۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۲۸۷۵۲

احتمال کشف گازدر شمال شرق کشور

به گزارش نفت ما،محمدرضا مهدی پور، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، با یادآوری اجرای پروژه لرزه نگاری سه بعدی میدان خانگیران توسط شرکت نفت مناطق مرکزی به وسعت ٥٠٠ کیلومتر مربع از سالهای گذشته، افزود: تعبیر و تفسیر اطلاعات فوق توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خاتمه یافته است و نتایج آن در اختیار شرکت نفت مناطق مرکزی قرار گرفته است و اطلاعات بدست آمده در توسعه مخازن منطقه بسیار سودمند بوده است.
 
به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق یکی از افتخارات این شرکت تولید گاز ترش بدون هیچ گونه حادثه (منجر به فوت) طی مدت ٣٢ سال از زمان راه اندازی تاسیسات بوده است که دلیل اصلی آن ، پایش و کنترل کیفیت تاسیسات موجود به شمار می آید.
 
مهدی پور با بیان اینکه با احتساب ٣ حلقه چاه جدید در حال حفاری، زمستان امسال از ٦١ حلقه چاه در منطقه خانگیران سوخت زمستانی ٥ استان کشور تامین خواهد شد، گفت: همزمان با تولید گاز، برنامه تزریق و ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه D نیز در دست اجرا است.
 
وی حفظ تولید گاز را مهمترین اولویت کاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران عنوان کرد و گفت : همه ساله برای افزایش کیفیت گاز تحویلی به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تلاشهای زیادی صورت می گیرد.
  وجود ١,٣ تریلیون فوت مکعب گاز در میدان توس به اثبات رسید  
هرمز قلاوند، مدیر اکتشاف و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز بر توسعه میدان گازی توس با هدف تامین خوراک پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تاکید کرد و گفت: میدان توس در فاصله ٤٠ کیلومتری جنوب غرب میدان گازی خانگیران واقع شده است و وجود گاز ترش در لایه های مخزنی شوریجه و مزدوران این میدان به اثبات رسیده است. این میدان در سال ١٣٨٩ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران کشف و حجم ذخیره گاز قابل استحصال آن در حدود ١,٣ تریلیون فوت مکعب است و پیشنهاد توسعه میدان توس در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: به غیر از نواحی ذکر شده در بالا، نواحی دیگر مرزی کپه داغ تا شمال استان گرگان کشور در اولویت بررسیهای زمین شناسی و ژئوفیزیکی قرار دارند.
 
 مدیر اکتشاف و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از چند سال پیش تاکنون فعالیتهای اکتشافی زیادی را در حد فاصل منطقه خانگیران تا ناحیه کلات انجام داده است که براساس شواهد اولیه علاوه بر میادین قبلی کشف شده احتمال شناسایی و کشف مخازن گازی در این مناطق بسیار بالاست که موضوع هنوز تحت بررسی است و در برنامه حفاریهای اکتشافی این مدیریت قرار دارد.
 
تثبیت جایگاه نخست ایران برای سومین بار  
 
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس آخرین گزارش شرکت BP، ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گاز اثبات شده در جهان برای سومین سال پیاپی اعلام شد.
 
به نقل از سایت وزارت نفت، حوضه رسوبی کپه داغ به صورت حوضه ای مستقل در دوران دوم زمین شناسی شکل گرفته است. بخش ایرانی این حوضه با وسعت ٥٠ هزار کیلومترمربع در شمال استانهای خراسان و گلستان قرار دارد. ضخامت سنگهای رسوبی این حوضه در ایران بالغ بر هفت هزار متر است.
 
ضخامت زیاد سنگهای رسوبی دریایی و نبود فعالیتهای آذرین، این حوضه را پس از حوضه رسوبی زاگرس مناسبترین حوضه برای تشکیل و تجمع هیدروکربور گاز قرار داده است.
 
حوضه رسوبی کپه داغ در ایران، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و تاجیکستان گسترش دارد و میدانهای عظیم گازی خانگیران و گنبدلی و توس در ایران قرار دارند و میادین دولت آباد و دونمز در ترکمنستان در این حوضه کشف شده اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی