۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۲۸۴۵۰

اگر می خواهید از شهرستانها کاندیدا شوید بخوانید

به گزارش نفت ما،انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و آراء گاها تعجب بر انگیز برخی استانها حاوی نکات حائز اهمیت فراوانی است که باید از سوی تئوریسین های انتخاباتی احزاب اصلاح طلب در انتخابات پیش رو برای کاندیدا شدن در شهرستانها مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش فریادگر، ترکیب آرا در انتخابات ریاست جمهوری در استانهای مختلف از آن جهت قابل واکاوی است که در صورت توجه و دقت در جزئیات می تواند به لحاظ برخی شرایط از خاصیت تعمیم پذیری در انتخابات پیش رو برخوردار باشد. دکتر روحانی در کمال شگفتی بیشترین رای را از دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان کسب کرد. یزد، اردبیل و آذربایجان غربی نیز بیشترین آرا را به نفع روحانی به صندوق ریختند . در واقع اگر آرای سه استان غربی نبود ممکن بود انتخابات به دور دوم کشیده شود. محسن رضایی در استان های خوزستان و چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد بیشترین آرا را کسب کرد. اما محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی در استانهای زادگاهشان خراسان موفقیتی به دست نیاوردند. اما واقعیات ماخوذه از داده های فوق چیست؟ به قول نشریه طرفدار محمود احمدی نژاد اگر بخواهیم «رمز گشایی!» کنیم به چه نتایجی دست می یابیم؟
رای بالای دو استان اکثرا سنی نشین به یک روحانی اهل تشیع نشان دهنده بلوغ سیاسی اقوام ایرانی است و اینکه شعارهای انتخاباتی یک کاندیدا در صورت رای بالای دو استان اکثرا سنی نشین به یک روحانی اهل تشیع نشان دهنده بلوغ سیاسی اقوام ایرانی است و اینکه شعارهای انتخاباتی یک کاندیدا در صورت عملی شدن می تواند بر کلیشه های سیاسی کهنه شده قدیمی فایق آید. آقای رضایی علیرغم رای بالا در سه استان خوزستان و کهکیلویه و چهار محال باز هم نتوانست رای قاطع بالای پنجاه درصد کسب کند. این مسئله نشان می دهد که قومیت های ایرانی مسائل کلان ملی را رصد می کند و این مسائل در آرای آنان انعکاس خواهد داشت عملی شدن می تواند بر کلیشه های سیاسی کهنه شده قدیمی فایق آید. آقای رضایی علیرغم رای بالا در سه استان خوزستان و کهکیلویه و چهار محال باز هم نتوانست رای قاطع بالای پنجاه درصد کسب کند. این مسئله نشان می دهد که قومیت های ایرانی مسائل کلان ملی را رصد می کند و این مسائل در آرای آنان انعکاس خواهد داشت و جریانی به لحاظ سیاسی موفق خواهد بود که بتواند در هر دو عرصه ملی و محلی سیاست های خود را به شکلی قابل لمس برای رای دهندگان تبیین کند. در انتخابات مجلس مسائل قومی و محلی بسیار پر رتگ تر از انتخابات سراسری است و هنگامی که تاثیر ترکیب اقوام در نقشه آرای انتخابات ریاست جمهوری تا این اندازه تاثیر گذار است، غیر منطقی نخواهد بود که بگوییم تاثیرگذارترین فاکتور در انتخابات پیش رو توجه به خواستهای اقوام و جوامع محلی ایرانی به شکلی تخصصی در هر حوزه است‌.
چهره های سیاسی مطرح اصلاح طلب باید این واقعیت را مد نظر قرار دهند که صرف وقت و انرژی جهت خروج از تهران و حضور در کنار کاندیداه‍ای مورد حمایت در بیشترین شهرهای ممکن ضروری ترین مسئله است. جهت ایجاد نشاط انتخاباتی می توان کمی از راهکارهای سنتی تجربه شده عبور کرد و با بهره گیری از علم انتخابات از روشهای مدرن تر استفاده نمود.
هر استان یک کمپین: گذشته از خواسته های اقتصادی، هر شهر، منطقه و استان کشور دارای مشکلات و مسائل خاص مختص به خود است که شایسته توجه به دور از شعار است. یکی از راهکارهای امروزی ناآزموده مدرن و قابل ذکر ایجاد بردهای «هر استان یک کمپین» در ستاد های انتخاباتی احزاب است. این کمپین ها با توجه به امکانات موجود و با بهره گیری حداکثری از فضای مجازی با تهیه پیج ها، بلاگ ها و وب سایت های استانی سعی خواهد کرد تا جوانان علاقه مند و کنشگران محلی را به حضور در فعالیت ها و نشست های انتخاباتی ترغیب و تشویق کند. برگزاری کرسی های آزاد اندیشی انتخاباتی و نشست های جانبی می تواند فرصتی فراهم آورد تا مردم و جوانان فاقد تریبون خواسته های خود را به گوش کاندید های انتخابات مجلس برسانند. استفاده از نمادها و نشانه های ملی و محلی توامان در این کمپین ها می تواند علاوه بر ایجاد انگیزه برای حضور در انتخابات بویژه موجب ترغیب و تشویق رای اولی ها گردد که موتور محرکه انتخابات هستند.
نسب بیلبورد های حاوی آدرس های اینترنتی در شهرها و راه اندازی اتاق های گفتگوی مجازی در هر شهر و استان می تواند علاوه بر کمک به تخلیه احساسات و خواسته های جوانان که مورد بی مهری قرار گرفته اند، منجر به برقراری ارتباط موثر تر میان کاندیداهای انتخاباتی و مردم باشد.
معمولا چهره های مطرح محلی که سرشناس تر هستند بدلیل لینک و ارتباطاتی که دارند شانس بیشتری برای جلب حمایت احزاب سراسری دارند. این نکته که شهرت این افراد لزوما به معنای اقبال عمومی نیست غالبا از چشم احزاب و جریانات ملی پوشیده می ماند. حمایت از افراد جوانتر که دارای ذهن سازگار با زمانه هستند و حرف های نو برای گفتن دارند ریسکی منطقی و لازم است که باید در چانه زنی ها برای تایید صلاحیت افراد مورد توجه قرار گیرد.
در پایان ذکر این نکته علی رغم تکرار و تشبه به کلیشه بودن ضروری است ؛و آن اینکه فلسفه و هدف انتخابات فرستادن سیاستمداران محترمی به مجلس است که در تنش ها و بزنگا های سیاسی آسایش خویش را با حقوق مردم معامله نکنند و این مهمترین مسئله و معیار برای تشخیص کاندیدای با کیفیت است .
هیرش سعیدیان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی