۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۴۸۲۸

خروج سازندگان صنعت نفت از ایران به دلیل عدم توجه به ساخت داخل

پس از گذشت تعطیلات نوروز خبرهایی از واردات کالاهای استوک به صنعت نفت تا بازداشت‌های جدید در ارتباط با پرونده سلطان تجارت پتروشیمی به گوش رسید.
به گزارش نفت ما ،به نقل از خبرگزاری فارس، پس از گذشت تعطیلات نوروز خبرهایی در قالب گفت‌وشنود به گوش خبرنگاران صنعت نفت رسید که برخی از این اخبار به شرح زیر است.



*کالاهای استوک صنعت نفت دبی در ایران

شنیده شده،تعدادی از پیمانکاران طرح های پارس جنوبی به ویژه در بخش فراساحلی به بهانه تحریم های بین المللی و عدم همکاری سازندگان معتبر با شرکت های داخلی ، نسبت به تامین بخش قابل توجهی از تجهیزات و قطعات مورد نیاز طرح ها از انبارهای کالاهای استوک منطقه به ویژه دبی و بندر جبل علی اقدام نموده اند.

گفته می شود در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بلافاصله پس از پایان عمر اعلام شده تجهیزات مورد استفاده نسبت به جایگزینی آنها و مزایده و فروش این کالاها به استاک لیست ها و فروشندگان قطعات استوک اقدام می کنند که کشورهای فقیرآسیایی و آفریقایی از گذشته از مشتریان این کالاها بوده اند.



* خروج سازندگان صنعت نفت از ایران به دلیل عدم توجه به ساخت داخل

گفته می شود تعدادی از سازندگان باسابقه و خوشنام داخلی تجهیزات صنعت نفت، در سال های اخیر نسبت به انتقال بخش اعظم سرمایه و تجهیزات خود و تاسیس کارخانه در کشورهای اطراف نظیر ترکیه، قبرس، گرجستان، آذربایجان ، هند و ارمنستان و دریافت تابعیت دوگانه اقدام کرده اند.

گفته می شود مهمترین دلایلی نظیر رکود در اجرای طرح های نفتی کشور، قوانین دست و پاگیر گمرکی ، بروکراسی پیچیده و زمان بر داخلی به ویژه در بخش مناقصه های صنعت نفت، اجرای طرح های دست و پاگیر و غیرکارشناسی، عدم حمایت جدی از سازندگان، تحریم های مالی و بانکی در دو سال گذشته و تمایل مدیران وزارت نفت به خریداری تجهیزات از کشورهای خارجی علت اخذ این تصمیم شده است.

گفته می شود در سال های اخیر سازندگان ایرانی تجهیزات صنعت نفت بیش از 70 درصد ظرفیت خالی داشته اند.



*بلاتکلیفی 3 دستگاه حفاری در لیبی

شنیده شده پس از حضور شرکت ملی حفاری ایران در پروژه اسیدکاری و سیمانکاری میدان نفتی زلطن لیبی در چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی و به دنبال وقوع انقلاب های مردمی در کشورهای عربی ،15 نفر از کارکنان این شرکت از لیبی خارج و به کشور بازگشتند اما از سرنوشت سه دستگاه حفاری و میلیون ها دلار سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه خبری در دست نیست.

پیش از این، مدیرعامل سابق پتروپارس نیز از ضررمالی 800 میلیون دلاری این شرکت در اجرای مطالعات زمین شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری در ونزوئلا به دلیل خودداری طرف ونزوئلایی از ادامه همکاری و نیمه تمام ماندن پروژه خبر داده بود.



* کمترین میزان بودجه پارس جنوبی در سال 92 پرداخت شد

گفته می شود در سال 1392 کمترین بودجه توسعه میدان پارس جنوبی در ده سال گذشته پرداخت شده است.

نکته قابل توجه این است که بخشی از 2.5 میلیارد دلار بودجه تخصیصی اعلام شده شامل بهای قطعات تحویل شده از انبارهای شرکت ملی نفت به پیمانکاران، استفاده پیمانکاران از پروازهای چارتر عسلویه و امکانات رفاهی و ورزشی و پزشکی و درمانی صنعت نفت در عسلویه، ارائه اوراق مشارکت فروش نرفته به پیمانکاران و واگذاری قطعات نو و یا مستعمل پالایشگاه های در حال فعالیت به فازهای در حال اولویت است.


*دورجدید تغییرات در شرکت ملی گاز ایران

شنیده شده، پس از آنکه حسن منتظر تربتی با حکم معاون وزیر نفت در امور گاز به سمت مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران منصوب شد گمانه‌زنی‌ها درمورد تغییرات دیگر در شرکت ملی گاز ایران آغاز شده به طوری که شنیده شده است این بار نوبت تغییر در مدیران شرکت انتقال گاز است.


*بازداشت‌های جدید در ازتباط با پرونده سلطان تجارت پتروشیمی

شنیده شده تعداد دیگری از مدیران یکی از شرکت‌های فعال در تجارت محصولات پتروشیمی در ارتباط با پرونده سلطان تجارت پتروشیمی بازداشت شده‌اند.

بر این اساس با این بازداشت‌ها پرونده سلطان پتروشیمی ابعاد جدید و گستردگی بیشتری یافته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی