۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۴۶۷۵۳

پتروشیمی مکران نقشی چون آفتاب برای استان دارد

وی ایجاد اشتغال برای مردم بومی منطقه توسط پتروشیمی مکران را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: شاید ۱۰ ، ۲۰ یا ۳۰ درصد نیروی مورد نیاز از بیرون استان جذب شود آن هم به این دلیل که ممکن است هنوز استان به آن مرحله از آمادگی برای پاسخگویی به همه نیازهای یک صنعت بزرگ نرسیده باشد.
پتروشیمی مکران نقشی چون آفتاب برای استان دارد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،استاندار سیستان با بیان اینکه وقتی چراغی پرنور روشن شود خیلی‌ها در زیر تابش آن برای قبول نقش حضور می‌یابند، خاطرنشان کرد: پتروشیمی مکران نقشی دارد برای این منطقه چون نقش آفتاب که استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار را برای رشد و قبول ایفای نقش در راستای اهداف ملی کشور مستعد می‌کند. علی اوسط هاشمی درباره تاثیر پتروشیمی مکران در روند توسعه چابهار و سیستان و بلوچستان اظهار کرد: رشد، پیشرفت و توجه جهانی آینده اقتصاد دنیا معطوف به اقیانوس هند و کشورهایی است که در حاشیه اقیانوس هند جای دارند، کشورهایی که بیش از دو میلیارد و 200 میلیون جمعیت در آنها مستقر هستند و توجه آنها در جستجوی نیاز‌ها و محصولات و فرآوده‌های نفتی عمدتا می‌تواند معطوف به کشور ایران باشد، ضمن اینکه از ایران به عنوان عضو موثر در تاسیس و حیات بخشیدن به این اقیانوس یاد می‌شود، لذا پتروشیمی مکران از نظر منطقه‌ای می‌تواند به سایتی برای تامین محصولات نفتی مورد نیاز این کشورها تبدیل شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون از بنادر چابهار، شهید بهشتی و باهنر آن گونه که شایسته اقتصاد کشور برای کاهش وابستگی به سایر منابع مالی کشور است، بهره نبرده‌ایم، خاطرنشان کرد:  پتروشیمی مکران می‌تواند بازاری برای رونق بخشیدن به چابهار و بنادر شهید بهشتی و باهنر باشد و این بنادر را به مقصدی برای صادرات تبدیل کند.   تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت‌های رها شده   بالاترین مقام اجرایی استان سیستان و بلوچستان در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی بیندیشیم و آن را تحقق بخشیم باید از این ظرفیت‌های رها شده‌ای استفاده کنیم که در طول تاریخ و به خصوص بعد از انقلاب و به دلایل خاص دوران جنگ و بازسازی و تحریم نتوانستیم خوب از آنها استفاده کنیم. اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید و طی سه سال گذشته نگاه‌ بسیار قشنگی به استان سیستان و بلوچستان و به ویژه بنادر چابهار شکل گرفته است، تصریح کرد: این نگاه دولت باعث افزایش اشتیاق بخش خصوصی برای پایه گذاری کارهای بزرگ در این استان و بنادر آن شده است که پتروشیمی مکران از جمله این شرکت‌هاست، پتروشیمی مکران تا به امروز تمام زیرساخت‌های لازم را مهیا کرده و این نشان از اراده و عزم جدی صاحبان سرمایه و مشتریان این صنعت است.
  پتروشیمی مکران سرمایه‌های کوچ کرده را به استان بازمی‌گرداند   استاندار سیستان و بلوچستان ساخت شهرک پتروشیمی مکران را دارای ارزش استانی و محلی دانست و تاکید کرد: ایجاد این پتروشیمی برای مردمان استانی که از وجود صنایع بزرگ محروم بوده و اشتغال کافی در آن وجود ندارد بسیار امیدبخش است چراکه می‌تواند به مردم این مرز و بوم جایگاه و نقش دهد و همچنین باعث بازگرداندن سرمایه‌های کوچ کرده از این استان شود.
اوسط هاشمی افزود: از همه این‌ها مهم‌تر و مورد توجه‌تر اینکه سواحل کشور می‌تواند قطب توسعه کشور باشد لذا آغاز ایجاد صنایع بزرگی نظیر پتروشیمی مکران می‌تواند زایش‌ها و رویش‌هایی به دنبال داشته باشد هم در مورد صنایع پایین‌دستی و هم دیگر صنعت‌هایی که نیاز به آب دارد.   حذف مشکلات زیست‌محیطی در اولویت تمام برنامه‌ریزی‌های شرکت پتروشیمی مکران   وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز صنعت ما باید صنعتی سبز باشد و نباید سخن از آلودگی‌ها با این همه پیشرفت روزافزون تکنولوژی به میان بیاید، تصریح کرد: صنعت رو به تحول و دگرگونی و متاثر از تغییرات جهانی است، جهانی که امروز می‌داند بدون صنعت نمی‌تواند، می‌داند بدون محیط زیست هم نمی‌تواند. این‌ها لازم و ملزوم همدیگر هستند؛ لذا در تمام برنامه‌ریزی‌های شرکت پتروشیمی مکران سخت‌گیری برای این بخش هم مورد توجه است چراکه سلامت به عنوان اولین حق انسانی و زیست باید به درستی مورد پاسداشت و گرامیداشت قرار گیرد.
اوسط هاشمی افزود: اطمینان می‌دهم که از این جهت محکم‌کاری‌ها صورت گرفته و خوشحالم که بگویم با تمام ملاحظات در کمیته ماده 2 محیط زیست تا به امروز شش پروژه‌ از پروژه‌های پتروشیمی مکران مجوز زیست محیطی گرفته است، سایت‌های این پروژه‌ها آماده شده و برخی از آنها هم‌اکنون مشغول تجهیز کارگاه‌ها و عملیات ساختمانی هستند.   اشتغال نیروهای بومی در پتروشیمی مکران دغدغه اصلی ما است
  وی ایجاد اشتغال برای مردم بومی منطقه توسط پتروشیمی مکران را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: شاید 10 ، 20 یا 30 درصد نیروی مورد نیاز از بیرون استان جذب شود آن هم به این دلیل که ممکن است هنوز استان به آن مرحله از آمادگی برای پاسخگویی به همه نیازهای یک صنعت بزرگ نرسیده باشد. برای نمونه هم‌اکنون در بحث گازرسانی که در حال انجام آن توسط استانداری هستیم جوشکار ماهر بومی برای خطوط اصلی خط انتقال گاز نداریم و این نشان می‌دهد که ما از لحاظ مهارتی به آن مرحله از مهارت نرسیده‌ایم که بتوانیم این نوع  مباحث را محلی جستجو کنیم. اشتغال نیروهای بومی در پتروشیمی مکران دغدغه اصلی ما است و با آینده‌نگری‌های انجام شده و ایجاد سرفصل‌های آموزشی مورد نیاز این صنعت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان می‌تواند پاسخگوی جستجوی نیروی کار توسط کارآفرینان باشد.   برگزاری اجلاس " آیورا" در چابهار از برکات ایجاد پتروشیمی مکران   وی ایجاد پتروشیمی مکران در منطقه چابهار را فرصت ارزشمندی برای مردم استان دانست و در ادامه تاکید کرد: با ایجاد پتروشیمی مکران و هماهنگی دبیرخانه مناطق آزاد کشور توانستیم اجلاس "آیورا" که تمام کشورهای حاشیه اقیانوس هند عضو آن هستند را در چابهار برگزار کنیم، هم‌افزایی در بخش‌های مختلف گردشگری، صنعتی، ترانزیت و توسعه، تبادل علمی و فرهنگی در این اجلاس انجام می‌شود و عمدتا هم کشورهای عضو در یک دایره فرهنگی و در حوزه اسلام هستند، خوشبختانه این اجلاس یک بخش از دبیرخانه‌اش را به استان سیستان و بلوچستان با مرکزیت چابهار اعطا خواهد کرد. به گفته بالاترین مقام اجرایی استان، جلب توجه امروز کشورهای بزرگی مثل هند، چین، پاکستان، اندونزی و سنگاپور به این منطقه و اینکه اینجا را نقطه وصل و ارتباط خودشان با سایر بلاد اسلامی یا جهانی می‌دادند فرصت ارزشمندی است برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و آنهایی که در جستجوی فرصت‌های ناب برای نقش محوری در منطقه هستند. ایجاد پتروشیمی مکران فرصت ارزشمندی برای منطقه است   اوسط هاشمی با بیان اینکه برای پتروشیمی مکران برنامه‌ریزی سنگین داریم، تصریح کرد:  با توجه به خشکسالی، تغییر اقلیم و تاب نیاوری مرکزیت کشور ایجاد پتروشیمی مکران فرصت ارزشمندی برای منطقه است، علاوه بر آن باعث ایجاد توجه نسبت به سواحل ارزشمند و بکر مکران که آماده است برای اوج دادن و نقش‌پذیری شده است.
وی در پایان خطاب به سرمایه‌گذاران تاکید کرد: آنها که در جستجوی فرصت‌های نقد و ناب هستند اینجا امروز برای کارآفرینان و نقش‌آفرینان آغوش باز و به سمت اقبال است.   منبع: روابط عمومی پتروشیمی مکران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی