۰
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۱۰۱۴
سرنوشت غم انگیز پتروشیمی ایران

ما شعار دادیم، ترکیه عمل کرد!

ایران با داشتن ۲۷ تریلیون متر مکعب ذخیره گازی، معادل ۸‌درصد گاز طبیعی شناخته شده در جهان را در اختیار دارد. به بیان دیگر ایران دومین دارنده (حدود ۱۶ درصد) گاز در جهان است. از سویی دیگر، کشورمان با بیش از ۱۳۸ میلیارد بشکه نفت خام قابل استحصال و میعانات گازی، معادل ۱۱‌درصد از کل حجم نفت جهان را داراست. دور از انتظار نیست مهمترین منبع درآمد کشوراز این ذخایر باشد، اما انتظار می رود کشوری باچنین حجم عظیمی از منابع هیدروکربوری، ساختار معقول و هدفمندی برای تبدیل صنایع بالادستی و فرار از ورطه خام فروشی بنا کند. شالوده ای کارآمد که صنعت عظیم پتروشیمی بر آن پی ریزی شود. صنعت پتروشیمی یک بخش پیشرو با ارائه ورودی به صنایع متنوع و درآمدزای پایین دستی پتروشیمی است.
ما شعار دادیم، ترکیه عمل کرد!
به گزارش نفت ما ، بررسی روند صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال های اخیر نشان می دهد که در حال حاضر بیش از ۶۰% محصولات پتروشیمی نظیر اوره و متانول به صورت خام صادر می‌شود. بنابراین، وضعیت کنونی پتروشیمی‌های داخلی و طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی نشان‌دهنده آن است که صنعت پتروشیمی ایران به یک فروشنده مواد خام پتروشیمی در جهان تبدیل شده است. این درحالیست که کشور ترکیه با داشتن منابعی فقیر بالادستی توانسته با تکیه بر توسعه زنجیره ارزش و تبدیل مواد پتروشیمی به محصولات کاربردی، جایگاه قابل قبولی در منطقه بدست آورد. پیش بینی ای که برخی کارشناسان داخلی نیز پیش از این اذعان داشته اند. از جمله غلامحسین نجابت مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران  در گفت و گویی با نشریه عصرکیمیاگری چنین گفته بود: "در حوزه پایین دستی محاسبه ای کرده ام که تا سال 1400 کشور ترکیه از لحاظ تولید محصولات پایین دستی ما را پشت سر می گذارد. به هرحال پایین دستی هم تابعی از شرایط بالادست است و نمی توان به توسعه صرف پایین دستی در کشوری که امکانات بزرگ بالادستی اش مغول مانده دل بست."(عصرکیمیاگری، شماره 18، سال 91) در شرایطی ترکیه به عنوان رقیب اصلی ما درحوزه مصنوعات و کالاهای ساخته شده از مواد پتروشیمی در حال پیشی گرفتن از ایران است که پروژه های بالادستی ما در صنعت پتروشیمی نیز حال و روز چندان خوشی را سپری نمی کنند و خبرهایی از تعطیلی برخی طرح های پتروشیمی در پی بحران آب در رسانه ها منتشر شده است. خبری که مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی آن را تایید کرد و گفت: " بخش فیروزآباد که قرار است اتان تولید کند به نوعی در حال فعال شدن است اما بخش پایین دستی آن در چهار شهر جهرم، فسا، داراب و استهبان هنوز هیچ فعالیتی نکرده‌اند و پتروشیمی استهبان حتی مجوز احداث هم ندارد." مرضیه شاهدانی افزود: "همه این طرح‌ها با کمبود آب مواجه هستند، علی‌رغم آنکه مدیریت جدید این طرح‌ها اعلام می‌کند که روش جدیدی پیدا کرده‌اند که آب کمتری مصرف کنند اما واقعیت آن است که استانداری فارس ما را مورد سؤال قرار می‌دهد که چرا در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم و در این شهرها حتی آب شرب هم به سختی تأمین می‌شود در این شهرها طرح پتروشیمی تعریف کرده‌اید."(خبرگزاری فارس، 18/12/93) برای بسیاری از مشکلات، تحریم بهانه قابل قبولی ست، اما در جایی که سوء مدیریت و اقدامات کارشناسی نشده مجالی را برای ورود به بحث تحریم نمی دهد، باید نگاهی دوباره به پیکره صنعت پتروشیمی انداخت و شکاف هایی که مانعی برای رشد این بخش است، بازیابی و ترمیم کرد. بازیابی صنعتی نرخ بازگشت سرمایه اش در صنایع تکمیلی در حدود 40 تا 45 درصد است، در حالی که این نرخ در بخش صنایع میانی و بالادستی چیزی در حدود 15 درصد است وبه ازای هر شغل در بخش های بالادستی و میان دستی پتروشیمی حدود 50 شغل در صنایع تکمیلی ایجاد می شود که این ضریب اشتغال 50 برابری تنها اشغال زایی مستقیم صنایع تکمیلی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اوویس
گزارش بسیار خواندنی بود.همانطور هم که در گزارش عنوان شده بود ایران از همه لحاظ دارای منابع غنی است اما از سو مدیریت و باری به هر جهت رنج می برد
زمانی
ترکیه زمین برای توسعه بخش های بالادستی و پایین دستی و خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد ولی از نداشته های خود نهایت استفاده را کرده است آن وقت ما با داشتن خوارک، زیر ساخت های لازم و صد البته نیروی متخصص در این حوزه هنوز در جا میزنیم. واقعا باید هر چه سریع تر فکری به حال این صنعت ارزش آفرین کرد.
یونس
نقش دگر

چنین گفت شاعرگرانقدرآگاه وعادل
زرنگان و زیرکان ببیند در کاه وگل

چون زبان چیزدگرباشد وفکردرنقش دگر
آینه برنشان نیست ونتوان نوشت مشق دگر

درکردار خویش زبان وفکریکی کن آدمی
درعمل با عشق زندگی کن عالمی

شب تیره نبین-عامل نور است
سادگیه ذهن تو غافل توراست

عطرچمن سرسبر در دشت ودمن
جسم را شاداب می کند برکشت وکمن

خاک را بیدار می کند تخم خام بر بهار
عقل را هوشیارمی کند بوی شام برنهار

هرجمله وهرنکته وهرنقطه بگویم
ثمرش بر بیدار-نه آن خفته بگویم
////////////////////////////////////////
کامران مشایخی16بهمن ماه 94
////////////////////////////////////////
مهراب
البته ترکیه تحریم نداشت وکشورهای غربی با ترکیه هماهنگ بودن ولی با کشور ما به گونه دیگری عمل می کردن که مقایسه صحیح نیست شما به رفتار اردغان نگاه کنید می بینید تنها چیزی که ندارد سیاست است
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی