۰
۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۲۴۰۹۳
غایب بزرگ نمایشگاه بیستم؛

حفاری شمال در سکوتی پرمعنا به نمایشگاه نفت نیامد

گزارش های رسیده حاکی از آن است که شرکت حفاری شمال با سابقه یک دهه حضور و مشارکت فعال در نمایشگاه های بین المللی نفت تهران ؛ امسال در اعتراض به روند برخورد با بیکاری دکل های حفاری ایرانی در نمایشگاه نفت تهران شرکت نکرده است.
حفاری شمال در سکوتی پرمعنا به نمایشگاه نفت نیامد
به گزارش نفت ما ،شرکت حفاری شمال که همچنان تنها شرکت ایرانی فعال در صنعت حفاری خارج از مرزهای ایران است امسال در نمایشگاه نفت تهران حضور نیافته است و این اقدام حفاری شمال، از نگاه جامعه فعالان صنعت نفت، اعتراضی دیپلماتیک به رویه فعلی برخورد با شرکت های پیمانکاری ایرانی در صنعت حفاری تعبیر شده است. بیش از 3 ماه قبل مدیرعامل شرکت حفاری شمال در یک نشست رسانه ای انتقادهایی آشکار نسبت به روند به کار گیری دکلهای هندی و چینی در میادین نفتی ایران مطرح کرد و همزمان از بیکار شدن یک دکل ایرانی متعلق به حفاری شمال خبر داد و گفت : دکل ایرانی سحر یک با پرچم جمهوری اسلامی ایران در حالی از کار در پارس جنوبی کنار گذاشته شد که دکل های خارجی همچنان با رونق بازار در این میدان مواجه هستند. این سخنان هدایت الله خادمی با واکنش آشکار و پنهان مدیران عالیرتبه صنعت نفت مواجه  شد ؛ چرا که آنها گمان نمی کردند یک مدیر نفتی اینچنین بی پروا از تبعیض علیه شرکت های ایرانی انتقاد کند ، واکنش های بخش تصمیم گیر نفت نسبت به این انتقادهای خادمی اما بسیار سخت بوده است و به جز تلاش های رسانه ای شانا برای زیرسئوال بردن انتقادهای خادمی ( که آشکارا انجام می شد) شنیده شده است که مجموعه ای از لابی های سازمان یافته هم برای برکناری خادمی از سوی اعضای یک محفل قدرتمند در درون نفت و بیکار کردن تعداد دیگری از دکل های این شرکت برای افزایش فشار بر این شرکت هم انجام شده است. در هر صورت و در شرایطی که در سالهای قبل حضور شرکت حفاری شمال در نمایشگاه بین المللی نفت بسیار پررنگ بوده است و حتی غرفه این شرکت در سال گذشته مورد بازدید بیژن زنگنه هم قرار گرفت ، پیشتر نیز این شرکت همواره از حاضران فعال در نمایشگاه های مرتبط با نفت ؛ نمایشگاه های بین المللی تهران و نمایشگاه های دستاوردهای صنعت نفت بوده است و مقامات عالیرتبه کشور حتی مقام معظم رهبری از دستاوردهای این شرکت بازدید فرموده بودند.    امسال اما حفاری شمال غایب بزرگ نمایشگاه بیستم لقب گرفت تا چالش موجود میان بخش  از پیمانکاران ایرانی با کارفرمای دولتی( وزارت نفت و زیر مجموعه هایش) رنگ یک حرکت اعتراضی تمام عیار را به خود بگیرد. گرچه پیگیری های نفت ایرانی برای کشف دلیل رسمی غیبت حفاری شمال در نمایشگاه بیستم با عدم پاسخگویی مدیران حفاری شمال مواجه شد اما یافته های خبرنگار ما حاکی از آن است که این شرکت با وجود ثبت نام اولیه ، طی نامه ای رسمی از حضور در نمایشگاه انصراف داده است. فارغ از مساله عدم حضور شرکت حفاری شمال در نمایشگاه بیستم موضوع اصلی بر سر روش برخورد وزارت نفت با انتقادهای اعتراضی پیمانکاران است ، چالشی که  رخداد پیش آمده برای شرکت حفاری شمال مشتی نمونه خروار است و قطعا در میان بسیاری از پیمانکاران غیردولتی هم اعتراض ها و انتقادهایی جدی به عملکرد وزارت نفت موجود است اما همه اینها در سایه مسلط قدرت وزرات نفت بر سپهر نظام کارفرمایی این صنعت در حنجره ها مانده است . یک دلیل عمده آن شاید روش مدیریت فعلی حاکم بر صنعت نفت باشد روشی که به قول محمدجوادعاصمی پور (از چهره های شناخته شده و موجه نفت ایران) روشی پادگانی و اقتدارطلب است و می خواهد همه چیز در زیر نگاه او شکل بگیرد. در هر صورت نمایشگاه بیستم نفت امسال غایبانی دارد که غیبت آنها می تواند حامل پیامی برای آینده توسعه صنعت نفت ایران باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


صادق عالی محمودی گم یکی
به نام خدا شرکت حفاری شمال با شرکت نکردن در نمایشگاه بین المللی اقتدار خود وکشور ایران راحفظ کرد .من به مدیر عامل این شرکت باتصمیم عاقلانه ای که گرفته اند تبریک می گویم.
بی نام
واقعا باید تاسف خورد برای جای خالی شرکت حفاری شمال در نمایشگاه امسال.
مدیریت محترم شرکت حفاری شمال جز زدن حرف حقیقت و ایجاد شرایط شغلی برای مردم ایران چیز دیگری بیان نفرمودند.
امیدوارم وزارت نفت از خواب بیدار شود.و دست از حفظ منافع شخصی بردارد.
شرکت حفاری شمال تنها شرکتی بوده که با مدیری توانمند و دارای تخصص فعالیت دارد.و بروز این مشکل از سوی وزارت نفت برای این شرکت جز بی لیاقتی برخی از همکاران در وزارت نفت ، دیگری نخواهد داشت.
باید از وجود انسانهای دارای تخصص همچون خادمی ها در وزاذت نفت باشند و نه .......
درود بر مدیرانی مثل خادمی وطن پرست وباصداقت
درود بر شیر نترس آ هدایت
کوروش
درود بر شرف و مردانگی درود بر دکتر خادمی د