۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۲۴۸۰۸

تأثیر قیمت بنزین بر نرخ تورم

به گزارش نفت ما،سخنگوی دولت با اعلام اینکه قرار بود بنزین 1500 تومان شود که رأی نیاورد، افزایش قیمت بنزین را بر قیمت دیگر کالاها بی‌تأثیر دانست و گفت: برای رفع نارضایتی مردم 6500 میلیارد تومان از خزانه دولت میان مردم تقسیم شده است.
محمدباقر نوبخت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در خصوص ضرورت اصلاح حامل‌های انرژی گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال 89 ما ملزم به اجرای این قانون بودیم. بر اساس این قانون این افزایش قیمت و تأمین منابع نهایتاً بین یارانه بگیران تقسیم خواهد شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به تک‌نرخی شدن بنزین گفت: این گرانی در جهت نزدیک شدن به قیمت جهانی و جلوگیری از قاچاق بی‌رویه بنزین و نهایتاً افزایش مصرف و تأثیراتش بر محیط زیست صورت گرفته است. وی با بیان جزئیاتی از قانون بودجه سال 94 افزود: بر اساس این قانون دولت می‌بایست 48هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها، منابع کسب می‌کرد و در جهت تأمین هزینه‌ یارانه‌ها آنها را صرف می‌کرد. در حال حاضر درآمدهای حاصله ما 32هزار میلیارد تومان است که بر اساس برآوردها 10هزار میلیارد تومان کمبود داریم که می‌بایست از منابع مختلف آن را تأمین کنیم. معاون رئیس جمهوری تأکید کرد: به هیچ وجه موافق افزایش قیمت‌ها نبوده‌ایم و نیستیم و قصد تأمین این کسری منابع را با فشار به مردم نداریم.وی با اشاره به کم شدن درآمدهای کشور در سال‌های اخیر بر اثر تحریم‌ها گفت: باید قبول کنیم که منابع ما کم شده و با مدیریت منابع فعلی باید در جهت اجرای قانون هدفمندی تلاش کنیم زیرا منابع حاصل‌شده برای مردم و برای تأمین اهداف بهداشت و درمان مصرف خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تغییرات را در بهداشت و درمان و کمک به خانوارها داشته باشیم باید این افزایش قیمت را قبول کنیم.سخنگوی دولت تصریح کرد: با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین تنها سه‌هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت تأمین می‌شود که این میزان در راستای یارانه‌ها میان مردم تقسیم خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: دونرخی بودن بنزین طی سال‌های گذشته فسادهایی به وجود آورده بود که باید جلوی آن گرفته می‌شد. نوبخت با اشاره به قانون تصویب شده در مجلس اظهار داشت: با کم شدن هزینه‌ها، درآمدها هم به همان میزان هم تنظیم خواهد شد و باید در نظر داشته باشیم که از این طریق بتوانیم از مصرف بی‌رویه بنزین جلوگیری کنیم. وی با اشاره به سیاست‌های مهار تورم توسط دولت گفت: شخص رئیس جمهوری به هیچ وجه موافق افزایش قیمت نبوده و نیست و این تصمیم بر اساس نظرات کارشناسی گرفته شده است.نوبخت اضافه کرد: پیش از این قرار بود قیمت بنزین بین 1200 تا 1500 تومان شود که رئیس جمهوری با آن مخالفت کرد. سخنگوی دولت گفت: طرح اصلی هدفمندی یارانه‌ها بر این پایه استوار است؛ گران کن و بعد از افزایش قیمت، درآمد حاصله را دوباره بین مردم تقسیم کن. سخنگوی دولت گفت: درباره حذف سهمیه‌بندی بنزین تصمیم بین خوب و خوبتر نبود بلکه بین بد و بدتر را انتخاب کردیم.نوبخت افزود: پیشنهادهای مختلفی درباره بنزین از جمله افزایش آن به 1500 تومان نیز به دولت ارائه شد اما با بررسی همه ابعاد تصمیم گرفتیم تا سهمیه‌بندی را حذف کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش «چرا در اواخر سال 93 افزایش قیمت بنزین را در سال 94 رد کرده بودید؟»  گفت: زمانی که قانون تکلیف و اجبار کند ما هم باید همان را عمل کنیم و در آن زمان چنین تصمیمی نداشتیم اگرچه در پرداخت یارانه‌ها همیشه تحت فشار بودیم چرا که به همه مردم باید مبالغی پرداخت می‌کردیم.


گروه اقتصادی - دولت براساس قانون بودجه و با توجه به کسری 17هزارمیلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها، قیمت برخی از حامل‌های انرژی را در سال‌جاری افزایش داد تا بخشی از کسری موجود جبران شود. این در حالی است که تفاوت قیمت بنزین 700 تا 1000 تومانی تنها ماهانه 18هزار تومان برای هر خودرو است که تأثیر چندانی بر صاحبان خودرو ندارد. براساس روال گذشته ماهانه 60 لیتر بنزین 700 تومانی در کارت‌های سوخت واریز می‌شد که افزایش 300 تومانی هر لیتر تفاوت قیمتی آن به 18 هزار تومان می‌رسد. اما این اقدام دولت در محافل دانشگاهی و کارشناسی با واکنش‌ها و تحلیل‌های گوناگونی مواجه شده است. برخی اعتقاد دارند که افزایش قیمت سوخت باعث افزایش تورم خواهد شد و سیاست‌های دولت را برای مهار نرخ تورم تحت تأثیر قرار می‌دهد. ولی در مقابل گروه دیگری از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخصوص بنزین اثر چندانی در رشد تورم نخواهد داشت. علاوه براین به گفته کارشناسان درصورتی که دولت دست به افزایش قیمت‌ها نمی‌زد، در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلاتی نظیر تورم بالا و کسری بودجه شدید روبه‌رو می‌شد. بنابراین افزایش قیمت حامل‌های انرژی یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود.

تأثیر اندک افزایش قیمت‌هابر تورم
مرتضی عزتی استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اثرگذاری آن بر نرخ تورم گفت:در مجموع حوزه حمل و نقل در اقتصاد کشور سهمی کمتر از 10 درصد دارد و در این میان هزینه سوخت هم در کل اقتصاد کشور سهم کمتر از 3 درصد دارد لذا با افزایش 43 درصدی قیمت بنزین تبعات روانی این بخش  در بیشترین حالت تا 2درصد بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.
وی افزود:از آنجا که کشور با رکود مواجه است و همچنان کمبود تقاضا وجود دارد نرخ تورم با افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی تغییر خاصی پیدا نخواهد کرد.اما اگر کشور از رکود خارج شده بود و موجی از تقاضا در کشور وجود داشت قطعاً این تصمیم نرخ تورم را افزایش قابل توجهی می‌داد. عزتی خاطرنشان کرد: در حالت بدبینانه اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاها و با نرخ تورم فعلی 15 درصد  ممکن است تا پایان سال جاری نرخ تورم به 16 درصد برسد.ولی از آنجا که دولت سیاست‌های کاهش تورمی خوبی دارد این امر رخ نمی‌دهد.
وی تصریح کرد:با سیاست‌های کاهش تورمی دولت، نرخ تورم 5 درصد کاهش خواهد یافت و بواسطه افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی 2 الی 3 درصد بر نرخ تورم افزوده می‌شود و قابل پیش‌بینی است که تا پایان سال جاری نرخ تورم به 11 الی 12 درصد برسد. این استاد دانشگاه درباره سیاست‌های کاهش تورم از سوی دولت تأکید کرد:دولت با کاهش و کنترل حجم نقدینگی و کاهش تقاضای کاذب در بازار می‌تواند نرخ تورم را پایین بیاورد و در عین حال رکود و کاهش تولید هم اثرات مثبت خود بر کاهش نرخ تورم را خواهد داشت.اما دولت در کنار این سیاست باید برای رونق تولید برنامه ریزی کند به گونه‌ای که رکود از اقتصاد ایران خداحافظی کند. وی عنوان کرد:افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی تأثیر چندانی بر افزایش نرخ تورم و یا رکود نخواهد داشت  و تمام اثرات جزئی است.
دولت باید رابطه دلار و ریال را قطع کند
دکتر مهدی زریباف کارشناس اقتصادی درباره اینکه آیا  افزایش قیمت برخی از حامل‌های انرژی بر سیاست ضد تورمی دولت اثر منفی دارد گفت:به نظر می‌رسد اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی آثار تورمی در پی داشته باشد و این امر بارها درتاریخ اقتصاد ایران تکرار شده است.در حقیقت تورم انتظاری باعث رشد قیمت سایر کالاها خواهد شد.جامعه  نسبت به سوخت حساس است لذا این امر اثر مستقیم بر نرخ تورم خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مردم در بحث افزایش قیمت بنزین شرطی شدند افزود:هر زمان که قیمت بنزین گران می‌شود مردم شاهد رشد قیمت‌ها هستند از این رو شاید دولت نتواند به وعده‌های خود در کنترل نرخ تورم تا حدود 14 درصد برای سال جاری برسد.زریباف تصریح کرد:اگر نرخ تورم افزایش پیدا کند مقوله رکود نیز مستحکم‌تر خواهد شد و به تبع آن  بنگاه‌های صنعتی  باید برای کاهش تولیدات خود اقدام کنند.وی در پاسخ به این سؤال که دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین نداشت چرا که کسری بودجه 17 هزار میلیارد تومانی در سال  با درآمد‌های فعلی قابل پوشش نیست گفت:از آنجا که در گذشته برنامه‌های اساسی، عمیق و بلند مدت نبود نتوانستیم به درستی حرکت کنیم لذا در چنین مقاطعی مجبور به اتخاذ تصمیم‌هایی می‌شویم که مطلوب نیست.در حقیقت بین بد و بدتر انتخاب صورت می‌گیرد.این کارشناس اقتصادی افزود:بیش از دو سال است که موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود اما هنوز هیچکدام از بخش‌ها برنامه مدونی نداشتند.یکی از کارهایی که دولت یازدهم می‌تواند پیگیری کند کاهش وابستگی به ارز است.متأسفانه نظام بودجه و پولی کشور به ارز وابسته است که همین امر باعث شده که ما در قیمت بنزین و سایر حوزه‌ها مشکلاتی را داشته باشیم.وی گفت:دولت باید رابطه دلار و ریال را قطع کند و تنها در مبادلات تجاری دلار رد و بدل شود.از سویی مگر حقوق مردم به دلار است که دولت بودجه و سایر وظایف قانونی خود را در آن می‌بیند.با این توضیح دولت می‌تواند منشأ ارزش پول ملی را در ذخایر طلای بانک مرکزی ببیند. در حال حاضر بانک مرکزی صراف دلار شده است.ما باید سعی کنیم این بخش به گونه‌ای دیگر فعالیت کند. وی افزود:قطع رابطه دلار و ریال ما را به انزوا نمی‌کشاند.طی این سال‌ها که طبق اقتصاد جهانی حرکت کردیم چه اتفاق خاصی رخ داد لذا می‌توان برنامه‌های کشور را طبق اقتصاد مقاومتی هدایت کرد و این امر ضمن کاهش نرخ تورم و رونق تولید باعث ثبات قیمت‌ها در بازار خواهد شد. منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای