۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۴۵۳۸۷

ونزوئلا مفلوک‌ترین کشور شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد ونزوئلا در سال ٢٠١٥ بدترین شاخص فلاکت را در جهان از آن خود کرده است و با شاخص فلاکت ٢١٤,٩ به‌عنوان مفلوک‌ترین کشور شناخته می‌شود. پس از سقوط قیمت نفت، عملا اقتصاد این کشور نفتی مسیر فروپاشی در پیش گرفت و نرخ تورم آن به ٢٧٠ درصد رسید گرچه برخی ادعا می‌کنند ونزوئلا آمار درستی منتشر نمی‌کند و حرف از تورم ٧٠٠ درصدی هم می‌زنند.
 ونزوئلا مفلوک‌ترین کشور شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در ایران نام ونزوئلا اغلب با خاطراتی از احمدی‌نژاد به ذهن متبادر می‌شود. دوستی و رابطه خاص احمدی‌نژاد با فرمانده چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، تنها در حد دو رئیس‌جمهور یا حتی در همنشینی، در اهدای خودروی سمند و گریه‌کردن در مراسم تدفین و... خلاصه نمی‌شد بلکه این دو در سیاست‌گذاری‌ها، به‌خصوص سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نیز بی‌شباهت نبودند. در حقیقت از همان دست اتفاقاتی که در دولت‌های نهم و دهم بر سر اقتصاد ایران آمد و باعث شد نرخ تورم از ٤٠ درصد بگذرد، ارزش پول ملی یک‌شبه به قهقرا سقوط کند و رانت خواری از ارز چند نرخی رواج یابد، در اقتصاد ونزوئلای فرمانده چاوز نیز رخ داد.
گرچه در ایران با عزم مردم در انتخابات ٩٢، دولت یازدهم توانست با سیاست‌گذاری‌های مختلف شاخص تورم را مهار کند و با انضباط مالی و پیش‌بینی‌پذیرکردن اقتصاد، تدبیر امور را در دست بگیرد و از بحران اقتصادی جلوگیری کند اما ونزوئلا چنین شانسی نداشت و پس از سقوط قیمت‌ نفت، رفته‌رفته اوضاع اقتصاد فروپاشیده این کشور به سمتی رفت که مردم برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خود مجبور شدند در صف بنشینند و حتی گاهی شب‌ را نیز در صف به انتظار سپری کنند. وضعیت به قدری بغرنج شد که تأمین دستمال توالت نیز به شکل یک بحرانی فراگیر و روزمره برای مردم درآمد و دولت چاره‌ای جز نظارت بر کارخانه‌های تولید دستمال توالت ندید.
اقتصاددانان برای محاسبه شاخص فلاکت از دو روش استفاده می‌کنند؛ در روش اول شاخص فلاکت با درنظرگرفتن نرخ تورم و بی‌کاری در کشورها محاسبه می‌شود و در روش دوم از راه مقایسه شاخص توسعه انسانی که عواملی مانند امید به زندگی، نرخ بی‌سوادی، سطح تحصیلات و درآمد سرانه ملی در تعیین آن نقش دارد، به محاسبه شاخص فلاکت می‌پردازند.
  اکنون ونزوئلا با شاخص فلاکت ٢١٤,٩ به عنوان مفلوک‌ترین کشور شناخته می‌شود. پس از آن، اوکراین با اختلافی فاحش در شاخص فلاکت با ٨٢.٧ در رتبه دوم است. برزیل و آرژانتین دو کشور آمریکای لاتین با شاخص‌های ٦٧.٨ و ٦٠ در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. شاخص فلاکت در ایران توسط استاتیستا در سال ٢٠١٥ میلادی ٣٦.٧ اندازه گیری شده است. چین با شاخص ٢.٣ در بهترین شرایط از نظر رتبه‌بندی فلاکت در جهان قرار دارد.   منبع: شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی