۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۲۷۶۸۲

ایران آماده افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت شد

به گزارش نفت ما،ایران برای دوران پساتحریم در نظر دارد میزان صادرات نفت خام خود را در کوتاه مدت 500 هزار بشکه در روز و اندکی بعد یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد
شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید نفت برنامه‌ریزی کرده و در شرایط فعلی برنامه‌ریزی، مدت‌زمان و روش انجام کارها هم مشخص شده است
ایتالیا، ژاپن، چین و هند 4 مشتری سنتی نفت خام ایران به شمار می‌روند که به گفته منصور معظمی آماده افزایش خرید نفت از ایران به محض لغو تحریم‌های نفتی هستند


با برداشته شدن تحریم های فروش نفت ایران ظرف کمتر از یک ماه صادرات نفت خام کشور حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. اکنون ایران برای این افزایش حجم فروش نفت آمادگی کامل دارد و چاه های نفتی که به سبب تحریم و کاهش حجم فروش نفت، تولید از آنها متوقف شده بود اینک آماده بازگشت به مسیر تولید هستند. زمانی که تحریم های نفتی ایران برداشته و امکان افزایش فروش نفت خام برای کشور مهیا شود تولید از این چاه ها دوباره عملیاتی خواهد شد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در مدت اندک و کمتر از یک ماه بعد از لغو تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران با حدود 50 درصد افزایش به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز ارتقا یابد اما این افزایش صادرات نفت منوط به لغو تحریم فروش نفت ایران است.  در حال حاضر ایران روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام به مشتریان سنتی خود تحویل می‌دهد. شش کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هند و ترکیه از مشتریان اصلی نفت خام ایران به شمار می‌آیند.
 در پساتحریم سهم خود را از رقبا پس می‌گیریم
«سیاست وزارت نفت ایران برای دوران پساتحریم این است که صادرات نفت کشور را در هر شرایطی حتی با کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی افزایش دهد. ایران که پیش از تحریم‌ها در سال ٢٠١٢ روزانه ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت صادر می‌کرد با تشدید فشارهای غرب صادرات نفت خام خود را به یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز محدود کرده بود.»
منصور معظمی، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این مطلب به خبرنگار <ایران> گفت: ایران پیش از اعمال تحریم‌ها سهمیه‌ای در بازار داشت که با اوج‌گیری تحریم‌های نفتی این سهم را از دست داده و اکنون به دنبال پس گرفتن سهمیه از دست رفته خود در بازار است؛ در این مدت رقبای ما سهم بازار ما را تصاحب کردند اما سیاست استراتژیک وزارت نفت این است که با افزایش صادرات خود در کوتاه مدت سهم خود را از رقبا پس بگیرد.
به گفته این مقام مسئول هر زمان تحریم‌های فروش نفت ایران لغو شود افزایش صادرات در دستور کار قرار خواهد گرفت و ایران برای این افزایش عرضه نفت آمادگی کامل دارد.
ناگفته نماند سیاست اصلی ایران افزایش سهم خود در بازار جهانی نفت است و کاهش قیمت نفت برای این کشور چندان مهم تلقی نمی‌شود، چراکه ایران می‌تواند با افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام میزان عرضه نفت خود به بازار را به دو برابر برساند که این موضوع ضمن افزایش سهم بازار، ضرر ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران خواهد کرد اما رقبای نفتی ایران توان افزایش دو برابری صادرات نفت به بازار را ندارند؛ لذا مجبور خواهند شد میزان صادرات خود را برای احیای قیمت نفت در بازار جهانی به حجم پیش از اعمال تحریم‌های نفتی ایران برسانند.
  اولویت اول ما مشتریان سنتی هستند
معاون وزیر نفت در خصوص اولویت ‌بندی کشورهای خریدار نفت ایران تصریح کرد: در راستای افزایش صادرات نفت نخستین اولویت ما افزایش فروش نفت خام به مشتریان سنتی است. مشتریان سنتی نفت ایران همان خریداران نفت خام ایران به شمار می‌روند که پیش از اعمال تحریم‌های نفتی از ایران نفت خام می‌خریدند و با اعمال تحریم‌های ناعادلانه غرب مجبور به کاهش یا قطع خرید نفت خود از ایران شدند. معظمی با اشاره به اینکه خریداران سنتی نفت ما نیز علاقه‌مند هستند میزان خرید نفت خود را از ایران افزایش دهند، اظهار کرد: کار کردن با خریداران سنتی آسان‌تر است و ما نیز علاقه‌مند به افزایش فروش نفت به این کشورها هستیم.  وی تأکید کرد: اما مشتریان جدید را نیز از دست نخواهیم داد.  معاون وزیر نفت با بیان اینکه در وهله اول میزان صادرات خود را 500هزار بشکه افزایش خواهیم داد، تصریح کرد: منظور از کوتاه مدت ظرف کمتر از یک ماه از زمان لغو تحریم فروش نفت است و اکنون مشتریان سنتی برای دریافت این افزایش 500 هزار بشکه‌ای عرضه نفت ایران آمادگی دارند و درخواست‌هایی از سوی این کشور‌ها دریافت کرده‌ایم.  وی با اشاره به اینکه میزان صادرات نفت ایران طی چند ماه یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، گفت: حجم صادرات نفت ایران در پساتحریم یک میلیون بشکه رشد خواهد کرد.
 برای افزایش تولید نفت برنامه‌ریزی کرده‌ایم
شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید نفت برنامه‌ریزی کرده و در شرایط فعلی برنامه‌ریزی، مدت‌زمان و روش انجام کارها هم مشخص شده است.  معظمی با اشاره به این موضوع تصریح کرد: اکنون ما از ظرفیت تولید اضافی نفت خام برخورداریم و چاه‌هایی که در دوران تحریم به سبب کاهش تولید بسته شده بود اکنون آماده باز شدن است و هر زمان که تحریم‌ها لغو شود می‌توانیم با انجام یک سری فعالیت‌های فنی میزان تولید را به اندازه میزان تقاضا برای صادرات افزایش دهیم.
 4 کشور برای افزایش خرید نفت از ایران درخواست داده‌اند
ایتالیا، ژاپن، چین و هند 4 مشتری سنتی نفت خام ایران به شمار می‌روند که به گفته منصور معظمی آماده افزایش خرید نفت از ایران به محض لغو تحریم‌های نفتی هستند.
 افزایش تولید نفت به محض لغو تحریم‌ها
سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تا زمانی که تحریم‌های فروش نفت ایران لغو نشود در حجم تولید و فروش نفت کشور تغییری نخواهیم داشت، اظهار کرد: ایران توان افزایش تولید نفت و آمادگی برای عرضه بیشتر نفت خام به بازار جهانی را دارد اما این افزایش تولید و عرضه منوط به لغو تحریم‌ها خواهد بود. قمصری با اشاره به اینکه هنوز دستورالعملی از سوی دولت امریکا به دست ایران نرسیده است که بر مبنای آن بتواند میزان صادرات نفت را تا پیش از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های نفتی افزایش دهد، گفت: اما اگر این اجازه از سوی وزارتخانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه امریکا صادر شود به محض دریافت دستورالعمل حجم تولید نفت خود را در زمان اندکی 500 هزار بشکه افزایش خواهیم داد و آماده افزایش فروش نفت به مشتریان نیز خواهیم شد.
وی افزود: به هر حال اگرچه ما آماده افزایش فروش نفت هستیم و مشتریان سنتی نفت خام ما نیز خواهان افزایش خرید نفت از ایران هستند اما مشتریان ما برای دریافت محموله‌های نفتی از ایران محدودیت‌ها و شرایطی دارند که شرایط افزایش صادرات نفت را کمی مشکل می‌کند. از این رو افزایش صادرات نفت کاری یک شبه نیست و ابتدا باید توان دریافت محموله خریداران نفت خام ایران تأیید شود و بعد ما میزان تولید نفت کشور را افزایش خواهیم داد که هر دو اینها نیازمند لغو تحریم‌های فروش نفت خام ایران است.  
همچنین وزیر نفت اخیراً اعلام کرده است: به محض لغو تحریم‌ها، نفت ایران به بازار برمی‌گردد و منتظر اجازه از هیچ کشوری برای بازپس‌گیری سهم خود نیستیم. همان طور که شکستن تحریم اجازه نمی‌خواهد بازپس‌گیری سهم‌مان از بازار نفت هم نیازی به اجازه ندارد. ضمن اینکه ما از هم اینک به دنبال بازاریابی برای فروش نفتمان هستیم.
زنگنه درباره میزان تولید نفت ایران هم در آن برنامه گفت: میزان تولید نفت خام ایران پیش از تحریم‌ها سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بود که پس از تحریم‌ها یک میلیون بشکه کاهش یافت و هم‌اکنون میزان تولید نفت ایران روزانه بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز است که یک میلیون بشکه آن صادر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی