۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۷۱۳۷
داستان تکراری ساخت پتروشیمی به بهانه اشتغالزایی

احداث پتروشیمی در کرمان، با چه دورنمایی؟

به گزارش نفت ما ،ساخت نخستین مجتمع پتروشیمی شرق کشور در کرمان در حالی در دستور کار مسوولان قرار گرفته که کارشناسان از کمبود آب در این منطقه ابراز نگرانی می کنند.
استاندار کرمان از آعاز عملیات اجرایی پتروشیمی کرمان خبر داده و آنگونه که مسوولان استانی اعلام کرده اند، این واحد پتروشیمی که در بهمن ماه 92 احداث آن کلید خورده، با هدف اشتغالزایی احداث می شود. این درحالیست که پتروشیمی، صنعتی محسوب می شود که نیاز بسیار بالایی به آب دارد و این موضوع احداث پتروشیمی در شرق کشور به عنوان منطقه ای کم آب و کویری را با ابهامات فراوانی مواجه می سازد. میانگین بارش سالیانه کرمان ۱۵۲ میلیمتر است که نسبت به استانهای کم باران کشور نیز کمتر است. کمبود منابع آب در استان کرمان، ساخت پتروشیمی در این منطقه را با ابهامات فراوانی مواجه ساخته است.
طی سالهای اخیر طرح هایی همچون خط اتیلن شرق با هدف اشتغالزایی و رونق اقتصادی در کظور مطرح شده بود که به دلیل همین مشکل کم آبی منتفی شد چرا که احداث پتروشیمی در منطقه ای کم آب به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست؛ در حالیکه می توان صنایع موجود در استان را با صرف هزینه های کمتری تجهیز کرد و توسعه داد.
از سوی دیگر طی سالهای اخیر همه جا صحبت از اشتغالزایی با پتروشیمی در استانهای محروم شده است. در حالیکه ساخت مجتمع های پتروشیمی هزینه های بسیار سنگینی در پی دارد که به هیچ وجه متناسب با فواید آن نیست. ایجاد هر شغل با ساخت مجتمع های پتروشیمی حداقل ۲ میلیارد تومان هزینه دارد که موجب شده ساخت پتروشیمی با هدف اشتغال زایی عملا هدفی منسوخ تلقی شود و آنچه در اشتغالزایی با صنعت پتروشیمی باید در دستور کار قرار گیرد، احداث واحدهای تکمیلی صنعت پتروشیمی در حوزه پایین دست است. اما برخی مسوولان استانی بعضا با طرح وعده ساخت مجتمع های پتروشیمی، بدون توجه به ملزومات و همچنین هزینه های غیرقابل جبران ساخت یک واحد پتروشیمی در محلی نامناسب، روشی را پیگیری می کنند که به هیچ وجه با منافع ملی سازگار نیست و تنها منافع استانی را در بر میگیرد. در شرایطی که صنعت پتروشیمی در ایران از مزیتهای بی بدیلی همچون نزدیکی به آبهای آزاد هم در بخش تولید و هم در بخش صادرات برخوردار است، احداث پتروشیمی در استانی همچون کرمان، نه تنها کفران نعمت است بلکه هزینه های فراوانی هم به کشور تحمیل می کند. منبع:نکونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی