۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۵۰۶۶

خودروهای میلیاردی در صف بنزین!

بعد از صف سینما و صف سبد کالا، حالا نوبت به صف بنزین رسیده. ساعت یازده شب، در نزدیکی‌های هر جایگاه بنزینی که می‌رویم صف‌های بلندی تشکیل شده است. از پراید و پیکان تا بنز و مازراتی در صف ایستاده‌اند. بعضی‌ها هم پیاده می‌شوند و گالن به دست به سمت پمپ‌های بنزین می‌دوند. اگر شرایط همین‌گونه ادامه پیدا کند به آخرین ماشینی که در صف ایستاده، طرفای صبح نوبت می‌رسد. از هشت تیر ۱۳۸۶ تا یکم اردیبهشت ۱۳۹۳ شش سال می‌گذرد، آن سال هم تا صبح مردم گالن‌ها و باک‌های ماشین‌شان را پر می‌کردند.
به گزارش نفت ما،حالا شش سال گذشته اما همچنان گزارش انتظار مردم برای بنزین ادامه دارد. مستوفی صاحب آخرین ماشینی است که در صف ایستاده، البته دیگر در خیابان فضایی نیست و اگرنه باز هم به این صف ماشین اضافه می‌شد. از او پرسیدم که با این روند حدود 5 یا 6 صبح به شما نوبت می‌رسد، در پاسخ گفت: «حالا یک شب است دیگر، تا صبح منتظر می‌مانم. ایراد نداره.» به او گفتم که نهایتا دوازده هزار تومان اختلاف قیمت این بنزین و نرخ جدید است، آیا می‌ارزد که چند ساعت منتظر بمانید؟ مستوفی در پاسخ گفت: «حتما نیاز داریم که در صف ایستاده‌ایم.»
بعضی‌ها پشت فرمان ماشین خواب‌شان برده و با بوق ماشین پشت سرشان از خواب بیدار می‌شوند، ساعت نزدیک‌های دوازده است، به صورت خیلی ناگهانی، بعضی از پمپ‌های بنزین اقدام به تعطیل کردن جایگاه‌های سوخت می‌کنند، در این لحظه تنها چیزی که ابتدا به ذهن می‌آید این است که آن ماشین‌هایی که در آخر صف ایستاده‌اند چگونه متوجه این ماجرا می‌شوند. وارد جایگاه بنزین شدم تا ببینم چرا پمپ را تعطیل می‌کنند.

جایگاه‌ها بنزین تمام کردند
یکی از کارمندان پمپ در پاسخ به این سوال ما گفت: «بنزین تمام شده است. دیگر بنزین نداریم.» چرا درخواست نمی‌کنید تا برای شما مجددا بفرستند؟ در پاسخ گفت: «نه دیگر بنزین تمام شده بنزین نداریم.» نکته جالب اینجا بود که اگر به این پمپ‌ها توجه می‌کردید کارمندان در حال ثبت موجودی مخزن‌ها بودند تا ببینند شرایط چگونه است. «اعتماد» تصمیم گرفت تا در همان لحظه با رییس اتحادیه جایگاه‌های سوخت کشور این مساله را در میان بگذارد.

بیژن حاج محمدرضا در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «این کار درستی نیست که به بهانه نداشتن بنزین جایگاه را تعطیل کرده‌اند، من و همکارانم هم‌اکنون در حال بررسی این مشکلات هستیم و اگر واقعا سهمیه بنزین این جایگاه‌ها تمام شده باشد به صورت کمکی در اختیار آنها سوخت می‌گذاریم.»آرام نزدیک شیشه بنزی می‌روم، به شیشه می‌زنم، شبیه آنهایی که می‌خواهند، جنسی بفروشند، مرد خواب است، بیدار می‌شود و شیشه را پایین می‌دهد. به او می‌گویم: بنزین تمام شده، جایگاه را بسته‌اند، منتظر چی هستید؟ مرد خیلی آرام و خونسرد می‌گوید: «بالاخره مجبور می‌شوند باز کنند دیگر، در اخبار شنیدم که گفتند تا سه روز گران نمی‌شود، حالا چند ساعت دیگر باز می‌شود ما هم بنزین می‌زنیم.»

براساس اطلاعات موجود از این مدل بنز، قیمت ماشین حدود 800 میلیون تا یک میلیارد تومان است. مرد می‌خواهد چند ساعت منتظر باشد تا شاید 50 هزار تومان در مصرف بنزین خود صرفه‌جویی کند. یکی از مردم می‌گویدکه چند پمپ بنزین دیگر هم بسته‌اند و آنها هم می‌گویند بنزین‌شان تمام شده است. به سرعت خودم را به پمپ‌های دیگر می‌رسانم تا از نزدیک شاهد این ماجرا باشم. این اتفاق قطعا نمی‌تواند ناگهانی باشد که چند جایگاه بنزین راس ساعت دوازده شب بنزین‌شان تمام شده باشد.

شنیدن این خبر در حالی است که عصر روز یکشنبه طبق پیش‌بینی‌های رییس اتحادیه جایگاه‌های سوخت، تقریبا خبری از افزایش قیمت نبود. رییس اتحادیه جایگاه‌های سوخت کشور با اشاره به ازدحام جمعیت مقابل جایگاه‌های سوخت از شب گذشته گفت: طی شب گذشته تا صبح دوشنبه در تهران و حومه 110 درصد افزایش فروش بنزین داشته‌ایم. وی در خصوص ازدحام خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت اظهار داشت: ازظهر روز یکشنبه تا 5 صبح دوشنبه در تهران و حومه تردد خودروها در جایگاه‌ها برای دریافت بنزین شدت گرفت به‌طوری که در حومه برخی با ظرف نیز منتظر دریافت بنزین بودند که حتی بحث‌هایی نیز بین مردم پیش آمده بود.

طی ساعات شلوغی جایگاه‌ها و تشکیل صف‌های کیلومتری در ورامین سه جایگاه با ازکار افتادگی تلمبه مواجه شدند که بلافاصله مشکل رفع و یوزرها فعال شد. وی خاطرنشان کرد: طی ساعات تراکم جمعیت در ساعات ابتدایی روز دوشنبه برای شارژ باک خودروها، جایگاه‌ها 110 درصد افزایش فروش داشته‌اند که این میزان شامل بنزین آزاد و دولتی می‌شود.

ماشین‌های چند میلیاردی در صف بنزین
در پمپ بنزین دیگری مردم همچنان در صف‌ها منتظر ایستاده‌اند اما جایگاه تعطیل است، وارد محوطه جایگاه سوخت می‌شوم، مسوول مربوطه جلو آمد و گفت: «آقا بنزین تمام شده، برای چی می‌آیی داخل؟» به او گفتم که خبرنگارم و می‌خواهم بدانم که چرا باید بنزین تمام شود، چرا ساعت 12:30 تمام نشد و همزمان چند پمپ بنزین ساعت 12 بنزین تمام کردند؟ خیلی خونسرد پاسخ می‌دهد: «تمام شده، نداریم، الان هم به مردم می‌گویند بیشتر از این در صف منتظر نباشند.» «اعتماد» مجددا با رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت تماس گرفت و مشکل را با ایشان در میان گذاشت.

حاج محمدرضا گفت: «هم‌اکنون طبق گزارش‌های ما افزایش قیمت نداریم و جایگاه‌ها نباید تعطیل کنند، من در حال هماهنگ کردن برای ارسال بنزین به جایگاه‌ها هستم و به زودی این جایگاه‌ها باز می‌شوند.»داخل بعضی از ماشین‌ها را که نگاه می‌کنی، خانواده‌هایی منتظر بنزین نشسته‌اند، کودکی به شیشه صندلی عقب ماشین سرش را گذاشته و خوابیده است، پدرش شیشه ماشین را پایین می‌دهد از من پرسید: «بنزین تمام شده؟» الان یک ساعتی هست که می‌گویند تمام شده. حالا می‌خواهید به پمپ‌های دیگر سر بزنید، شاید بنزین بود. در میانه‌های صف صدای یک ماشین نشان می‌دهد که ماشین معمولی نیست، یک مازراتی زرد رنگ در صف ایستاده تا بنزین بزند، از راننده پرسیدم که واقعا این اندازه به بنزین احتیاج دارد که حدود دو ساعت است که در صف ایستاده؟ راننده این مازراتی گفت: «من با دوستام اومدم ببینم خیابون‌ها امشب چه شکلیه و زمانی که بنزین گرون میشه مردم چه کار می‌کنند. بعدشم دیدم بنزینم کم است تصمیم گرفتم که حالا بنزینی هم زده باشم.»

عدم آموزش الگوهای رفتاری صحیح در میان مردم
موتوری از دور با سرعت می‌آید و چند گالن خالی در دست دارد تا همه‌شان را پر کند. با توجه به اینکه اعلام شد روز اول اردیبهشت بنزین گران نمی‌شود و طی چهار روز این اتفاق می‌افتد اما انتظار مردم برای پر کردن باک‌های بنزین‌شان دوباره مطابق چند سال گذشته صحنه‌های جالبی را خلق کرد. می‌توان گفت که این‌گونه واکنش مردم به خبر افزایش قیمت بنزین سال 1386 هم تکرار شده بود اما دوباره امسال مردم همان رفتارهای چند سال پیش را انجام دادند. رعایت نکردن حق نوبت در صف‌های بنزین از دیگر مشکلاتی بود که در میان این همه شلوغی وجود داشت، بعضی از مردم به دیگران احترام نمی‌گذاشتند و از لا‌به‌لای خیابان‌ها و کوچه‌ها خودشان را وارد صف می‌کردند و بحث‌های زیادی میان مردم شکل گرفت.

 غلامحسین معتمدی، روانپزشک درباره تکرار رفتارهای غلط از سمت مردم به «اعتماد» گفت: «این مساله و دیگر موضوعات شبیه به این ماجرا الگوهای رفتاری غلطی هستند که در حال تکرار هستند، زمانی که در حوزه فردی و اجتماعی جامعه‌یی سرشار از الگوهای رفتاری غلط باشد و هیچ‌گونه آموزشی برای بهبود این رفتارها به آنها ارائه نشود، این دسته از اتفاقات بسامان نمی‌شوند. این مساله زمانی که شرایط سخت اقتصادی وجود داشته باشد دو چندان می‌شود.عده دیگری که با وجود ثروت زیاد باز هم دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند، الگوهای مصرف و ثروت اندوزی را آموزش ندیده‌اند و دست به رفتارهای غلط می‌زنند.

 آخرین دلیل این‌گونه کارهای اشتباه جمعی این است که در بعضی از زمینه‌ها، کسی دیگر را ببیند که اضطراب مثلا قیمت بنزین دارد، به او هم این اضطراب وارد می‌شود و این‌گونه یک اضطراب جمعی به وجود می‌آید.» خیابان‌ها کم کم خلوت می‌شود اما حاشیه خیابان‌ها صف‌های بنزین همچنان ادامه دارد، عده‌یی شیشه ماشین را پایین داده‌اند و یکی، دو ساعتی می‌شود در خواب هستند، شاید صبح که بیدار شوند نوبت‌شان رسیده باشد منبع: اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی