۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۲۴۵۱۵

اقساط احتمالی وام‌های جدید مسکن

به گزارش نفت ما،با تصویب افزایش سقف وام مسکن به طور حتم مهمترین مساله برای متقاضیان مبلغ اقساط پرداختی در ازای دریافت وام خواهد بود، اقساطی که برآوردها نشان می‌دهد گاها تا بیش از یک میلیون تومان هم می‌رسد.

به نقل از ایسنا، در جلسه روز گذشته-سه‌شنبه- شورای پول و اعتبار راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن با سقف ۸۰ میلیون تومان وام برای خرید خانه مصوب شد.

این وام که در سه مبلغ ۴۰،۶۰ و ۸۰ میلیون تومان به خانه اولی‌ها تعلق می‌گیرد بر اساس سپرده گذاری که متقاضی در حساب صندوق انجام داده و دوره انتظار حداقل یک ساله را طی می کند پرداخت خواهد شد. سپرده گذاری نیز به گونه ای خواهد بود که متقاضی نصف مبلغ وام درخواستی را به مدت حداقل یکسال در حساب صندوق سپرده می کند.

با توجه به تعیین نرخ سود ۱۴ درصد و دوره ۱۲ ساله برای بازگشت تسهیلات دریافتی برایندها نشان می دهد که با دریافت هر یک از این ارقام تعیین شده باید حدود دو برابر به بانک پرداخت کننده(بانک مسکن) برگردانده شود.

این در حالی است که برای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی در قالب صندوق پس انداز مسکن با سود ۱۴ درصد و دوره بازگشت ۱۲ سال، اصل و سود مبلغ قابل برگشت حدود ۱۶۱ میلیون تومان خواهد بود. به عبارتی دیگر گیرنده تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی باید حدود ۸۰ میلیون تومان سود به بانک برگرداند.

همچنین اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی که به متقاضیان تهرانی اختصاص دارد رقمی بیش از یک میلیون تومان و در حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.

اما سقف دیگر وام صندوق پس انداز مسکن ۶۰ میلیون تومان و متعلق به شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که برای دریافت این قسط با سود و دوره بازپرداخت تعیین شده ماهانه حدود ۸۶۰ هزار تومان است.

بر این اساس، برای دریافت وام ۶۰ میلیونی از طریق حساب پس انداز باید حدود ۶۳ میلیون تومان به عنوان سود برگردانده شود که در مجموع اصل و سود به حدود ۱۲۳ میلیون تومان می رسد.

سقف دیگر وام در قالب صندوق پس انداز مسکن ۴۰ میلیون تومان و مختص سایر مناطق شهری است؛ تسهیلاتی که برای بازپرداخت آن متقاضی باید ماهانه حدود ۶۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کرده و در طول ۱۲ سال در مجموع حدود ۴۲ میلیون تومان سود به بانک مربوطه برگرداند. این در حالی است که با دریافت وام ۴۰ میلیون تومانی مجموع اصل و سود تسهیلات به حدود ۸۲ میلیون تومان می رسد.

اما در حالی شورای پول و اعتبار پیشنهاد افزایش وام ۶۰ میلیونی بانک مسکن را در سه رنج ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان مصوب کرده که نرخ سود و دوره بازپرداخت اقساط و همچنین نوع سپرده گذاری از طریق اوراق و یا بدون سپرده آن مشخص نیست.

در حالی اکنون برای پرداخت وام ۳۵ میلیونی خرید مسکن از طریق بانک مسکن نرخ سود تسهیلات دریافتی بر اساس اوراق ۱۶ درصد و با سپرده ۱۴ درصد است که با مصوبه اخیر انحصار پرداخت وام از دست بانک مسکن خارج شده و باید سازوکار آن از سوی کلیه بانکها مشخص شود.

با این حال مشخص است که دریافت وام خرید و ساخت تا سقف ۶۰ میلیون تومان بدون سپرده گذاری بوده و بعید نیست که به روال قبل بر اساس خرید اوراق انجام شود.

بر این اساس اگر وام ۶۰ میلیونی نیز با نرخ سود حدود ۱۶درصد فرض شود مبلغ اقساط ماهیانه به بیش از ۹۰۰ هزار تومان خواهد رسید. در عین حال که مشتری باید طی ۱۲ سال بالغ بر ۷۰میلیون تومان به عنوان سود به بانک پرداخت کننده بپردازد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی