۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۷۵

شناور FPSO چیست؟

امروزه شناورهای FPSO به بخش لاینفکی از صنعت فراساحل تبدیل شده‌اند و توسعه بسیاری از میادین نفت و گاز دریایی، بدون بهره گیری از این شناورهای پیشرفته مقرون به صرفه نمی‌باشد. در حقیقت عنوان FPSO مخفف حروف اول عبارت Floating Production Storage and Offloading می‌باشد که جهت سهولت در بیان، تنها از عنوان FPSO استفاده می‌شود.
شناور FPSO چیست؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  این شناور چهار منظوره، همانطور که از نام آن پیداست، نوعی کشتی مخصوص است که به منظور فرآوری ترکیبات هیدروکربنی، ذخیره سازی و نیز انتقال آن به تانکرهای نفت‌کش به کار می‌رود. این کشتی طوری طراحی شده که قادر است هیدروکربن تولید شده  را از تجیهزات زیر آب و سکوهایی که در نزدیکی آنها کناره می‌گیرد دریافت، پالایش و ذخیره سازد.

شناورهای FPSO به دلیل سهولت در انجام فرآیند سه گانه فوق، در صنایع فراساحلی ارجحیت دارند زیرا با استفاده از آنها دیگر نیازی به ساخت تاسیسات زیر بنایی نظیر سکو، جکت و خطوط لوله برای بهره‌برداری از میادینی که ذخیره چندانی ندارند، نخواهد بود و همین عامل سبب می‌شود تا بهره‌برداری از میادین کوچک که در فواصل بسیار دوری از خشکی قرار گرفته‌اند برای شرکت‌های نفتی مقرون به صرفه باشد. البته ابعاد این شناور به حدی بزرگ است که تمام تجهیزات فرآوری، تولید، ذخیره سازی و انتقال نفت را به راحتی در خود جای می‌دهد و هم در سطح عرشه و هم در زیر بدنه این شناورها، انواع گوناگونی از تاسیسات جا سازی شده‌اند. برای اینکه بتوانید در ذهن خود بزرگی یک شناور FPSO را تصور نمائید فقط کافی است بدانید که سه بوئینگ 747 غول پیکر، به راحتی بر روی عرشه این شناور قرار می‌گیرند.

نکته دیگر اینکه، این شناورها برای تثبیت موقعیت خود بر روی امواج دریا از یک سیستم پیشرفته لنگر اندازی استفاده می‌نمایند که این عملیات نیز طی چند مرحله و به کمک چندین سیستم لنگر انداز انجام می‌پذیرد. لنگرها در وسط  کشتی تعبیه شده‌اند تا شناور بتواند به راحتی حول محور آنها بچرخد و با تغییر جریان‌های زیر آبی یا در شرایط طوفانی، به راحتی موقعیت خود را در دریا تثبیت نماید. یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص شناورهای FPSO این است که این کشتی‌ها می‌توانند در یک زمان به چندین چاه نفت در عمق آب متصل شوند و از طریق لوله‌های سیار، هیدروکربن (نفت و گاز) را جمع آوری کرده و به مخازن موجود در سطح کشتی منتقل نمایند. جالب است بدانید که تاسیسات پالایشی روی عرشه دقیقا مشابه با تاسیسات پالایشگاه‌های ساحلی است. این تاسیسات شامل بر تجهیزات جداسازی و تزریق آب، تصفیه و فشرده سازی گاز، و سایر تکنولوژی‌های مرتبط می‌باشد. نکته پایانی اینکه شرکت‌های پتروبراس، توتال، چورون، شل، اگزون موبیل و بی.پی فعال‌ترین شرکت‌های نفتی جهان در زمینه استفاده از شناورهای FPSO محسوب می‌شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی