۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۲۴۰۶۲
آیا عراق دست نیافتنی شده است؟

صادرات نفت عراق، ۶ برابر ایران

به گزارش نفت ما،در حالیکه صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به مرز نیم میلیون بشکه در روز رسیده است، وزارت نفت عراق اعلام کرد: صادرات نفت عراق در ماه آوریل از روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در ماه مارس به روزانه سه میلیون و ۸۰ هزار بشکه رسید.
این آمار در شرایطی اعلام می شود که عراق طی سالهای اخیر با کمک شرکتهای چندملیتی، توسعه میادین نفتی را با تمام توان پیگیری کرده و میزان تولید خود را به حدی افزایش داده که با فاصله نسبت به امارات و ایران، در رده دوم تولیدکنندگان نفت اوپک پس از عربستان قرار گرفته است. صادرات نفت عراق از پایانه‌های جنوبی در ماه آوریل به روزانه دو میلیون و ۶۲۷ هزار بشکه رسیده و از شمال این کشور و از طریق خط لوله کردستان نیز روزانه ۴۵۰ هزار بشکه صادرات داشته است. صادرات نفت عراق در ماه آوریل با قیمت بشکه‌ای ۵۱ دلار و ۷۰ سنت، برای این کشور چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته است.
هرچند صادرات نفت ایران در ماه آوریل افزایش یافته اما تا رسیدن به نقطه ایده آل همچنان فاصله زیادی دارد. میزان تولید نفت ایران در بهترین حالت طی ۳۶ سال گذشته، در اوایل سال ۸۴ خورشیدی به ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه رسیده بود که از این میزان بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه به صادرات اختصاص یافت. بنابراین ابتدا ایران باید به میزان تولید قبلی خود برسد و در میزان تولید از عراق سبقت بگیرد. اما با توجه به اینکه از میزان تولید نفت ایران در سال ۸۴، بیش از یک و نیم میلیون بشکه صرف مصرف داخلی می شد، تولید نفت ایران باید بیش از آن میزان باشد تا امکان صادراتی بیش از عراق را پیدا کند که برای نیل به این هدف، نیازمند تولید ۵ میلیون بشکه نفت در روز هستیم؛ رقمی که دست نیافتنی نیست اما در شرایط کنونی و با توجه به عقب ماندگی های یک دهه گذشته و در صورت عدم لغو تحریمها، دستیابی به آن تا پایان دولت فعلی غیر ممکن به نظر می رسد./نکونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی