۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۲۷۴۳۰

بحران کم‌آبی و تولید مازاد هندوانه‌!

به گزارش نفت ما،چندی پیش، علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان، در تشریح برنامه‌هایش برای مدیریت کشاورزی استان کرمان، از برنامه‌ریزی‌هایی برای توقف کشت هندوانه در این استان خبر داده بود.

با توجه به اینکه هندوانه محصولی آب‌بر است و ما در ایران با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستیم اکنون مدتیست که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر مدیریت کشت محصولات مختلف کشاورزی درصدد آن هستند که کشت هندوانه را کنترل کنند. سیاستی که ظاهرا جواب نداده و در سال جاری بازار با وفور هندوانه با قیمت‌ نازل روبه رو شده است. حتی به نظر می‌رسد حجم هندوانه در بازار به قدری بود که بخشی از این محصول با قیمت پایین به کشورهای همسایه صادر شد.

در این راستا، مجتبی شادلو، رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: نمی‌توان در کشت محصول کشاورزی، تصمیم گرفت که ناگهان کشت یک محصول را متوقف کنیم یا افزایش دهیم، بلکه باید راهکارهایی ارایه شود که کشاورزان بتوانند به بهره‌وری بالا دست یابند و تولید محصولات به صورت کارشناسی شده صورت بگیرد.

او ادامه داد: البته نمی‌توانیم کشت محصولات را به سلیقه کشاورزان هم واگذار کنیم، چون این روش تاکنون مشکل ایجاد کرده است. مخصوصا این موضوع در محصولات زراعی خیلی به چشم می‌آید. ما می‌بینیم که ناگهان یک سال سیب‌زمینی بیش از حد نیاز کشت می‌شود و یک سال پیاز و... و ما از این قضیه لطمات زیادی خورده‌ایم. از این موضوع نیز فقط تولیدکنندگان متضرر نمی‌شوند. منابع آبی و خاکی ما هم در جریان این اشتباهات تلف می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران، بیان کرد: ولی به هر حال این شیوه هم که به کشاورز بگوییم این را کشت کن و این را کشت نکن هم جواب نمی‌دهد. ما دیدیم که امسال مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست هندوانه کمتری کشت کنند ولی این توصیه‌های وزرات جهاد کشاورزی باعث شد که کشاورزان تصور کنند بخشی از کشاورزان از کشت هندوانه دست خواهند کشید و در نتیجه تعداد بسیاری از آنها به سودای اینکه کشت هندوانه کم شده و قیمت آن افزایش خواهد یافت اقدام به کشت هندوانه کردند و اکنون ما با وفور تولید هندوانه روبه‌رو شده‌ایم، به گونه‌ای که قیمت هندوانه در زمینه کیلویی 100 تومان شده است و این یعنی تماما ضرر برای کشاورز.

وی اضافه کرد: برای مدیریت کشت کشاورزان باید برنامه‌ریزی شود، دستورالعملی در نظر گرفته شود تا کشت با صرفه هم از نظر اقتصادی و هم با توجه به وضعیت آب و خاک کشورصورت بگیرد.

شادلو اضافه کرد: در این زمینه انتظار نداریم که دولت یک تنه کار انجام دهد.‌دولت می‌تواند با همکاری‌ تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها برای کشت محصولات کشاورزی دستور‌العمل‌های مشخص ایجاد کند. ولی فعلا این موضوعات فقط در قالب حرف مطرح می‌شود و ما نمی‌بینیم که اقدام عملی جدی در راستای حل این موضوعات مطرح شده برداشته شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی