۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۲۷۰۰۵

لغو تحریم‌ها متانول ایران را در چین و هند گران می‌کند

به گزارش نفت ما ،منابع هندی گفتند پس از لغو تحریم ها، احتمالا ایران تلاش خواهد کرد سهم خود از بازار متانول کشورهای کره جنوبی، ژاپن، جنوب شرق آسیا و اروپا را باز یابد و این امر موجب گران شدن متانول ایران در هند و چین خواهد شد.  به نقل از پایگاه خبری پلاتز، کشتی داران و فعالان بازار این هفته گفتند، لغو تحریم ها علیه متانول ایران بعید است تاثیری فوری بر عرضه متانول این کشور به هند داشته باشد، اما نرخ کرایه حمل بار ممکن است حدود 10 درصد افزایش یابد. متانول معمولا توسط تانکرهای ویژه با ظرفیت 13 تا 50 هزار تن حمل می شود. به گفته کشتی داران، در حال حاضر، کرایه حمل بار از ایران به چین 35 تا 45 دلار در هر تن است، در حالی که کرایه حمل بار به هند به دلیل کوتاه تر بودن مسیر 25 تا 35 دلار است.
اوایل ماه جاری، ایران و قدرت های جهانی به توافق جامع در خصوص برنامه هسته ای این کشور دست یافتند.
اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تبعیت ایران از تعهداتش را تایید کند، این کشور مجاز خواهد بود تجارت کالا از جمله محصولات پتروشیمی اش را افزایش د هد.
ممنوعیت بیمه محموله های دریایی ایران که موجب محدود شدن نقل و انتقال نفت، محصولات پتروشیمی و فرآورده های گازی ایران شده بود نیز لغو خواهد شد.
به گفته یک منبع آگاه،  ورود مجدد کشتی های اروپایی به مسیر تجارت دریایی بین ایران و هند می تواند منجر به افزایش نرخ کرایه بار خواهد شد، زیرا برخی خریداران ترجیح خواهند داد بارشان با کشتی های اروپایی حمل شود که هزینه کرایه بالاتری نسبت به کشتی های چینی و دیگر کشتی های آسیایی دارند. البته امکان ترجیح کشتی های با کریه ارزان تر به کشتی های اروپایی نیز وجود دارد.
با توجه به توقف خرید متانول تولید ایران در کره جنوبی، ژاپن و جنوب شرق آسیا به دلیل تحریم های غرب و سرازیر شدن مقادیر زیادی متانول ایران به هند، قیمت این کالا در هند به پایین ترین قیمت جهانی رسیده است.
اما پس از لغو تحریم ها، احتمالا ایران تلاش خواهد کرد سهم خود از بازار متانول کشورهای کره جنوبی، ژاپن، جنوب شرق آسیا و اروپا را باز یابد و این موجب کاهش صادرات متانول ایران به چین و هند خواهد شد. یک تاجر در این باره گفت، وی زیاد در این باره نگرانی ندارد، زیرا انتظار دارد ایران برای  تامین تقاضای بیشتر متانول، تنها تولید خود را افزایش دهد.
ایران پیشتر اعلام کرده که قصد دارد ظرفیت تولید متانول خود را تا سال 2017 به حدود 7.65 میلیون تن برساند.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی