۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۲۶۱۵۷

نفت، پاشنه آشیل صنعت

عرفانه تاجیکی
به گزارش نفت ما ،مهم‌ترین مقوله‌ای که می‌تواند در کوتاه‌مدت به اقتصاد کشورهای در حال توسعه‌ای نظیر ایران کمک کند، مقوله صنعت است. بدیهی است که این موضوع بدون وجود تجارت و البته سایر بخش‌های معدنی بی‌معناست چراکه صنعت تنها یک مقوله اقتصادی نبوده و مهم‌ترین رسالت آن تاثیر بر توسعه‌یافتگی اقتصاد کشور است در نتیجه تبعاتی را نیز به همراه خواهد داشت که دامنگیر تمامی بخش‌های صنعت (خواه خرد، خواه کلان) خواهد شد. در این میان، صنعت نفت نیز از چنین روند توسعه‌ای بی بهره نمی‌ماند و برای توسعه پایدار باید به همراه سایر بخش‌های صنعت رشد کند.این درحالی است که در روز ملی «صنعت و معدن» که با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بسیاری از مقامات بلندپایه بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در سخنرانی خود به مقوله توسعه صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: توسعه صنعتی کشور با محوریت نفت و گاز می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.  
جهانگیری ادامه داد: توسعه صنعتی کشور باید شتاب گیرد و در این روند با محوریت صنعت نفت و گاز می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد، بنابراین توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. این در حالی است که توسعه و افزایش ساخت تجهیزات داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش نفت و گاز در دستور کار دولت قرار دارد.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از اقدامات اساسی دولت تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد باور همه اقتصاددانان است و باید با این هدف، عالمانه برخورد کرد نه شعاری. چراکه در دولت «تدبیر و امید» دستاوردهای خوبی داشتیم به‌طوری که رسیدن نرخ تورم از ۴۰درصد به ۱۵درصد، یکی از این دستاوردها به‌شمار می‌رود، همچنین توانستیم رشد اقتصادی کشور را مثبت کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: پیش‌تر ایران، ۲میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در سال ۹۴ صادرات به نصف رسید و حدود یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کنیم و از نظر ارزشی نیز قیمت‌ها از ۱۰۰ دلار به حدود ۵۵ دلار رسیده است. به این ترتیب می‌توان گفت ایران با توجه به چالش‌های متعدد و پیش رو، موقعیت ممتازی برای سرمایه‌گذاری دارد و بدون تردید سرمایه‌گذاری در کشورمان با توجه به وجود امنیت افزایش خواهد یافت.  
جهانگیری عنوان کرد: توسعه پایدار کشور یک ضرورت جدی است و بخش صنعت، پیشران توسعه در آینده خواهد بود و در این مسیر بخش خصوصی باید فعال‌تر از گذشته مشارکت کند و با همدلی، کشور را به سوی صنعتی شدن سوق دهیم. باید جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران تثبیت شود و همه تلاش کنیم فساد سیستمی از کشور دور شود تا همه بتوانند سالم فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته با وجود تحریم‌ها مردم به آینده امیدوار بوده‌اند و باید قدر ثبات را دانست؛ ثبات به این معنا که بخش خصوصی بداند تورم و نرخ ارز در آینده چه میزان است. بنابراین باید به‌دنبال تعامل با جهان باشیم و مصمم هستیم که تحریم‌ها را پایان داده و زنجیر بسته‌شده به دست و پای صنعتگران را باز کنیم.  
حال باید بررسی کرد که روش‌های عملیاتی کردن چنین سیاستی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت چیست.
در ادامه این بررسی حسین دهدشتی، دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه یا متاسفانه اقتصاد ایران همچنان وابستگی نه‌چندان اندکی به درآمدهای نفتی دارد در گفت‌وگو با صمت گفت: گفته‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری به این معنا نیست که تنها به توسعه و افزایش بهره‌برداری صنعت نفت و گاز بپردازیم، بلکه چنین گفته‌هایی نشان از اهمیت جایگاه نفت و گاز در ایران به‌عنوان دارنده ذخایر عظیم نفتی و گازی دارد.
وی افزود: هرچند منابع نفت و گاز عظیم باشند جزو منابع انرژی تجدیدناپذیر بوده و به هر حال روزی به اتمام می‌رسند. بنابراین باید برنامه‌ریزی لازم برای بهترین نوع بهره‌برداری از این منابع را داشته باشیم. در میان تمامی پروژه‌های عمرانی و تحقیق و توسعه‌ای وزارت نفت، پروژه‌های میدان‌های مشترک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چنانچه شاهد بودیم که بیژن زنگنه، وزیر نفت در روزهای نخست فعالیت خود در وزارت نفت، اولویت این وزارتخانه را بهره‌برداری و توسعه حجم برداشت از میدان‌های مشترک نفتی و گازی اعلام کرد.  
دهدشتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بهترین تصمیم برای افزایش حجم بهره‌برداری در صنعت نفت و گاز، تغییر اولویت پروژه‌های فرعی به اصلی است. به عبارت دیگر وزارت نفت باید تمرکز سرمایه‌ای خود را از پروژه‌هایی با درجه اهمیت کمتر روی پروژه‌های مربوط به میدان‌های مشترک انتقال دهد.
در همین حال سیدحمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه درحال حاضر باید بر توسعه حجم بهره‌وری از میدان‌های مشترک نفتی و گازی کشور تمرکز کنیم به صمت گفت: در سال‌های گذشته به دلیل نبود مدیریت منسجم و کارآمد نتوانستیم آنطور که شایسته است از میدان‌های مشترک نفتی و گازی کشور که در منطقه پارس در جنوب و منطقه آزادگان در غرب کشور وجود دارد، بهره‌برداری کنیم.  
وی افزود: البته نمی‌توان منکر تاثیر منفی تحریم‌های اقتصادی شد، چراکه در بسیاری از مواقع به‌دلیل نبود فناوری و تجهیزات لازم نتوانستیم آنطور که باید جامه عمل بر تن اهداف اقتصادی کشور در صنعت نفت بپوشانیم. به این ترتیب به لحاظ زمانی از شرکای خود بسیار عقب هستیم که خوشبختانه با اعمال سیاست درست وزارت نفت مبنی بر تمرکز فنی و سرمایه‌ای بر پروژه‌های میدان‌های مشترک توانسته‌ایم بخش هرچند کوچکی از عقب‌ماندگی‌های خود را در میزان برداشت نفت و گاز از این میدان‌ها جبران کنیم. منبع: صمت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی