۰
۸
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد مطلب : ۲۸۴۵۹
صنعت نفت مگر چند موزه می خواهد؟

ضرورت ورود نهادهای نظارتی بر ساخت ۳موزه صنعت نفت

هرچند ذکر برخی شایعات که در مورد وجود برخی رانت ها و منابع مالی در ساخت موزه های صنعت نفت به گوش می رسد به علت عدم سندیت خودداری می کند اما به همین نکته اکتفا می کنیم که صنعت نفت در شرایط کنونی نیاز به بیش از یک موزه ندارد.
ضرورت ورود نهادهای نظارتی بر ساخت ۳موزه صنعت نفت
وزارت نفت دولت تدبیر و امید برای احداث چندین موزه نفت، برنامه ریزی کرده است. اما این برنامه ریزی، با شایعات و ابهاماتی همراه شده است که نیاز به روشنگری مسوولان دارد. به گزارش "نفت ما"مسوولیت پیگیری و ساخت موزه های صنعت نفت، بر عهده اکبر نعمت الهی مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت است که قصد دارد در بدو امر سه موزه در سه شهر مختلف احداث کند. این درحالیست که بر اساس تجربیات جهانی و شواهد موجود، هیچ کشوری که مساحتی در اندازه ایران داشته باشد، نیازی به بیش از یک موزه تخصصی ندارد و در هیچ کشور توسعه یافته یا دارای داعیه توسعه یافتگی، نمی توانید بیش از یک موزه تخصصی پیدا کنید. فقط در آمریکا به دلیل وسعت بسیار زیاد، چند موزه نفت وجود دارد و در کشور آلمان هم که دو موزه نفت ایجاد شده، یکی از آنها بیش از آنکه حالت موزه داشته باشد، بیشتر به منظور معرفی علمی و پژوهشی فعالیتهای نفت و حفاری برای دانشجویان است و موزه به معنای مصطلح آن نیست. اما اینکه چگونه در شرایطی که صنعت نفت ایران با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم کند و وزیر نفت به صراحت اعلام کرده که این وزارتخانه به همه بدهکار است و حتی در پرداخت حقوق کارکنان این وزارتخانه مشکل دارد، بودجه کلانی برای ساخت چندین موزه برای صنعت نفت تخصیص یافته جای پرسش دارد. در این موضوع تردیدی نیست که صنعت نفت در کشوری که بیش از یکصد سال از عمر آن می گذرد نیاز به موزه ای برای حفظ داشته های قدیمی این صنعت، از اسناد گرفته تا تجهیزات دارد، اما در شرایط کنونی آیا بهتر نیست صرفا یک موزه در یکی از شهرهای مسجدسلیمان یا آبادان به عنوان مهد تمدن های نفتی ایران تاسیس شود و تمام امکانات صرف راه اندازی یک موزه شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد؟ ساخت چندین موزه در شرایطی که وزارت نفت به شدت نیازمند صرفه جویی در منابع مالی است تا چه حد دارای اولویت است و آیا ساخت یک موزه کافی نیست؟ این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته شرکت ملی نفت برای اولین بار در تاریخ این صنعت نتوانسته بود حقوق و مزایای شب عید کارکنان را تامین نماید و مجبور به استقراض از شرکت ملی پالایش و پخش روی آورده بود!اینکه صنعت نفت کشور به شدت تشنه سرمایه گذاری است و تاکید وزیر نفت بر سرمایه گذاری ؛در این شرایط چنین هزینه هایی صورت می گیرد جای بسی سوال دارد و ضرورت ورود نهاد های امنیتی و قضایی در بررسی هزینه های صورت گرفته به شدت احساس مس شود. هرچند ذکر برخی شایعات که در مورد وجود برخی رانت ها و منابع مالی در ساخت موزه های صنعت نفت به گوش می رسد به علت عدم سندیت خودداری می کند اما به همین نکته اکتفا می کنیم که صنعت نفت در شرایط کنونی نیاز به بیش از یک موزه ندارد.    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


برای اکثر نفتی ها جای سوال دارد که چطور این آقا رو نهادهای امنیتی اجازه دادند که به سمت مدیر کلی منصوب کنند...
دکتر پیمان معروف
ژنرال های بخور بخور.......
شرفیه
مطلبتان به جا و درست است چرا با وجود این همه مشکلات تامین مالی پروژه ها باید بودجه سنگینی یرای راه اندازی این 3موزه وجود داشته باشد!شاید محلی باید باشد برای تامین مخارج آقایان در جاهای دیگر!
نوری
نظر نمایندگان مجلس را هم بپرسید
حسین
فک و فامیل دکتر .... هم شریکند تو بخور بخور

پاسخ:
T.H
وای بر صنعت نفت زنرال پتروشیمی کیست؟جالب است قبلأ عضو هیت مدیره یکی از شرکتهای فلان وزیر بوده و حالا همان وزیر پیشنهاد داده او را به سمتی بسیار بالا در صنعت پتروشییمی منصوب نمایند دیگر صنعت پتروشیمی کاملأ دست همان وزیر است
امیدوارم آقای زنگنه روزی بابت انتخاب وی پشیمان نشود
خاوری هنوز از یادمان نرفته
اقایون بخور بخور می کنند بی سرو صدا اخرشم بعد از اتمام بخور بخور با داشتن تابعیت کشوری دیگر مثل کانادا یا امریکا به انجا پناه میبرند ، جلوی خاوری های اینده را از الان باید گرفت
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی