۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۲۰۶۹۴

الزام تغییر رفتار اتکا به اقتصاد نفتی

به گزارش نفت ما،تغییر رفتار اتکا به اقتصاد نفتی به عزم جدی در عرصه نوآوری بنگاههای ایرانی بستگی دارد.

  معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به رخدادهای قابل توجهی که طی سالهای اخیر در حوزه علم و فناوری کشور صورت گرفته است، گفت: پیش تر مفاهیمی همچون اقتصاد دانش بنیان، شرکتهای دانش بنیان، تجاری سازی و برندسازی برای ما روشن نبود، اما اکنون حوزه فناوری کشور به سمت رسیدن به این مفاهیم حرکت می‌کند.

سورنا ستاری، افزود: امروز لازم است که جهت گیریهای قدیمی در حوزه پژوهش تغییر کند، جهت گیری‌ که نفت برای ما ایجاد کرده و فضای پژوهش کشور ما دچار همان سیستم بچه پولداری شده است.

وی تصریح کرد: تغییر رفتار اتکا به اقتصاد نفتی و بچه پولداری ملی به عزم جدی در عرصه نوآوری بنگاههای ایرانی بستگی دارد، تکیه صرف به درآمدهای نفتی در عرصه پژوهش و فناوری منجر به ایجاد زیرساختهای لوکس اما ناکارآمد شده است، پس باید از فرهنگ اقتصاد نفتی عبور کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که دانشگاه، فارغ التحصیل تربیت کند و بعد این فارغ التحصیل، استخدام دولت شود، ادامه داد: برای استخدام دولتی هم تنها یک برگه مدرک کافی است، این ساختار به ما یاد می‌دهد که وقتی یکی را در خیابان دیدیم به این فکر کنیم چه چیزی در جیب دارد، به خودرو، مسکن و سایر داشته‌های فیزیکی او توجه کنیم، اما به مغز، دانش و مهارت انسانی‌اش اهمیت نمی‎دهیم، فیزیک صنعت برای ما مهم شده است و ما سعی نداشته‌ایم که فناوری تولید کنیم، بلکه آن را خریداری کرده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با تاکید بر این‌که شالوده اصلی اقتصاد دانش بنیان و شرکتهای دانش بنیان، نیروی انسانی متخصص و ماهر است، عنوان کرد: امروز فرصت بزرگ و استثنایی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و کنار گذاشتن رویکرد اقتصاد نفتی و بچه‌پولداری در پژوهش پیش آمده است، زمان به سرعت در حال گذر است، اتفاقهای خوبی در این زمینه رخ داده و جهت گیریها در حال تغییر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی