهرستان آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز 28 اسفندماه 1393 در آخرین نشست شورای اداری شهرستان آبادان گفته بود:فاز دوم پالایشگاه آبادان با اعتبارات داخلی وزارت نفت اجرا می شود. از زمان تصویب این طرح تاکنون، مسئولان مختلف وعده های متفاوتی برای آغاز عملیات ساخت و انتخاب سرمایه گذار و پیمانکار این طرح، رسانه ای کرده اند ولی تا امروز هیچ نشانی از این وعده ها دیده نمی شود.  
نماینده پیشین آبادان در مجلس:فاز دوم پالایشگاه آبادان سال 94 اجرایی می شود جواد سعدون زاده در آخرین نشست شورای اداری شهرستان آبادان در سال 93 با بیان پیگیری نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان استانی و محلی برای افزایش اشتغال و رونق اشتغال در منطقه، گفته بود:بر این اساس، مقرر شده است که این پروژه سال 94 اجرایی شود. وی ادامه داد:این طرح با اختصاص 700 میلیون دلار از اعتبارات وزارت نفت، اجرایی می شود. سعدون زاده گفته بود:با اجرا و تکمیل فاز دوم پالایشگاه آبادان، فرصت های شغلی زیادی در این شهرستان ایجاد شده و بخشی از معضل بیکاری نیز از بین می رود.  
نماینده کنونی آبادان در مجلس:فاز دوم پالایشگاه آبادان از آبان ماه اجرایی می شود غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی و نماینده کنونی مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز بیستم شهریورماه سال جاری در گفت و گو با ایرنا گفت:قرارداد فاز دوم پالایشگاه آبادان با طرف چینی منعقد شده و آبان ماه مجموعه کار مطالعاتی و کار اجرایی آن آغاز می شود.
وی اظهار داشت:یک میلیارد و 800 میلیون دلار اعتبار برای اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان تخصیص یافته و این اعتبار تا سه میلیارد دلار قابل افزایش است.   عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:با پایان این پروژه، پالایشگاه آبادان بر اساس آخرین فناوری روز ساخته شده و جزو پالایشگاه های مطرح با کمترین پسماند، بیشترین راندمان و کمترین هزینه می باشد. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود:این پروژه حدود 4.5 سال به طول می انجامد و با تکمیل تمامی آن، هشت هزار فرصت شغلی ایجاد می شود. شرفی گفت:با ساخت فاز دوم پالایشگاه آبادان، فرآورده ها و حجم تولید بیشتر شده و مشتریان بیشتری نیز خریدار محصولات آن می شوند.       وعده آغاز فاز دوم پالایشگاه آبادان در سفر رئیس جمهوری به خوزستان
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 23 آبان ماه در سفری یک روزه با سفر به خوزستان چند طرح نفتی و مهم را در این استان بهره برداری کرد.   افتتاح سه فاز در میادین نفتی غرب کارون به ظرفیت استخراج 200 هزار بشکه در روز ، مرکز CTC راه آهن تهران- اهواز با حجم سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریال، طرح آبرسانی به دشت آزادگان ، هویزه ، رفیع ، شرق اهواز در قالب طرح آبرسانی غدیر و پایانه مرزی شلمچه با حجم سرمایه گذاری 276 میلیارد ریال از این طرح ها بود.   در این سفر، کلنگ زنی پالایشگاه جدید آبادان و چند طرح مهم دیگر نیز به رئیس جمهوری پیشنهاد شده بود که قرار شد در صورت موافقت وی در این سفر عملیات اجرائی آن آغاز شود.   آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پالایشگاه آبادان نیز در سفر یکروزه رئیس جمهوری به استان خوزستان نیز اجرایی نشد و این علامت سوال بزرگ پیش روی ساکنان محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد که این پروژه چه زمانی آغاز می شود؟   به گفته کارشناسان، تضمین تامین خوراک پالایشگاه خوزستان از عوامل موثر در آغاز عملیات اجرایی این طرح است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی