۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۴۴۹۸۵

رکورد‌زنی واردات بنزین ایران

جدیدترین آمارهای اوپک می‌گوید که ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۱۵ تغییری نسبت به سال قبل از آن نداشته است اما تولید فرآورده‌های نفتی در ایران با رشد ۴/۰ درصدی مواجه شده درحالی که روند تولید پالایشگاه‌های نفت کشور از ابتدای سال جاری تاکنون کاهشی و حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از ظرفیت اسمی بوده است که از ابتدای سال جاری تاکنون حجم واردات بنزین ایران رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است.
رکورد‌زنی واردات بنزین ایران
به گزارش نفت ما،با وجود تأکید مدیران وزارت نفت مبنی بر افزایش خودکفایی به تولیدات داخلی در حوزه انرژی، آمارهای جدید اوپک از آن حکایت دارد که واردات گاز ایران در سال 2015 دو برابر شده و واردات بنزین 31 درصد افزایش یافته است.
 در حوزه واردات بنزین اوضاع روز به روز در حال پسرفت است به طوری که علاوه بر افزایش واردات بنزین، ظرفیت پالایشگاهی کشور نیز کاهش یافته است و همه چیز بر پایه واردات می‌چرخد.   اخیراً مقام معظم رهبری به این پدیده اشاره داشتند و فرمودند بنزین نباید وارد شود:‌«‌در کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخایر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»
جدیدترین آمارهای اوپک می‌گوید که ظرفیت پالایش نفت ایران در سال 2015 تغییری نسبت به سال قبل از آن نداشته است اما تولید فرآورده‌های نفتی در ایران با رشد 4/0 درصدی مواجه شده درحالی که روند تولید پالایشگاه‌های نفت کشور از ابتدای سال جاری تاکنون کاهشی و حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از ظرفیت اسمی بوده است که از ابتدای سال جاری تاکنون حجم واردات بنزین ایران رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است.
عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیراً در جمع خبرنگاران از افزایش بی‌سابقه واردات بنزین به ۱۲ میلیون لیتر در روز خبر داده است.  این در حالی است که شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتشار گزارشی اعلام کرد: میانگین عملکرد تولید پالایشگاه‌های کشور یعنی تصفیه نفت ‌خام همراه با میعانات گازی، از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.

  صادرات و واردات بنزین
صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در سال 2015 رشد 9درصدی داشته و از 469 هزار بشکه در روز در سال 2014 به 514 هزار بشکه در روز طی سال 2015 رسیده است.  واردات فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین به کشور نیز رشد قابل توجه 31درصدی داشته و به 8 میلیون و 347 هزار لیتر در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن 6 میلیون و 344 هزار لیتر در روز فرآورده نفتی وارد کرده بود.

  دکل‌ها و ذخایر
در بخشی دیگری از این گزارش، آمده است ذخایر اثبات شده نفت ایران در سال 2015 به 4/158 میلیارد بشکه رسیده و ایران پس از ونزوئلا و عربستان به‌عنوان سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان شناخته شده است. ذخایر اثبات شده نفت ایران در سال پیش از آن 5/157 میلیارد بشکه اعلام شده بود.  تعداد دکل‌های نفتی فعال در ایران طی سال 2015 نیز 130 دکل اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن به‌میزان پنج عدد کاهش داشته است. دکل‌های فعال در سال 2014 بالغ بر 135 دکل اعلام شده بود.  بر اساس این گزارش در سال میلادی گذشته 58 حلقه چاه نفتی جدید در ایران فعال شده و تعداد چاه‌های تولید‌کننده نفت به 2339 حلقه رسیده است.

  تولید و صادرات
اوپک میزان تولید نفت ایران در سال 2015 را 151/3 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. تولید نفت ایران در این سال با رشد 1/1 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران پس از عربستان و عراق سومین تولید‌کننده نفت اوپک در این سال شناخته شده است.  ایران در سال 2015 بالغ بر 081/1 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرده است. صادرات نفت ایران نسبت به سال قبل از آن 5/2 درصد کاهش داشته است. ایران در سال پیش از آن 109/1 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود.  مصرف نفت در ایران طی سال 2014 بالغ بر 845/1 میلیون بشکه در روز بوده که این رقم با کاهش 7/2 درصدی به 794/1 میلیون بشکه در روز در سال 2015 رسیده است.

  گاز
سازمان کشورهای صادرکننده نفت میزان ذخایر اثبات شده نفت ایران در پایان سال 2015 را نیز 5/33 تریلیون مترمکعب برآورد کرده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن افت 5/1 درصدی داشته است. ذخایر اثبات شده گاز ایران در سال 2014 بالغ بر 02/34 تریلیون مترمکعب اعلام شده بود.  بر اساس این گزارش در حالی که صادرات گاز ایران در سال 2015 تنها رشد 2/2 درصدی داشته، واردات گاز ایران در سال بیش از دو برابر شده است.
 صادرات گاز ایران در سال 2014 بالغ بر 36/8 میلیارد مترمکعب در سال بوده که در سال 2015 به 54/8 میلیارد مترمکعب رسیده است.  واردات گاز ایران نیز که در سال 2014 بالغ بر 422/4 میلیارد مترمکعب بوده در سال 2015 با رشد 103درصدی به 015/9 میلیارد مترمکعب رسیده است.   منبع: روزنامه جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی