۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۲۸۲۳۹

ورود اسپانیایی‌ها به پتروشیمی ایران

به گزارش نفت ما،پس از آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا، اسپانیایی‌ها نیز از قاره اروپا خواستار مشارکت در صنعت پتروشیمی ایران شده و مذاکراتی را با شرکت‌های ایرانی آغاز کردند.


  قاره اروپا در صنعت پتروشیمی ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد، برخورداری از فناوری پیشرفته، منابع مالی کافی و شبکه بازاریابی گسترده از مزیت‌هایی هستند که باعث نگاه مثبت شرکت‌های ایرانی به اروپایی‌ها شده است.

پدرو ویینا، سفیر اسپانیا در ایران در روزهای اخیر بر تمایل شرکت‌های اسپانیایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرده و گفته است: اسپانیا در حوزه پتروشیمی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.
سفیر اسپانیا در ایران خاطرنشان کرد: در پایان سال با برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت روابط و مبادلات عادی تر می‌شود.

وی با بیان آنکه اسپانیا خود قربانی تحریم‌ها است، اظهار کرد: اسپانیا دومین کشور واردکننده نفت خام از ایران بود که به دلیل تحریم‌ها این موضوع با مشکل مواجه شد.
از سوی دیگر اروپایی‌ها نیز به صنعت پتروشیمی ایران به‌عنوان فرصت جذابی برای سرمایه‌گذاری می‌نگرند که چشم‌اندازی رو‌به گسترش را دارا است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران از 60 میلیون تن فعلی در گام اول به 120‌میلیون تن و در نهایت و تا سال 1404 به 180 میلیون تن افزایش پیدا کند که برای تحقق چنین هدفی ده‌ها پروژه بزرگ تعریف شده است.

در ماه گذشته اعلام شد که شرکت بازل آلمان که از معتبرترین و بزرگترین شرکت‌های فعال پتروشیمی دنیا است، قصد دارد فناوری و دانش فنی یکی از واحد‌های پتروشیمی ایران را به ارزش بیش از 300‌میلیون دلار تامین کند و مذاکرات مربوط به آن نیز انجام شده است. هنوز مدت زیادی از همکاری شرکت آلمانی بازل برای تامین دانش فنی واحدهای پتروشیمی کشورمان نگذشته بود که صحبت از حضور هلندی‌ها در این صنعت می‌شود.

براین اساس، مدیرعامل یک مجتمع بزرگ پتروشیمی در غرب کشور با اشاره به مشارکت با یک شرکت معتبر هلندی گفت: از دانش فنی و فناوری جدید استامی کربن STAMICARBON، کشور هلند در فاز دوم این پتروشیمی استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با شرکت هلندی قرارداد خرید لیسانس امضا و روش واگذاری احداث این کارخانه، مهندسی، خرید، ساخت، اجرا و راه‌اندازی صورت جداگانه (E+P+C) انتخاب شده است. سپس یک مسوول پتروشیمی در شمال شرق کشور از همکاری با شرکت بازل آلمان اشاره و اظهار کرده است که این شرکت قصد دارد از فناوری و دانش فنی این شرکت معتبر آلمانی استفاده کند. حال در جدیدترین تحولات در صنعت پتروشیمی، یک مسوول صنعت پتروشیمی از آغاز مذاکره با اسپانیایی‌ها خبر داده و می‌گوید: پس از توافق ایران با گروه 1+5 با هیاتی اسپانیایی درخصوص همکاری‌های آینده گفت وگو شده است.

البته وی خاطرنشان می‌کند: به نتیجه رسیدن همه مذاکرات منوط به حذف تحریم‌ها است و مذاکرات و اقدامات آغاز شده و پس از برداشته شدن محدودیت‌ها، این مذاکرات شکل عملیاتی به خود می‌گیرد. این فعال صنعت پتروشیمی تاکید می‌کند: فعال نبودن و کند پیش رفتن طرح‌ها به دلیل مشکل تامین منابع مالی و محدودیت‌های بین‌المللی در مراودات بانکی است و با برداشته شدن موانع قطعا روند سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع خارجی تسریع می‌یابد، درصورتی که در پتروشیمی به منابع مالی دسترسی داشته باشیم، 70۔60 طرحی که روی کاغذ هستند، اجرایی می‌شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی