۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۲۶۱۹۶

بنزین تک نرخی هم جلوی رشد مصرف را نگرفت

به گزارش نفت ما ،یکی از اهداف تک‌نرخی شدن بنزین، کاهش مصرف آن بود اما این روزها نه تنها نتیجه این هدف معکوس شده، بلکه از مرز 70 میلیون لیتر نیز گذشته است. در طی یک ماه اخیر با حذف بنزین سهمیه‌ای، انتظار می رفت که مصرف سوخت در کشور کاهش یابد.
  
با حذف سهمیه‌بندی بنزین و تک‌نرخی شدن آن، تنها اهرم انگیزشی مردم برای صرفه‌جویی و کنترل مصرف سوخت از بین رفت، این در حالی بود که استفاده از ابزار سهمیه‌بندی در کنترل مصرف بنزین از سال 86 تاکنون اثرات چشم‌گیری داشت به‌گونه‌ای که میزان مصرف بنزین در محدوده 60 تا 70 میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد. 
  
همچنین با اجرای این قانون، افرادی که در حد الگوی مصرف یعنی همان سهمیه‌ها بنزین مصرف می‌کردند، با افزایش 43 درصدی قیمت بنزین مواجه شدند ولی پرمصرف‌هایی که بیشتر از سهمیه‌شان بنزین مصرف می‌کردند، تفاوتی ندیدند و در عمل به افزایش مصرف تشویق شدند. 
  
در این راستا ناصر رئیسی‌فرد رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ در پاسخ به این سؤال که آیا با تک نرخی شدن، میزان مصرف بنزین در کشور کنترل‌شده است، اظهار داشت: از زمان حذف سهمیه 700 تومانی بازهم مصرف بنزین در کشور سیر صعودی به خود گرفته و مصرف آن از مرز 70 میلیون لیتر نیز عبور کرده است. 
  
وی میزان سهمیه بنزین 700 تومانی را در کارتهای سوخت بیش از یک میلیارد و 400 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این سهمیه تا پایان شهریورماه سال جاری اعتبار دارد. 
  
احداث جایگاه سوخت توجیه اقتصادی ندارد

رئیسی‌فرد با اشاره به اینکه هم‌اکنون احداث جایگاه سوخت در کشور توجیه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: این موضوع بیشتر به روابط حقوقی و سرمایه‌گذاری برمی‌گردد، متأسفانه مشکلات جایگاه‌داران چندین سال است که در دولت و مجلس مطرح می‌شود اما دریغ از یک رسیدگی و پاسخ قانع‌کننده، در حال حاضر کارمزدی که به جایگاه‌داران پرداخت می‌شود خیلی پایین است و برای خود جایگاه‌دار توجیه اقتصادی ندارد که در این صنعت سرمایه‌گذاری کند. 
  
رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور خاطرنشان کرد: کمتر از 30 درصد نسبت به قیمت تمام‌شده کارمزد با دو ماه تأخیر به جایگاه‌دار پرداخت می‌شود. منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی