۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۴۷۹۷

تامین یارانه نقدی از پول خوراک پتروشیمی ها

به گزارش نفت ما،معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که پول خوراک تنها درآمد وزارت نفت از پتروشیمی هاست، گفت: این پول هم صرف بخش کوچکی از نیاز پرداختهای نقدی هدفمندی یارانه ها می شود.

محمد حسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار شانا، در خصوص حمایتهای وزارت نفت از پروژه های پتروشیی گفت: پیش از واگذاریها در صنعت پتروشیمی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران هیچ وقت چالش قیمت خوراک با پتروشیمی ها را نداشتند، اما می بینید که این موضوع حالا به صورت چالش به رسانه ها و مجلس کشیده شده است.

وی ادامه داد: درآمد فروش اعم از صادرات و فروش داخلی محصولات پتروشیمی وارد چرخه مالی وزارت نفت نمی شود و پول خوراک تنها درآمد وزارت نفت از پتروشیمی هاست که آن هم صرف بخش کوچکی از نیاز پرداختهای نقدی سر ماه هدفمندی یارانه ها می شود؛ این وضعی است که در نتیجه بر ذهنها، تصمیمها، نظر ها و استراتژیها اثر می گذارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در صورت ایجاد مقدمات لازم برای تبدیل متانول به پروپیلن فرصتی برای تحق آرزوهایمان فراهم می شود و به عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی، پایین دستی، اشتغال و باعث جذب سرمایه گذاری می شود.

وی با بیان این که کمبود پروپیلن کشور از طریق تبدیل متانول به پروپیلن برطرف خواهد شد و حجم متانولی که کشور در ٥ سال آینده خواهد داشت و تولید آن به ٢٤ میلیون تن خواهد رسید، خود می تواند در جهت توسعه زنجیره ارزش و تولید پروپیلن و مشتقات آن به کار گرفته شود.

پیوندی یکی از استراتژیهای آینده صنعت پتروشیمی را در ٧ تا ٨ سال آینده، توسعه‌ منطقه و توجه به افزایش تولید پروپیلن دانست و عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد که متانول موجود منطقه و متانول دوم را که مراحل مقدماتی کسب مجوز ایجاد آن انجام شده به محض تولید به پروپیلن بدل کنیم؛ در همین راستا همه ظرفیتهای منطقه را به کار خواهیم گرفت تا همچون سالهای گذشته منطقه ای پررونق، فعال و توسعه یافته داشته باشیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دلیل تغییر رویکرد به تولید پروپیلن را چنین عنوان کرد: ما از طرفی حجم زیادی اتیلن در کشور تولید کرده ایم و بعد از دسترسی به منابع عظیم پارس جنوبی حجم زیادی اتان در دسترس داشتیم. همچنین اتیلن و پلی اتیلن زیادی در کشور تولید کرده ایم و هم اکنون در مقابل ٥ میلیون تن پلی اتیلن تنها یک میلیون تن پروپیلن داریم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، بیشتر صنایع پایین دستی پتروشیمی که توسعه‌ آنها را هدف قرار داده‌ایم، نیازمند پروپیلن هستند. همه شیمیاییها و پلیمرهای ترکیبی مثل پلی اورتان و امثالهم موادی وابسته به پروپیلن هستند، به عنوان مثال برای تولید مواد شیمیایی مثل پلی کربنات به واردات فنول و استون نیازمندیم در صورتی که هر دو این مواد برای تولید، نیاز به پروپیلن دارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی