۰
۱۳
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۵۱۸۵۷

طنز:مباحثه بیژن و بیژنک پیر!

آرش کریمی زاد
در کتاب «تُحف النفت والجنوب» در میان قصه های بس شیرین همی قصه های بسیار ببودی که عبرت را از آنها به چنگ میآوردی و زبان در کام به حیرت وامی داشتی که چگونه یاران غار در پستوی اطاق نجوا گویند که اگر درز نمودندی کارکنان را مدیریت ننمودندی.لاجرم هرچه بیرون آید را با تطمیع و یا تهدیدبابکان وبی بکان و اوبکان به هیچ فروافکندی . دست وی بگرفتی که چگونه است ای فامیل!
طنز:مباحثه بیژن و بیژنک پیر!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  اندکی مجال ببایدتا رحَل اقامت بتوانی بفوریت به بالا ببری و ما در اندک چشم بهم زدنی بی هیچ مجالی ترا بردیم اینچنین بالا و تو زبان در کام نگذاشتی وسفره مان بهم بریختی! باری حکایت این چنین بود که در مجالی به غایت تنگ که ضرورت را به گزارش مضاعف بود، بیژن از بیژنک پیر اندرجنوب، آمار و ارقام به دقت تمام بخواست.از استخراج و میزان حواله نفت که به لوله نمودندی تا هر آنچه به توسعه در هورالعظیم و... بچَپان در این گزارش، تا مَلات را پر شود و روی خوش بالادست بر ما ارزانی گردد.زیرا بسیار نیازمندیم .تو خود گزارش را صیقل بس بده و بالایش را پرو بال رنگ بزن. بیژنک از این مطالبه متعجب بشدی.پس سوال بنمودی از چه حال اینگونه پریشانی و عجولانه گزارش این گونه بدقت از ما میطلبی؟پس این همه گزارش به بالا اندر می کنیم، شما را بس نیست؟ بیژن را روی از شوخ به جدیت عوض نمودی و تاکید که دخالت بکار تو نیست، برو و فرمان همان که گفتم اگر ناتوانی و پیری بر تو غالب شده و فرتوت بگشتی ،جوانی بر تو ترجیح کنم وباز ترا نشسته درآورم و پسر و پسر خاله بیکار شوند؟   القصه چندی ایام سپری بشد و گزارش از بیژنک در اعداد و ارقام تولید و توسعه بسیار بالا نمودندی چنانچه از حَد بگذشت و در مخیله نگنجید، از بس بسیار بود! اما دریغ که بیژنک پیر از فرط ناخودسازی ،حواس را بغایت بر این گزارش ننهاد و یکسره به درگاه بیژن حوالت نمودندی آنچه دقیق نبود و در آن لاف و گزاف بِل بسیار ببودی!   بیژن را رویت بر گزارش بیژنک اوفتاد. یک بار بخواندی.دوباره نیز بخواندی و انگشت حیرت به دهان بگرفتی که مگر این اعداد در مخیله می گنجد که من به بالا سرایت دهم؟سر را از فرط غضب در دو دست بگرفت و برخویش دشنام بداد بخود از این مدیر به نفت اندر نشسته فرتوت.لاجرم چاره در آن دید تا بیژنک را در اسرع اوقات از جنوب فرابخواندی و او هم به جِد حاضر بگشتی!   بیژن را فریاد بداد که این ارقام از کجایت آمده که پر از لاف و گزاف نمودی و اگر مرا دقت ننمودی در این گزارش ،حال شوخ خاص و عام می شدم؟مگر ترا خودسازی از کالای خوب برنیامده که اینگونه به پرت زدی سبیل را؟   بر بیژنک پیر این سخن گران آمد .چنانچه خویش این خبر را بداد بیرون که، بر بیژن بتاختمی و سخنش بر من نتابیدو ناخوش احوال شدم و دل به دریا زدم و بگفتم: کالای ما نامرغوب است و کالای شما مرغوب،لاجرم نتیجه چنین خواهد بود.پس برمن خرده نگیر!
بدین گونه و به روایت صاحب تالیف«تُحف النفت والجنوب»خبطی گران از سر بیژن بگذشت و نفس براحتی بکشید و بیژنک نیز از جواب خویش خشنود که از پس رئیس برآمده و بسیار این قصه را نقل بنمود .چنانچه نگارنده این روایت را به شکیبائی تمام کِش برفت وثبت بنمود تا آیندگان بخوانند وعبرت بجویند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مصطفایی
سلام

درود بر ارش کریمی زاد که مترادف جولین آسانژ و ویکی لیکس مناطق نفت خیز جنوب شده است
مسعودی
از سایت نفت ما متشکریم که حداقل ما را در جریان پشت پرده های مناسبات مدیران نفتی قرار می دهد.متاسفانه این مناسبات در منطقه جنوب با شدت بیشتری به ایجاد رانتهائی منتهی شده است.امیدواریم دستگاه های ناظر نفت که ظاهرا و بعللی ناشناخته سکوت کرده اند به پیگیری بپردازند.آنها باید متوجه این نکته باشند که مردم همه رفتارها را رصد می کنند.
شجراتی
طنز بالا یک واقعیت تلخی است که در این وزارت و زیر مجموعه خسته سنتی و بشدت بی انگیزه رخ می نماید.وقتی جوانان در این مجموعه جایی ندارند لاجرم مکالمه پیران بسیار طنزآمیز و در نهایت غم انگیز می شود.
سعدونى
از اطلاع رسانى سايت نفت ما كمال تشكر را دارم.اما هرچه اين طنز را ميخوانم هى دارم كنجكاوتر ميشوم كه در اطراف من كارمند نفت چه مى گذرد كه من متوجه نيستم و چرا؟آيا سرنوشت من كارمند يا كارگر نفتى هم جزئى از اين طنزى است كه نوشته شده است؟
شواهدى-تهران
داستان فوق بسيار غم انگيز است.واقعاآيا كسى ناظر اين ثروتمندترين وزارتخانه دولت است كه در آن چه اتفاقى ميافتد.در اين راستا در جنوب كشور چه خبر است؟كمى گيج شده ام.كاشكى كسى براى من خواننده توجيهى منطقى داشته باشد.بلاخره من حق دارم بدانم لابلاى گفتمان مديران چه ميگذرد؟
مسعودی
از سایت نفت ما متشکریم که حداقل ما را در جریان پشت پرده های مناسبات مدیران نفتی قرار می دهد.متاسفانه این مناسبات در منطقه جنوب با شدت بیشتری به ایجاد رانتهائی منتهی شده است.امیدواریم دستگاه های ناظر نفت که ظاهرا و بعللی ناشناخته سکوت کرده اند به پیگیری بپردازند.آنها باید متوجه این نکته باشند که مردم همه رفتارها را رصد می کنند.
غلامی
در متن این طنز مطلبی نگاشته شده است که می طلبد آقایآن .......................................... وزارت نفت یا رضا طاهری مدیر روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب را به پاسخ گویی وا می دارد در صورت عدم پاسخ گویی و شفاف سازی به افکار عمومی مطلب فوق ،بخشی از واقعیت نهفته لحاظ یا ضعف مدیران روابط عمومی بیش از پیش آشکار خواهد شد

پاسخ:
رهايى
جناب آرش كريمى زاد شما بچسبيد به همان نفت شمال به جنوب كارى نداشته باشيد.به شما جنوب مربوط نيست.
دوست
در جواب دوستان عزیز باید گفت به جای تهمت زدن به دستگاههای نظارتی و غیره .... باید دید که حق الزحمه این ویکی لیکس ایرانی برای افشا گری چقدر است؟ وقتی وزیر کشور میگه ولنگاری در دنیای مجازی است اینهم یک موردش بهر حال امیدوارم این دروغهایی که به خورد مردم راست باشه.....
مجید
این ..... تاوان دارد، پس خواهید داد...

پاسخ:
نفتی
آقای کریمی زاد متولی و عملدار ویکی لیکس. سپاس
دوست واقعی
آقای دوست شما برای این دفاع از مدیران نفتی گیرتان میاید؟
یک دوست دیگر
طنز شاید کاریکاتوری از واقعیت موجود در ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و یا هر جای دیگری از شرکت نفت و یا وزارت نفت باشد از این جهت مصداق - انظروا الی ماقال و لاتنظروا الی من قال - باید به مندرجات مطلب پرداخت و از تهمت فردی اجتناب نمود.
این در جواب مطلبی که از طرف فردی بنام دوست نوشته شده است.ضمن احترام به آرای موافق و مخالف.