۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۴۵۶۸۳
اختصاصی نفت ما / پیوند نفت و هنر؛

"دختر "؛ حال و هوای این روزهای نفتی ها را به تصویر کشید

ویدا عابدی
" نفت " آدمی را می سازد ، این جمله همواره بر زبان بسیاری از مدیران و کارشناسانی که زندگی شان را سال ها وقف این صنعت کرده اند جاری است . همنشینی با " نفت " برای کارکنان تنها به محیط کار ختم نمی شود، این ماده حتی در زندگی خانوادگی اهالی صنعت نفت نیز چشم نوازی می کند و آن ها که از جنس خانواده های نفتی هستند این موضوع را بهتر درک می کنند.
"دختر "؛ حال و هوای این روزهای نفتی ها را به تصویر کشید
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،ساختن شخصیتی محکم از افراد یکی از ماموریت های طلای سیاه است ، شاید از همین منظر باشد که آن ها به راحتی می توانند در بین تجهیزات سرد و بی روح و در دمایی که فقط چند درجه از جهنم خنکتر است مشغول به کار باشند . کار در مناطق نفتی افرادی خاص را می طلبد چرا که اگر روحیه خدمت از جان و دل وجود نداشته باشد ، کار در آن  مانند کار در اردوگاه های اجباری کار خواهد بود .  در اینکه هیچ قلمی نمی تواند راوی به تصویر کشیدن سربازانی که بی هیچ منتی پاسدار سرمایه های ملی کشور هستند باشد هیچ شکی وجود ندارد، اما درآمیختن هنر با صنعت شاید بتواند گوشه ای از تلاش های شبانه روزی خانواده بزرگ صنعت نفت را به تصویر بکشاند . " دختر" رضا میرکریمی از جمله فیلم هایی است که هرچند کوتاه اما به صورت عمقی به زندگی شخصی کارکنان صنعت نفت می پردازد . این فیلم اگرچه حول محور سختگیری های یک پدر دلسوز می چرخد اما به واقع نشان دهنده آن است که کار در صنعت نفت باعث فاصله بین اعضا خانواده می شود آنطور که دیگر زبان مشترکی بین آن ها وجود نخواهد داشت. در واقع این فیلم نشان دهنده وظیفه شناسی یک رئیس تمام عیار در یک واحد صنعتی است، وظیفه شناسی تمام از این حیث که تماس تلفنی با او در خصوص موضوعی باعث می شود تا رفتار او با دخترش تغییر کرده و ماجرای فیلم رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد . این فیلم که روایتگر زندگی سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است، از بعد از ماجرای یک تماس تلفنی با  او برای اجرای طرحی که قرار است بر طبق آن حقوق کارکنان پالایشگاه کاهش یابد شکل می گیرد .
در حقیقت صحبت هایی که پشت تلفن با او رد و بدل می شود که محتوای آن چیزی جز کاهش حق و حقوق کارکنان نبوده باعث عصبانیت ریس تعمیرات شده و گفت و گوی او با دخترش درست بعد از اتمام تماس تلفنی به صحنه کش مکشی که فیلم در پی نمایش آن است تبدیل می شود . تماسی که با ریس تعمیرات گرفته می شود و عصبانیتی که در چهره شخصیت فیلم به وجود می آید جزو معدود صحنه هایی است که در حال حاضر در صنعت نفت شاهد آنیم چرا که معمولا روسای واحدها مهر تایید بر گفته های مدیران خود هر چند بر به ضرر کارکنان باشد می زنند و به راحتی حقوق آن ها را زیر پا می گذارند.
این فیلم در کنار نشان دادن سختی های کار در صنعت نفت اشاره ای به پدیده ای که سال هاست مهمان مردم به خصوص استان های جنوبی کشور شده دارد .  ریزگردها و مشکلاتی از جمله به تعویق افتادن پروازهایی که شاید برای عده ای حیاتی تلقی گردد گوشه ای از فیلم " دختر" است .      تا پیش از این شخصتی که توانست با شیرینی بیان و لهجه مصائب اهالی جنوب را به خوبی نمایش دهد،  شخصیت "جناب خان" در برنامه خندوانه بود، اطلاعاتی در خصوص تیم صنعت نفت ، پدیده گرد و غبار و مشکلاتی که به دنبال خود داشت ، نحوه کار در پالایشگاه های نفتی بارها و بارها توسط این شخصیت بیان شد . جا دارد که فیلم سازان با نگاهی نو به مقوله فیلم سازی ، بیشتر به این عرصه سخت و طاقت فرسا که سال هاست مغفول مانده توجه ویژه داشته باشند  همانطور که فیلم " دختر " داستانی جز صنعت نفت را روایت می کند اما با ظرافتی هنرمندانه مصائب و مشکلات بدنه صنعت نفت را به خوبی به تصویر کشید .   ویدا عابدی/ نفت ما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی