۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۲۴۸۰۷

«جی‌پی مورگان» در مقابل «گلدمن ساکس»

به گزارش نفت ما،هرچند رسیدن قیمت‌ نفت به محدوده 60 دلار برآوردهای متفاوتی از آینده این بازار و روند قیمتی نفت را به دنبال داشته و موجب شده موسسات گوناگون انرژی با توجه به عرضه و تقاضا پیش‌بینی‌های متفاوتی از قیمت نفت تا پایان سال ارائه کنند، اما در حالی که تنها 8 روز به نشست 166 اوپک زمان باقی است، کسی انتظار ندارد که عربستان در این نشست با کاهش سطح تولید اوپک موافقت و بازار نفت را با جهش مواجه کند. در حالی که در چنین روزهایی پیش از نشست شش ماه پیش این سازمان، نفت برنت همچنان بالای 80 دلار معامله می‌شد و بسیاری از فعالان و کارشناسان امید داشتند که اوپک تولید نفت خود را کاهش دهد و باز هم رسیدن نفت به 100 دلار را رقم بزند اما در حال حاضر با وجود رسیدن قیمت‌ها به بازه 60 دلار همگان معتقدند که عربستان همچنان خواهان تداوم سیاست پیشین خود است.

 افزایش قیمت‌ها با کاهش ذخیره
روز گذشته در حالی قیمت نفت تحت‌تاثیر برآوردهای کاهشی از حجم ذخایرنفتی آمریکا افزایشی شد که تا پایان معاملات روز سه‌شنبه افت بیش از 2 درصدی را تجربه کرده بود.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت نفت رشد داشت به‌طوری‌که قیمت نفت خام آمریکا با 51 سنت رشد به 54/ 58 دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز افزایش 46 سنتی را تجربه کرد و 18/ 64 دلار معامله شد. در عین حال بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز سه‌شنبه مصادف با 26 مه ‌45 سنت کاهش قیمت داشته و به مرز 60 دلار نزدیک شد. 
رشد حدود یک درصدی قیمت نفت در معاملات روز گذشته درپی گمانه‌زنی از کاهش حجم ذخایر نفتی آمریکا برای چهارمین هفته پیاپی رخ داد. از سویی به گزارش رویترز، برخی اظهارات درخصوص کند شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب بر بازار نفت اثر‌گذار بوده است. بر اساس این گزارش، برخی مقامات غربی احتمال حصول توافق تا 30 ژوئن را کم دانسته و اعلام کردند که در بهترین شرایط تحریم‌ها تا پایان امسال لغو خواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، ذخایر نفت خام آمریکا احتمالا 2 میلیون بشکه در هفته منتهی به آخر ماه مه کاهش یافته است. در صورت کاهش حجم ذخایر نفتی این کشور، این هفته چهارمین هفته‌ای است که این آمار کاهشی است و نشان از افزایش تقاضا در آمریکا است. در عین حال توقف رشد شاخص دلار در روز گذشته از افت قیمت‌ها جلوگیری کرد. اداره اطلاعات انرژی امروز با یک روز تأخیر به‌دلیل تعطیلات روز یادبود، آمارهای خود در مورد میزان ذخایر نفت خام آمریکا را منتشر می‌کند. 

 تقابل گلدمن ساکی و جی‌پی مورگان
به گزارش «دنیای اقتصاد»، با رشد قیمت نفت و رسیدن به محدوده 60 دلار برآوردهای گوناگونی از آینده قیمت نفت می‌شود. برخی کارشناسان با تکیه به افزایش تقاضا، تداوم روند افزایشی قیمت نفت را پیش‌بینی کرده‌اند و در عین حال برخی دیگر نگران بازگشت فرکلاگ‌ها (دکل‌های نیمه تمام) و افزایش مازاد عرضه هستند و گمانه کاهش قیمت نفت را دارند.
طی یک ماه اخیر بسیاری از برآوردها و آمارها نشان از افزایش تقاضای جهانی نفت داشته است که این عامل می‌تواند به رشد قیمت نفت کمک کند. تحلیلگران موسسه «انرژی اسپکتز» نیز طی گزارشی اعلام کردند، درصورتی که تقاضای جهانی نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد، روند صعودی قیمت نفت می‌تواند تداوم یابد. بر اساس آمار منتشر شده، در ماه آوریل واردات نفت ژاپن 1/ 9 درصد رشد داشته و چین نیز به رکورد بی‌سابقه 4/ 7 میلیون بشکه‌ای واردات دست یافته است؛ رشد تقاضا در ژاپن در پی رشد اقتصادی این کشور و در چین نیز به دلیل افزایش تقاضا برای خودرو و بالا رفتن مصرف بنزین در این کشور رخ داده است. در آمریکا نیز وضع به همین منوال است در واقع نفت ارزان مصرف‌کنندگان نهایی را به مصرف بیشتر بنزین ترغیب کرده است. علاوه بر این، موسسه «جی‌پی‌ مورگان» نیز روز گذشته گزارشی منتشر کرد و برآورد خود از قیمت نفت را افزایش داد. به گزارش بلومبرگ، جی‌پی مورگان در این گزارش اعلام کرد که قیمت‌ها در سه ماه اول سال 2015 به کف خود رسیده است و به دلیل رشد تقاضای نفت قیمت‌ها افت نخواهند کرد.
این در حالی است که همچنان نگرانی از افزایش عرضه نفت چه از سوی عراق و عربستان، بزرگ‌ترین‌ تولید‌کنندگان نفت اوپک و چه از سوی افزایش تولید نفت شیل ادامه دارد که برخی کارشناسان بر این اساس روند کاهشی قیمت نفت تا پایان سال را پیش‌بینی کرده‌اند. در این خصوص موسسه گلدمن ساکس بارها اعلام کرده است که رسیدن قیمت نفت به محدوده کنونی زود‌هنگام بوده و بازگشت دوباره دکل‌های نیمه‌تمام نفت شیل را به دنبال دارد. این موسسه پیش‌بینی کرده است که با رشد تولید نفت آمریکا قیمت‌ها ممکن است حتی به زیر 40 دلار در هر بشکه نیز برسند.

  کسی نگران تصمیم اوپک نیست
 اوپک در ماه‌های اخیر نه‌تنها سقف تولید 30 میلیون بشکه‌ای خود را کاهش نداده است، بلکه برخی تولیدکنندگان این سازمان با شتاب هرچه تمام‎‌تر بر تولید خود افزوده‌ و حتی در این راستا عربستان و عراق به رکوردهای تازه‌ای دست یافته‌اند.
عربستان به همراه سه کشور دیگر در نشست قبلی این سازمان در آذر ماه 93 با کاهش سطح تولید اوپک مخالفت کرد. این کشورها معتقد بودند که با کاهش سطح تولید اوپک تنها سهم خود را از بازار از دست می‌دهند. 
حال نشست آتی اوپک در 5 ژوئن(جمعه هفته آینده، 15 خرداد) در مقر اصلی این سازمان در وین برگزار خواهد شد. اما غالب کارشناسان حوزه انرژی امیدی به کاهش سقف تولید اوپک ندارند. بر اساس نظرسنجی که بلومبرگ به تازگی به عمل آورده است، از 34 کارشناس شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی 33 نفر معتقد بودند که اوپک بر سیاست نشست قبلی خود باقی خواهد ماند و تنها یک نفر امید داشت که این سازمان سیاستی برای کاهش سطح تولید در پیش بگیرد. 
این در حالی است که این سایت خبری درست یک هفته پیش از نشست قبلی این سازمان از 20 کارشناس چنین نظر‌سنجی را انجام داد. در آن زمان 50 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی امیدوار بودند که اوپک سطح تولید خود را کاهش دهد؛ یعنی درست 10 نفر از آنها.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی