۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۰۱۷۸

کارت سوخت خودروها کیف پول الکترونیک می‌شود؟

به گزارش نفت ما،کارت سوخت خودروها با یکسان‌سازی قیمت بنزین در نرخ هزار تومان و تعریف‌نشدن سهمیه برای مصرف کنندگان از خرداد ماه امسال جذابیت خود را از دست داد و آمارها حاکی از آن است که طی این چند ماه با وجود سهمیه 700 تومانی بنزین در برخی از کارت‌ها بیش از 75 درصد سوختگیری‌ها در جایگاه‌های سوخت با کارت جایگاهداران انجام شده است. در این مدت تردیدها و گمانه زنی‌های بسیاری درباره تداوم کارکرد 16 میلیون کارت سوخت بنزین مطرح شد که هربار وزارت نفت در واکنش به این اخبار اعلام کرد که کارکرد کارت سوخت فراتر از سهمیه‌بندی بوده و امتیازات حفظ کارت سوخت بیشتر از حذف آن است و قطعاً کارکردهای جدیدی در آینده برای حفظ کارت سوخت تعریف خواهد شد. اینک برای ابقای کارت سوخت خودروها و افزایش جذابیت سوختگیری با آنها سناریوهای تنبیهی و تشویقی متعددی در دولت در حال بررسی است و اگرچه زمان نهایی شدن طرح‌های جدید برای استفاده از کارت‌های سوخت، هنوز اعلام نشده اما با توجه به شواهد، این طرح جدید در آبان ماه رونمایی خواهد شد. به نظر می‌رسد احتمال تصویب طرح‌های تنبیهی بیشتر باشد؛ براساس این طرح، رانندگانی که کارت‌های سوخت خود را به همراه نداشته باشند، برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها ناچار به پرداخت جریمه و هزینه اضافی به جایگاه داران خواهند شد.
 احتمال اجرای طرح کیف پول
سامانه هوشمند سوخت و کارت‌های سوخت(بنزین) باقی خواهد ماند ولی به زودی برای ابقای آن تدبیری اندیشیده خواهد شد تا کارکردهای دیگری به آن اضافه و انگیزه بیشتری برای استفاده از آن ایجاد شود. وزیر نفت در بازدید از سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای مثال شاید از این کارتها بتوان به عنوان کیف پول الکترونیکی با قابلیت پرداخت اعتباری استفاده کرد که این موضوع می‌تواند به صورت یک مشوق در نظر گرفته شود.
 برنامه‌های تشویقی
براساس طرح تشویقی، برای آن دسته از دارندگان خودرو که در زمان مراجعه به جایگاه‌ها به جای کارت سوخت جایگاه داران از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند، جایزه‌ای تعلق می‌گیرد. جوایزی که تاکنون پیشنهاد شده شامل سهمیه‌های خاص و یا تخفیف در قیمت بنزین است که البته هیچ کدام نهایی نشده‌اند. اگرچه پرداخت جایزه به عنوان یکی از راه‌های تشویق استفاده از کارت سوخت مطرح است، اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت و وزارت نفت، احتمال موافقت با تخفیف در قیمت بنزین در زمان سوختگیری با کارت‌های سوخت شخصی منتفی است. همچنین با توجه به اینکه وزارت نفت تلاش کرده است سهمیه‌بندی را حذف کند، بعید است که دوباره با اختصاص سهمیه‌های خاص برای خودروهایی که با کارت شخصی سوختگیری می‌کنند، موافقت کند.
 سناریوهای تنبیهی
از جمله سناریوهای جدی که در حال حاضر مطرح است و در دست بررسی قرار دارد، اعمال سیاست‌های تنبیهی برای استفاده از کارت سوخت شخصی است. براساس این سناریو، دارندگان خودرویی که در زمان مراجعه به پمپ بنزین ها، از سوختگیری با کارت شخصی خودداری و به جای آن از کارت جایگاه داران استفاده کنند، ناچار خواهند بود که یک هزینه اضافی به جایگاه داران پرداخت کنند. هر چند مبلغ و سازوکار این سناریوی تنبیهی هنوز نهایی نشده، اما این سناریو از بیشترین شانس برای تصویب برخوردار است.
 منبع: ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی