۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۳۵۶۹۳

حاشیه های پررنگ تر از متن در دادگاه بابک زنجانی

به گزارش نفت ما ،شانزدهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی با حاشیه هایی چون مشاجرات لفظی وکیل متهم با نماینده دادستان، گریه های بی صدای خواهران متهم و ریختن آب توسط متهم به وکیل مدافعش حین قرائت دفاعیات همراه بود.

 شانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی و دو تن از همراهانش امروز شنبه همانند جلسات دیگر به صورت علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

ساعت تقریبا هشت و 54 دقیقه بود که «ح.ف.ه» و «م.ش» متهمان ردیف دوم و سوم وارد جلسه دادگاه شدند. در فاصله کمتر از یک دقیقه بابک زنجانی را وارد جلسه دادگاه کردند و بعد از او، قاضی صلواتی وارد شد.

قاضی صلواتی بعد از تلاوت سوره ماعون توسط قاری و قرائت چند ماده از قانون آیین دادرسی کیفری ساعت 9 از وکیل متهم خواست تا برای ادامه دفاعیات در جایگاه قرار بگیرد.
 
بخش مهم دفاعیات را قرائت کن

قاضی صلواتی خطاب به رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی گفت: آقای دکتر! قسمت های مهم دفاعیات را قرائت و بقیه را در قالب لایحه به دادگاه ارائه کنید که وکیل متهم نیز پاسخ داد: چشم.
اگر از ارائه دفاعیات درخصوص جعل اسناد و استفاده از اسناد مجعول و همچنین اتهام کلاهبرداری از سوی وکیل بابک زنجانی بگذریم، نکات جالبی در دادگاه مانند اشک های بی صدایی که از چشمان خواهران بابک زنجانی خصوصا خواهر کوچکترش، نگاه برادر به خواهران هر چند دقیقه یک بار شاید برای دادن قوت قلب به آنها و تیک های ابروان بابک زنجانی که از جلسه نخست دادگاه کم و بیش با او همراه هستند، توجه هر حضار با دقتی را جلب می کرد.
 
اعتراض دارم افترا است

وکیل بابک زنجانی که مدام از اظهار نظر کارشناسان بانک مرکزی و مطالب مندرج در کیفرخواست گلایه و بر این موضوع که بازپرس و نماینده دادستان فرض را بر مجرمیت متهم گرفته اند، تاکید داشت، در قرائت بخشی از دفاعیات به ضرب المثلی که اگر کسی را که خوابیده می توان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد، اشاره کرد.

در این لحظه نماینده دادستان گفت: افترا است؛ اعتراض دارم این مطالبی که می گویید افترا است و وکیل بابک زنجانی ادامه داد: این که گفتم بازپرس فرض را بر مجرمیت گذاشته اگر افترا است، پس وکیل نباید اصلا دفاع کند و رسیدگی فایده ای ندارد.

رضا نجفی نماینده دادستان افزود: نه، منظورم این نبود؛ آن مثلی که ذکر کرده اید افترا است.
کوهپایه زاده نیز پاسخ داد: تشخیص این مسئله با دادگاه است.

در این حین قاضی صلواتی گفت: وقتی دادسرا قرار مجرمیت و سپس کیفرخواست صادر می کند، شما باید در قالب کیفرخواست دفاعیات خود را انجام دهید.

وکیل مدافع بابک زنجانی نیز چنین پاسخ داد که یکسال و نیم است موکلم بی وقفه در دادسرا بازجویی و مورد سئوال و جواب قرار گرفته است؛ درخواست ملاقات با موکلم در دادسرا را دادم که موافقت نشد و هیچ فرصتی برای اظهارنظر نداشتیم.

قاضی صلواتی با تبسمی بر لب ادامه داد: در دادگاه به اندازه کافی وقت برای مطالعه پرونده و اظهارنظر به شما داده شده است و با موکل خود نیز ملاقات کرده اید که کوهپایه زاده گفت: بله، درست است و اگر بابت این کار از دادگاه تشکر نکنیم، بی انصافی است.

هر از چند گاهی که گرم نوشتن بودم سرم را بالا می گرفتم تا جو دادگاه را نیز از دست ندهم؛ تیک های ابروان بابک زنجانی را می دیدم و حضاری که با توجه به مونولوگ یا تک گویی کوهپایه زاده برخی در حال چرت زدن بودند؛ از مستشار دادگاه گرفته تا تصویربردار و برخی محافظان و حتی وکلا؛ همه آنها سعی می کردند تا نخوابند و فکر کنم جز خبرنگاران و رئیس دادگاه و همچنین خود متهم که باید دقیق می بودند، همه تا حدودی چشمانشان گرم شده بود.

ساعت 10 و 14 دقیقه بود که قاضی صلواتی نیم نگاهی به ساعت روی دیوار انداخت و در این حین بابک زنجانی پوشه هایی با جلد سبز رنگ را نزد یکی از مستشاران برد و یکی از آنها را نیز به رئیس دادگاه تقدیم کرد؛ هنگام برگشت به سمت صندلی خود نگاهی به جمعیت انداخت تا شاید بتواند خواهرانش را ببیند.
 
10 و 15 دقیقه وقت تنفس

ساعت کم کم 10 و 15 دقیقه بود که قاضی صلواتی فرصت تنفس 15 دقیقه ای اعلام کرد و حضار کمی از حالت خواب آلودگی بیرون آمدند.
 
خسته شدن کوهپایه زاده و لیوان آبی که بابک زنجانی به وکیل خود داد

بعد از تنفس، کوهپایه زاده به بیان ادامه دفاعیات از موکل خود در برابر اتهامات وارده پرداخت؛ وی که در بند بند بیان دفاعیات از کیفرخواست ایراد می گرفت، اواخر جلسه با تحسین چند بخش کیفرخواست شاید خواست از نماینده دادستان دلجویی کند.

ساعت تقریبا 11 و 10 دقیقه بود و کوهپایه زاده که گویی که از تک گویی و بیان دفاعیات خسته شده و صدایش نیز کمی گرفته بود، چند سرفه کوتاه کرد؛ در این حین موکل او لیوانی را از آب پر کرد و دست او داد و او نیز بعد از نوشیدن لیوان آب به ادامه دفاعیات پرداخت.
 
خوب، خدا را شکر!

ساعت تقریبا 11 و 20 دقیقه است و وکیل بابک زنجانی در ادامه قرائت دفاعیات خواست تا با استناد از کیفرخواست مطلبی را بیان کند که قبل از آن گفت: در اینجا کیفرخواست چه خوب بیان کرد! و نماینده دادستان که گویی از انتقاد ها و ایرادهای وکیل بابک زنجانی دلش پر بود، گفت: خوب خدا را شکر و کوهپایه زاده ادامه داد: بله، باز جای شکرش باقی است؛ اما مشکل اینجاست وقتی نتیجه ای که می گیرند... قاضی صلواتی حرف کوهپایه زاده را قطع کرد و ادامه داد: که خیلی خوب نیست و وکیل بابک زنجانی نیز افزود: نه، خیلی واقعی و در چارچوب انصاف نیست؛ البته تشخیص آن با دادگاه است.
یکی از حسن های این پرسش پاسخ ها این بود که دادگاه از حالت کسلی و خمودگی بیرون آمد و حال و هوای تازه ای به خود می گرفت.
 
یکی از متهمان که می لرزید

وکیل بابک زنجانی در حال بیان دفاعیات بود که یکی از متهمان نفتی به نام «ح.ف.ه» شانه هایش به شدت می لرزید طوری که توجه تمام دادگاه به سمت او جلب شد و محافظان دادگاه، او را از جلسه خارج کرده و برای مداوا به بیرون از دادگاه انتقال دادند.

وکیل بابک زنجانی دوباره هنگامی که خواست به یکی دیگر از سئوالات کیفرخواست اشاره کند، گفت: این سئوالات نیز خوب است که قاضی و نماینده دادستان باهم تبسمی کردند و وکیل بابک زنجانی ادامه داد: تا الان از کیفرخواست ایراد گرفتم و نماینده دادستان را رنجاندم و الان خواستم از او دلجویی کنم که رضا نجفی نماینده دادستان نیز با لبخندی پاسخ داد: به فحش خوری عادت داریم.

ساعت تقریبا 11 و 50 دقیقه است و همزمان صدای روحبخش اذان ظهر به افق تهران به گوش می رسد که قاضی صلواتی پایان جلسه شانزدهم رسیدگی به پرونده کلاسه 1948192 را اعلام و ادامه رسیدگی را به فردا یکشنبه موکول می کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی