۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۲۸۴۰۱

سلطانی: "اساسنامه جدید نفتی" دست و پای بابک زنجانی‌ها را می‌بندد

به گزارش نفت ما،عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فقدان اساسنامه نفتی مسائلی همچون بابک زنجانی‌ها و دکل‌های گم شده را در کشور پدید آورد. "امیرعباس سلطانی" عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه دولت‌ها طی سال‌هایی که گذشت برای ارائه اساسنامه شرکت نفت با مجلس همکاری نکرده‌اند، اظهار کرد: برخی نقایص در اساسنامه فعلی نفت در قراردادها، پروژه‌های بزرگ و کارهایی که به نوعی به نفت و گاز مربوط می‌شود، مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده است.
نماینده بروجن با اعلام اینکه مجلس تنها کاری را که طی 80 سال بلاتکلیف بوده را شفاف‌سازی می‌کند، تصریح کرد: قطعا اساسنامه‌ای که اکنون در کمیسیون انرژی مجلس در حال تدوین است، می‌تواند با ایجاد تحولی عظیم در صنعت نفت و شفاف‌سازی دست دولت را در پروژه‌ها و قراردادهای نفتی باز کند.

وی با تاکید براینکه اساسنامه نفت براساس منافع دولت بوده و مجلس هیچ منفعتی از آن نمی‌برد، افزود: نبود یک اساسنامه مدون و بروز، موجب شد تحریم‌ها برای کشور مشکل‌ساز شده و مسائلی همچون بابک زنجانی‌ها و دکل‌های گم شده نفتی را پدید بیاورد.

سلطانی بیان داشت: اکنون با وجود اساسنامه جدید شفاف‌سازی‌، مسئولیت‌پذیری‌ و جایگاه‌ها در تمامی قراردادها و پروژه‌ها مشخص شده و تخلفات کمتری روی می‌دهد حتی در صورت بروز مشکل،  مسئول پاسخگو مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به موارد کلی اساسنامه نفت اظهار کرد: قوانین حقوقی، سیاسی، قراردادی، پروژه‌ای، هیئت مدیره‌ای، اشخاص و پروژه‌هایی که به نوعی به شرکت نفت مربوط می‌شوند را این اساسنامه شفاف‌سازی و بروز می‌کند زیرا جدید نبودن تعرفه‌ها و اساسنامه نفت در جریان بین‌المللی و داخلی مشکلاتی را بوجود آورده است.

وی در واکنش به عدم استقبال دولت‌ها از ارائه اساسنامه نفت به مجلس اذعان کرد: گاهی شفاف‌سازی برای برخی آقایان باب‌ دل نبوده و یا اینکه عزمی در دولت‌ها برای ارائه اساسنامه وجود نداشته است.

نماینده بروجن ادامه داد: متأسفانه صنعت نفت کشور دارای بافت و فکر سنتی بوده که از سوی دیگر ارتباطش با دانشگاه کم است، معمولا به دلیل این بافت سنتی نخبگان و دانشگاهیان به صورت رقیب دیده شده و از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سلطانی با تاکید براینکه با کشیدن حصار آهنی به دور صنعت نفت اجازه اصلاح این نوع تفکر در امور را نمی‌دادند، خاطرنشان کرد: البته دولت یازدهم در این مورد همکاری خوبی با مجلس داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی