۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۸۳۸۷

نقش آمریکا در بازگشت نفت به کانال ۵۰ دلاری

به گزارش نفت ما،با بهبود وضعیت رشد اقتصادی آمریکا، قیمت نفت طی دو روز گذشته افزایش یافت تا امید به بازگشت نفت به کانال ۵۰ دلاری افزایش یابد.
به نقل از نکونیوز، پس از ا»که پیش بینی کارشناسان از میزان رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته جهان کاهش یافت، نگرانی در مورد احتمال کاهش تقاضا برای نفت به موازات افزایش عرضه در بازار، قیمت نفت را کاهش داد. سیر نزولی قیمت نفت زمانی سرعت بیشتری به خود گرفت که رشد اقتصادی چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در دنیا به شدت کاهش یافت تا میزان تقاضا برای نفت خام باز هم کاهش یابد. این دوموضوع در کنار مازاد عرضه کافی بود تا قیمت نفت از مرز ۴۰ دلار هم کاهش یابد. اما در این میان آمریکا به کمک بازار نفت آمد. بنا بر آمار وزارت بازرگانی این کشور، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا از ۰.۶ درصد در سه ماهه اول سال به ۳.۷ درصد در سه ماهه دوم رسیده است. آن هم درحالی که پیش بینی ها برای سه ماهه دوم، رشد ۲.۳ درصدی بوده است. چنین رشد بالایی، طبیعتا میزان تقاضا برای انرژی را افزایش می دهد و هرچند آمریکا خود تولیدکننده بزرگ نفت است، اما افزایش مصرف داخلی می تواند احتمال صادرات نفت آمریکا را کاهش دهد و بهره گیری این کشور از ذخایر استراتژیک را هم در پی داشته باشد. در حالیکه بازار سهام در چین روند نزولی را تجربه می کند، بازارهای سهام در آمریکا روند رو به رشدی دارند و این نشانه مثبتی برای سرمایه گذاران است.
از سوی دیگر افزایش رشد اقتصادی در آمریکا، با تسریع در افزایش قیمت نفت به دلیل رشد تقاضا، به سود نفت شیل این کشور هم هست. چرا که هر چقدر قیمت نفت کاهش یابد، تولید بخش بیشتری از نفت شیل آمریکا غیراقتصادی خواهد شد و این کشور را می تواند دوباره به واردات متکی کند. اما هم اکنون با افزایش میزان تقاضا در این کشور که حاصل رشد اقتصادی بالاست و به تبع آن افزایش قیمت نفت، تولید نفت شیل آمریکا نیز که با کاهش قیمت نفت به ۴۰ دلار در معرض خطر قرار گرفته بود، دوباره روند مطلوبتری خواهد یافت. هم اکنون قیمت نفت برنت به مرز ۵۰ دلار رسیده است. همچنین قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر در پایان معاملات دیروز بازار بورس نیویورک (نایمکس) با ٢ دلار و ٦٦ سنت رشد (٦,٣ درصد) به ٤٥ دلار و ٢٢ سنت برای هر بشکه رسید. افزایش ١٧ درصدی قیمت نفت خام آمریکا در معاملات روز پنجشنبه و جمعه، دومین رشد قابل توجه در ٢٥ سال گذشته به شمار می رود، هرچند که قیمتها همچنان نصف سطوح سال گذشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی