۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۸۵۲۷

سهمیه خاص یک زن در پالایشگاه تهران!

«پنت گیت» مخفف پالایشگاه نفت تهران است که مفت‌فروشی سهام این شرکت مشمول واگذاری از طریق بازار سهام در سال ۹۱ بیش از ۳هزار میلیارد ریال آن هم در اوج تحریم‌های ظالمانه که عمده مردم در فشار بودند به بیت‌المال ضرر زد.
سهمیه خاص یک زن در پالایشگاه تهران!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، عده‌ای در اثربرخورداری از سهمیه‌های خاص در عرضه اولیه، سرمایه‌شان ظرف شش ماه 17برابر شد و در مدت کوتاهی ره صد ساله را پیمودند.  رشد 17برابری سهام شرکت پالایشگاه نفت تهران پس از عرضه اولیه در مهر ماه 91 در حدود 3هزار میلیارد ریال به بیت‌المال از محل عرضه ارزان شرکت خصوصی‌سازی شده پالایشگاه نفت تهران ضرر زد و جالب آنکه برخی از کارگزاری‌های نور چشمی سهمیه خاصی را به برخی از مشتریان خود از عرضه اولیه این شرکت اختصاص دادند که ظرف شش ماه دارایی آنها 1600درصد رشد کرد. عرضه اولیه بیش از سه میلیون سهم پالایشگاه نفت تهران در بورس تهران در سال 91، تحت قالب خصوصی‌سازی با گذشت بیش از چهارسال هنوز هم با حاشیه‌های فراوانی همراه است که ارزان‌فروشی بیت‌المال و توزیع ناعادلانه سهام در کارگزاری‌ها جهت عرضه به مردم در رأس این حاشیه‌ها قرار دارد. در جریان خصوصی‌سازی شرکت‌های  دولتی به دلیل آنکه این شرکت‌ها میوه انباشت ده‌ها سال ثروت ملت ایران است باید این شرکت‌ها با ارزش منصفانه و عادلانه‌ای و در زمان مناسب به فروش رسد، تا شاهد ارزان‌فروشی بیت‌المال و انتفاع گروهی خاص از عرضه شرکت‌های دولتی نباشیم.

عموم مردم زیر 50سهام، افراد خاص بالای 500 سهم! بررسی‌ها نشان می‌دهد متأسفانه که در عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت تهران که در سال 91 انجام شد ارزان‌فروشی 3هزار میلیارد ریالی صورت گرفته است و در حالی که مردم عادی در زمان مراجعه به کارگزاری‌های بورسی جهت خرید سهام اولیه پالایشگاه نفت تهران تنها 10 تا 50 سهم را می‌توانستند خریداری کنند اما  برخی از کارگزاری‌های نور چشمی به برخی از مشتریان خاص خود سهمیه‌ای در حدود 500 تا هزاران سهم را اختصاص داده‌اند که این افراد از طریق کدهای شخصی، خانواده، نزدیکان و وابستگان خود که اصالتاً و وکالتاً این کدها تحت اختیار آنها بوده است در این عرضه اولیه بسیار بسیار شیرین مشارکت داشته‌اند.
 
رشد 1600 درصدی سهام پالایشگاه تهران
در تاریخ 19مهر ماه سال 91 در حدود 3میلیون و 61 هزار سهم پالایشگاه نفت تهران تحت قالب خصوصی‌سازی از سوی سازمان خصوصی‌سازی و سهام عدالت در بورس عرضه شد؛ قیمت عرضه اولیه هر سهم پالایشگاه نفت تهران 7500تومان بود که بلافاصله تا محدوده 10هزار تومان رشد کرد و سپس نماد معاملاتی این شرکت متوقف شد و پس از بازگشایی هر سهم این شرکت در کمال تعجب و ناباوری تا محدوده 75هزار تومان رشد کرد؛ البته باید عنوان داشت که این سهم در مقاطعی فراتر از 100هزار تومان نیز مورد معامله قرار گرفت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد شش ماه پس از عرضه اولیه 3میلیون و 61 هزار سهم پالایشگاه نفت تهران که فروشنده این سهم سازمان خصوصی‌سازی و سهام عدالت بود، بهای هر سهم این شرکت در بورس 17برابر شد که این امر به خوبی بیانگر مفت عرضه کردن بیت‌المال بود، چراکه رشد 1600درصدی سهم مذکور آن هم در مدت شش ماه نشان می‌دهد که اشکال بزرگی در کار بود، اما وقتی توزیع رانتی و ناعادلانه و سهمیه‌های ویژه برخی از افرادی که سهام پالایشگاه نفت تهران را در جریان عرضه اولیه از برخی از کارگزاری‌های نورچشمی و خاص خریداری کردند مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که رانت اطلاعاتی و ارتباطاتی در این عرضه اولیه در کار بوده است چراکه برخی از افراد خاص در این عرضه اولیه یک شبه ره صد ساله را طی کردند و سرمایه خود را ظرف شش ماه 17برابر دیدند؛ بازدهی که در هیچ یک از کشورهای مهد سرمایه‌داری نیز نمی‌توان در یک سرمایه‌گذاری نیم ساله به آن دست یافت. در این بین وقتی یک طرف معامله سهام پالایشگاه نفت تهران ظرف شش ماه از خرید خود 1600درصد سود می‌کند این امر نشان می‌دهد طرف دیگر معامله یعنی ملت ایران مضرور و مغبون اصلی این واگذاری پرحاشیه بوده‌اند.
حال این نقد وجود دارد که بر چه اساسی سهامی که ظرف شش ماه 17برابر می‌شود در زمان عرضه اولیه اینقدر پایین قیمت‌گذاری شده است، آیا این امر را نباید ارزان‌فروشی بیت‌المال مسلمین عنوان کرد؟ سازمان خصوصی‌سازی، متولیان سهام عدالت و سازمان بورس اوراق بهادر که در سال 91 میلیون‌ها سهم پالایشگاه تهران را عرضه کردند باید متوجه می‌بودند که شرکت‌های دولتی که براساس سیاست‌های کلی اصل 44 مشمول واگذاری می‌باشند حاصل انباشت ده‌ها سال ثروت ملت ایران است بدین ترتیب باید در واگذاری‌ها کمال دقت نظر را به خرج می‌دادند تا عرضه اولیه شرکت اصل چهل و چهاری پالایشگاه تهران در شرایطی انجام نشود که شش ماه بعد از واگذاری سهام 17برابر شود که این امر نشانه‌ای بر ارزان‌فروشی بیت‌المال است.
برای درک بهتر ارزان‌فروشی سهام پالایشگاه نفت تهران در زمان عرضه اولیه باید عنوان داشت که به‌طور مثال اگر فردی 7میلیون برای خرید سهام پالایشگاه نفت تهران سرمایه‌گذاری می‌کرد در عرض شش ماه 120میلیون تومان برداشت می‌کرد که این مثال به خوبی انعکاس‌دهنده ارزان فروشی سهام پالایشگاه تهران در بازار سرمایه است.
 
سهمیه خاص یک زن
در این بین یک زن که در یکی از کارگزاری‌ها در سال 91 مشغول کار بوده است 21 هزار سهم از سهام پالایشگاه نفت تهران را به کد خود و وابستگان و نزدیکان خریداری کرد که جا دارد این مورد بررسی و جلو این اتفاقات رانتی که شواهد نشان می‌دهد که در گذشته رخ داده است گرفته شود.
اگر چه پس از عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت تهران به بعد یعنی در دوران ریاست محمد فطانت و شاپور محمدی  در سازمان بورس اوراق بهادار شاهد عرضه‌های اولیه‌های اینچنینی نبوده‌ایم اما باید توجه داشت که مقوله فروش صحیح شرکت‌های دولتی از آنجایی که امری مستمر و در جریان است، بی‌شک اهمیتش کمتر از موضوع فیش‌های نجومی نیست از این رو متولیان خصوصی‌سازی و فروش شرکت‌های دولتی، باید در فروش این دارایی‌های ملی ایران کمال حساسیت را به خرج دهند تا همچون عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت تهران که در سال 91 انجام شد، شاهد حاشیه‌های تأمل برانگیز نباشیم.
از سوی دیگر جا دارد مدیران وقت سازمان خصوصی‌سازی، سهام عدالت و بورس اوراق بهادار در این رابطه به مردم توضیح دهند که چرا 3 هزار میلیارد ریال در این واگذاری ارزان‌فروشی شد و از سوی دیگر نیز سهام این شرکت به چه دلیل به طرز رانتی و ناعادلانه‌ای در عرضه اولیه بین متقاضیان توزیع گردید؟
 
نهادهای نظارتی ورود کنند
از آنجایی که ارزان‌فروشی شرکت پالایشگاه نفت تهران در سال 91 در حدود 3هزار میلیارد ریال به بیت‌المال ضرر زد و این عرضه اولیه نیز با حاشیه همراه بوده است جا دارد نهادهای نظارتی چون سازمان بازرسی کل کشور عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت تهران را مورد بررسی قرار دهند تا هم علت ارزان‌فروشی کشف شود و هم اینکه مشخص شود چه افرادی از طریق کدهای شخصی، خانواده و افراد وابسته به خود بیشترین سهم را از منافع شیرین مشارکت در این عرضه اولیه به دست آورند تا از این طریق هم حقوق به یغما رفته از بیت‌المال احیا شود و هم اینکه در عرضه‌های آتی که از طریق بازار سرمایه انجام می‌گیرد شاهد فروش ارزان اموال ملت ایران نباشیم.

افراد خاصی که بیشترین سهم را عرضه اولیه پالایشگاه نفت تهران داشتند در روزهایی که عمده مردم ایران در حال مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه امریکا و دولت‌های غربی بودند، سرمایه‌شان به یکباره طی شش ماه 1600درصد رشد کرد و به قولی به سودهای بادآورده دست یافتند. در واقع باید افرادی که به کدهای مختلفی که اصالتاً و وکالتاً در اختیار آنها بوده و کارگزاری‌های خاص، سهمیه‌هایی 500تا هزاران سهمی از عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت تهران را به این افراد اختصاص دادند توسط سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی مورد شناسایی و برخورد قراربگیرند.   منبع: جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


داریوش
عکس مربوط به پالایشگاه آبادان می باشد
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی