۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۴۷۱۱

کشش مطلوب برای محصولات پتروشیمی

عرفانه تاجیکی
به گزارش نفت ما،   در جامعه‌ای که نرخ تورم بالاست، برای سرمایه‌گذاری در هر یک از بخش‌های صنعت باید دقت کرد تا مبادا با تزریق سرمایه در هر یک از بخش‌های اقتصادی، موجب برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا شویم. پیرو چنین گفته‌ای مرضیه شاهدایی، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعلام کرده که ۳ طرح پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب از جمله طرح‌های آماده افتتاح در سال ۹۴ است که با راه‌اندازی این طرح ها، تولید پلی‌اتیلن سبک و سنگین کشور حدود ۹۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. وی افزود: امیدوارم واحد اوره و آمونیاک پتروشیمی شهدای مرودشت استان فارس نیز با ظرفیت یک‌میلیون تن امسال وارد سرویس شود. از دیگر پروژه‌های نزدیک به بهره‌برداری هم‌اکنون پروژه ام‌ای‌جی پتروشیمی مروارید به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن است که مرحله پیش راه‌اندازی‌های آن آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۶ ماه آینده آغاز به‌کار کند.
 مدیر امور طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همچنین افزود: خوراک این مجتمع‌های پتروشیمی با توجه به پیشرفت و بهره‌برداری از فازهای میدان گازی پارس‌جنوبی، تامین می‌شود و مشکلی وجود نخواهد داشت.
 شاهدایی پیش از این با بیان اینکه ۶۰ طرح پتروشیمی در دست اجرا در کشور وجود دارد که از یک تا ۹۹ درصد پیشرفت دارند، گفته بود: با توجه به تعداد بالای این طرح‌ها و پیشرفت فیزیکی متفاوت آنها شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران طرح‌ها را اولویت‌بندی کرده، ضمن آنکه طرح‌های ۶۰ تا ۱۰۰ درصد را در اولویت نخست قرار داده‌ایم تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرح‌ها انجام شود. به نظر می‌رسد با ورود چنین حجمی از محصولات پتروشیمی به بازار در آینده نه‌چندان دور، تعادل بازار این محصولات بر هم بخورد. بنابراین باید دقت کافی را برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی به خرج داد زیرا هدف تنها راه‌اندازی واحد تولیدی نیست و باید عواقب و آینده آن واحد را نیز در نظر گرفت.

در همین حال محمد سعید انصاری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی جزو صنایع کم‌مصرف و در عین حال درآمدزا برای کشور محسوب می‌شود در گفت‌وگو با صمت گفت: لازم به توضیح نیست که اقتصاد ایران، اقتصادی رو به توسعه بوده و راه‌اندازی هر واحد تولیدی در هر زمینه‌ای می‌تواند گام مثبتی در اشتغالزایی و رشد متغیرهای توسعه یافتگی باشد.
وی ادامه داد: برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی باید به محورهای اقتصادی و حتی جغرافیایی زیادی توجه داشت چراکه احداث یک واحد تولیدی که برای ادامه حیات خود نیاز مبرمی به آب دارد، در مناطق خشک، نه‌تنها سوددهی نخواهد داشت بلکه ضررده نیز می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت ابتدایی‌ترین نیازها برای راه‌اندازی یک واحدتولیدی سودده، مکانیابی و موقعیت‌شناسی مناسب است.
انصاری تصریح کرد: در برخی موارد هدف از راه‌اندازی یک واحدتولیدی سوددهی آن واحد نیست و اهداف بلندمدت‌تری همچون توسعه‌یافتگی آن صنعت و البته اشتغالزایی نیز مدنظر است. به این ترتیب ممکن است یک واحد صنعتی در منطقه نه چندان مناسبی به بهانه اشتغالزایی در آن منطقه احداث شود. این درحالی است که باید نسبت اهمیت اشتغالزایی به میزان سوددهی آن واحد به دقت بررسی شود چراکه تداوم اشتغالزایی یک منطقه وابسته به سوددهی واحدتولیدی مورد نظر در آن منطقه است.

حسین شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران ازجمله صنایع پردرآمد بوده و نسبت به سایر واحدهای پتروشیمی منطقه از سابقه فعالیت خوبی برخوردار است، به صمت گفت: پتروشیمی‌ها تنها با استفاده از ۵ درصد منابع هیدروکربوری کشور به فعالیت می‌پردازند، درحالی که اگر بازار مناسبی برای خرید و فروش محصولات آنها وجود داشته باشد، درآمدزایی و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای کشور خواهند داشت.
وی افزود: با گذشت سال‌ها و توسعه هرچه بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی کشورهای آسیایی، نیاز کشورها به بخش‌ها و محصولات متفاوت پتروشیمی بیشتر شده است. به این ترتیب می‌توان گفت همچنان تقاضا و کشش مناسب برای تولیدات محصولات پتروشیمی ایران وجود دارد، اما این تقاضا نباید باعث شود تا فعالان این حوزه از بازاریابی و جذب مشتریان جدید غافل شوند. برای عملیاتی شدن چنین هدفی بخش‌های بسیاری از جمله وزارت نفت با تامین خوراک این واحدها می‌تواند به رشد این صنایع کمک کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: ایران باید از کوچکترین فرصت‌های به‌دست آمده در زمینه توسعه روابط بین‌الملل خود استفاده کرده و فناوری مورد نیاز صنعت پتروشیمی را به‌روزرسانی کند. فناوری پیشرفته قادر است هزینه‌های تولید محصولات پتروشیمی را کاهش داده و از سویی دیگر میزان سوددهی را افزایش دهد.
براساس این گزارش، می‌توان گفت با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد همچنان تقاضا و کشش مناسبی برای محصولات پتروشیمی تولید شده در منطقه خاورمیانه و حتی خارج از این محدوده وجود دارد. بنابراین سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی بیشتر همچنان مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. منبع: روزنامه صمت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای