۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
کد مطلب : ۵۱۹۰۳

سهم مجلس دهم از فضای دوقطبی انتخابات۹۶

*مهدی محمدی
در جوامع دموکراتیک و فعال سیاسی، یکی از شاخص های تشخیص میزان قدرت منتخبان ملت، تعداد آرای موافق آن فرد درمقابل رقبای خود است. همچنین میزان مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشورشان نشان از اهمیت توجه آنان به ساختار نظام حاکم و تعیین سرنوشت توسط آن ملت است.
سهم مجلس دهم از فضای دوقطبی انتخابات۹۶
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، یکی از روش های بالابردن مشارکت سیاسی مردم در برنامه های انتخاباتی، ایجاد فضای دوقطبی و حضور چهره ها و صاحبنظران در کنار کاندیدای مطرح شده است که جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تا به حال شاهد ایجاد فضای دو قطبی در انتخابات حساس ریاست جمهوری در ادوار مختلف بوده ایم.
اردیبهشت 96 درحالی می تواند مهمترین رویداد سیاسی ایران در آخرین انتخابات قرن 13 هجری شمسی به شمار آید که پایداری گفتمان اعتدال در پس انتخاب مجدد حسن روحانی و استمرار دولت تدبیر و امید است.
بر همین اساس روحانی برای استمرار تفکر اعتدالی در مدیریت کلان کشور نیاز به کسب آرایی بالاتر از 92 خواهد داشت تا با قدرتی بیشتر به هدف گذاری های بلند مدت خود دست یابد که لازمه آن حضور بیشتر و موثر تر مردم پای صندوق های رای خواهد بود که باتوجه به مهارت روحانی در مهره چینی و استفاده از افراد و طیف ها در مسیر استراتژی اعتدالی، باید گفت
بهره مندی از ظرفیت پیش آمده در گام دوم ملت در سال 94 می تواند یکی از ابزارهای وی برای پیروزی در انتخابات 96 باشد. آنجا که نقش لیست امید و همسویان دولت در کسوتی غیر دولتی می تواند تاثیر بسزایی در پر رنگ کردن فضای دو قطبی و جلب آرای 94 در صندوق های 96 باشد. بر اساس این پیش بینی می توان گفت از این پس مقابله طیف نزدیک به دولت با طیف مقابل و اصولگرایان فاصله گرفته از مناصب اجرایی در مناقشات سیاسی، روز به روز پررنگ تر خواهد شد.
روزنامه نگار *
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ربز
ضعف های وزارت نفت در مجلس، چرا؟!
به یقین تاکنون سطح تعامل و همکاری یا به گونه ای دیگر همگرای خانه ملت با وزارت نفت، منشا از نبوغ و هوشمندی های زنگنه است . حال این سوال مطرح است: نقش دستگاه عریض و طویل پارلمانی در این میان چیست؟
به تازگی زمزمه بازگشت کارت سوخت در قالب بودجه 96 شنیده می شود البته این طبیعت و خاصیت وکلای ملت است. اما سوال کلیدی اینجاست، کارشناسان پارلمانی وزارت نفت تا چه حد توانستند استدلال زنگنه برای نماندن کارت سوخت را برای وکلای ملت تبیین کنند. نگارنده معتقد است نمایندگان مجلس نگاهی کارشناسی دارند و وزارت نفت نیز استدلال های فنی و علمی خود را دارد، این موضوع در دیدگاه های زنگنه درباره نماندن کارت سوخت آشکار است. پس ایراد کار کجاست؟
آیا بخش های مرتبط با مجلس وزارت نفت از تجویز های راهبردی برخوردار هست، یا تنها با برگزاری نشست های مشترک نمایندگان با وزیر، رسالت همه فعالیت های مجلسی را معطوف به شخص وزیر می کنند. پس فلسفه وجودی این بخش پارلمانی در دستگاه ها چیست ؟ آیا این رسالت تنها در پاراف و انتقال درخواست های منطقی نمایندگان معطوف می شود؟ پس جایگاه های کارهای کارشناسی کجاست؟ شاید یکی از رسالت های عمده بخش پارلمانی نفت، تعیین دو نماینده برای حضور در وین به همراه وزیر نفت باشد؟!!
در این روز ها تکالیف وزارت نفت در بودجه از جمله در بخش قیر سنگین تر شده است و بازگشت کارت سوخت چالش دیگری است همچنان موضوع پاداش کارکنان صنعت نفت نیز چالشی اساسی است که می بایست در همان روز های نخست، بخش پارلمانی نفت، موضوع را رصد و در مراحل نخست به اقناع و هدایت وکلای ملت می پرداخت؛ موضوعی که به نظر می رسد چالش آن بیش از آنکه از سوی نمایندگان برای کارکنان مجلس باشد به دلیل اقدام دیرهنگام وزارت نفت در تشخیص موضوع و مسئله و ورود به موقع به آن است. حال پیامدهای کم کاری و کارهای غیر موثره بخش پارلمانی نفت دامن وزیر و کارکنان آن را می گیرد.
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی