۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۲۸۳۴۷

طلای سیاه در بازار رنگی ندارد

به گزارش نفت ما، کاهش قیمت طلای سیاه تا ٤٠ دلار نشانه منفی برای اقتصاد جهانی است این در حالیست که وزیر نفت ایران معتقد است هر چه قیمت نفت پایین‌تر بیاید جاذبه سرمایه‌گذاری در نفت ایران بیشتر می‌شود.  طلای سیاه یا به قولی بشکه‌های رنگی در طی ماه‌های گذشته حال خوشی ندارد و این طلای سیاه روزی شادی و نشاط اقتصاد کشورها بود و این روزها حال این طلای گرانبها وخیم‌تر می‌شود و به گونه‌ای تغییر رنگ اساسی داده است. 
 
کارشناسان اقتصادی در بررسی روند نزولی قیمت نفت و آینده پیش روی آن عوامل و نکات متعددی را مطرح می‌کنند که بررسی هر یک، نکات قابل توجهی را نشان می‌دهد. این گروه از کارشناسان و تحلیلگران بازار نفتی در بررسی عوامل تاثیر‌گذار در بازار نفت همواره به این موضوع تاکید می‌کنند که بازار نفت از عوامل داخلی و خارجی متعدد تاثیر می‌پذیرد که این عوامل متغیرهایی مانند عرضه و تقاضا، قیمت دلار، شرایط جوی و جنگ‌ها و حوادث طبیعی و... را شامل می‌شود.  
 
این گروه در واکاوی شرایط کنونی بازار نفت و تداوم لجام‌ گسیخته قیمت‌ها در این بازار را ناشی از وجوه مختلفی می‌دانند و بر این ادعا هستند که توطئه عربستان و همکاری آن با غربی‌ها تنها یک ‌وجه از این مساله است و ترکیب این موضوع با سایر موارد موجب شده تا بازار نفت به این شرایط برسد. 
 
بر اساس این گزارش؛ کاهش قیمت نفت تا سقف 40 دلار در طول هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

همچنین عده‌ای از کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند که دلیل اصلی کاهش قیمت نفت به دلیل عرضه مازاد در بازار و نیز افزایش تولید میعانات گازی، شیل اویل و شیل گس توسط آمریکا بوده است همچنین در روزهای اخیر وضعیت نابسامان اقتصادی چین و افزایش تولید نفت توسط ایران در بین مجامع بین‌المللی بر روند کاهشی قیمت دامن می‌زند. 
 
کارشناسان معتقدند شکستن کف روانی ٤٠ دلاری نشانه منفی برای اقتصاد جهانی است. همچنین گزارش سازمان اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز به افزایش موجودی نفت این کشور اشاره داشت. از سوی دیگر، چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت، چشم انداز رکودی بیش از انتظارات را ارائه می‌دهد (کاهش شاخص خرید مدیران PMI) که سقوط شاخص بازارهای سهام آسیای شرقی را نیز به دنبال داشت. این عوامل طولانی‌ترین روند نزول هفتگی نفت از سال ١٩٨٦ را رقم زده‌اند. 
 
بیژن زنگنه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی را عوامل ذکر شده مطرح کرد و گفت: در حال حاضر اقتصاد چین دچار چالش شده و این موضوع برای طرف تقاضا مشکل و فشار وارد کرده است باید تولیدکنندگان نفت بازار را به نوعی مدیریت کنند تا آرامش به بازار برگردد. 
 
وزیر نفت تصریح کرد: اوپک باید در سهم خود به گونه‌ای برخورد کرده تا نقش خود را در این سازمان به خوبی ایفا نماید. 
 
زنگنه خاطرنشان کرد: با وجود کاهش قیمت نیز ایران به افزایش تولید نفت خود مصمم است و راهی جز این ندارد اگر افزایش تولید به موقع صورت نگیرد سهم خود را در بازارهای جهانی از دست خواهد داد. 

می‌توان گفت در رویارویی با چنین مساله‌ای در شرایطی که بودجه کشور و اقتصاد آن به نفت و درآمدهای حاصل از آن وابسته است باید در کنار تدابیر بلند‌مدت برای رهایی از وابستگی بودجه به نفت در صدد برآیند تا مدیریت بهینه این شرایط و آسیب‌های حاصل از آن را پوشش دهند. 

هرچه قیمت نفت پایین بیاید سرمایه‌گذاری در نفت ایران جذاب‌تر می‌شود 
 
وزیر نفت تاکید کرد: هر چه قیمت نفت پایین‌تر بیاید جاذبه سرمایه‌گذاری در نفت ایران بیشتر می‌شود، چون در قیمت های بالا سرمایه‌گذاری در نفت‌های شیل و میادین سخت به صرفه است، اما در نفت ما که تولید آن ارزان است، با قیمت‌های پایین نفت هم سرمایه‌گذاری به صرفه است. 
 
با افزایش تولید و کاهش قیمت آنهایی که بیش از سهمیه تولید می‌کنند ضرر هنگفتی خواهند کرد 
 
وزیر نفت با طرح این پرسش که ما درباره ورود به بازار چه می‌توانیم بکنیم؟ گفت: ما با قدرت تمام برمی‌گردیم و نمی‌توانیم دروغ بگوییم که برنمی‌گردیم و آنهایی که اضافه تولید کردند هم بدانند اگر یک میلیون بشکه به ظرفیت ما اضافه شود، صادرات نفت ما دو برابر می‌شود و اگر در این شرایط قیمت نصف هم شود، ما ضرر نمی‌کنیم، اما آنهایی که 8 میلیون یا 10 میلیون بشکه تولید کردند، وقتی قیمت بیفتد ضرر هنگفتی می‌کنند و باید به فکر باشند. 
 
وی ادامه داد: عراق هم 4 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و ما هم باید بتوانیم به بازار برگردیم. منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی