۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۲۷۲۴۷

پخش زنده سخنان جان کری از تلویزیون ایران

به گزارش نفت ما،آسوشیتدپرس در گزارشی پخش اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا از تلویزیون ایران را اتفاقی جدید دانست که نشان دهنده تغییر سیاست در ایران است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: تلویزیون دولتی ایران روز سه‌شنبه اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5 را به صورت مستقیم و با ترجمه فارسی پخش کرد که هم‌زمان جملات مهم کری در پایین صفحه نیز به صورت زیرنویس دیده می‌شد.

این دومین باری است که تلویزیون ایران اظهارات کری را در هفته جاری پخش می‌کند که این اتفاق نشان دهنده تغییر سیاست قدیمی تهران برای پخش نکردن صحبت‌های مقامات آمریکایی است. تلویزیون این کشور هم‌چنین دو سخنرانی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای را منتشر کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تصمیم ایران برای پخش این اظهارات به عنوان تلاشی برای آشنا کردن ایرانی‌ها با روند تصمیم‌گیری‌ها در آمریکا تلقی می‌شود. دو کشور بیش از سه دهه است که هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند و اختلاف نظرهای زیادی در خصوص مسائل منطقه‌یی با یکدیگر دارند.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا عصر روز سه‌شنبه برای دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافت. وی در ابتدای این نشست با دفاع از این توافق تاکید کرد که سوءتفسیرها و تحریفاتی در رسانه‌ها در مورد این توافق صورت گرفته است.

کری بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و گزارش‌های آژانس در این زمینه تصریح کرد: این توافق که همراه با دیگر کشورهای گروه 1+5 به آن دست یافته‌ایم در واقع چهار راه رسیدن ایران به بمب هسته‌ای را مسدود می‌کند. این توافقی است که به نفع همه است و همه جامعه جهانی می‌توانند از این توافق حمایت کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: متاسفانه برخی‌ها معتقدند که ایران باید تمام تاسیسات هسته‌ای خود را از بین ببرد، اما این اتفاق در دولت بوش نیز رخ نداد. در آن زمان آن‌ها تعداد اندکی سانتریفیوژ داشتند، اما هم اکنون ایران دارای 19 هزار سانتریفیوژ است.

او هم‌چنین گفت: در صورتی که آمریکا بخواهد به توافق پشت پا بزند و میز مذاکره را ترک کند ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد، بدون آن که محدودیت یا بازرسی وجود داشته باشد.

کری با اشاره به این‌که اوباما اعلام کرده است اجازه دستیابی ایران به بمب را نخواهد داد گفت: اوباما تنها رییس‌جمهوری بود که دستور به ساخت جنگ‌افزاری داد که بتواند تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، اما در عین حال تاکید کرد که موضوع مهم آن است که ایران هم اکنون به دانش غنی‌سازی دست یافته و به چرخه سوخت مسلط شده است و نمی‌توانید این دانش را نیز بمباران کنید.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: در صورت بمباران، ساختار تحریم‌ها از بین می‌رود چرا که همه خواهند گفت آمریکا بوده است که میز توافق را ترک کرده و ایران هرگز نخواسته است به سمت بمب حرکت کند. در این توافق آژانس نظارت 24 ساعته بر روی تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد داشت و اگر ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند به سرعت متوجه خواهیم شد.

وی با بیان این‌که من خودم عضو کنگره بودم و می‌دانم تمام هدف ما آن بود که ایران به پای میز مذاکره بیاید، خطاب به مخالفان توافق با ایران هشدار داد که با رد این توافق، آنچه که شما از ۱۰ یا ۱۵ سال آینده نگران هستید، همین فردا فرا خواهد رسید.

جان کری علاوه‌براین به مخالفان در کنگره آمریکا هشدار داد: رد این توافق اساساً به ایران چراغ سبز خواهد داد تا با تمام سرعت فعالیت‌های غنی سازی خود را از سر بگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی