۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۲۰۶۵۳

اوباما ساخت خط لوله کیستون را فورا وتو کرد

به گزارش نفت ما ،اراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره برای ساخت خط لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا را درست همان روزی که کنگره این مصوبه را برای رئیس‌جمهور آمریکا فرستاده بود، وتو کرد. به گفته سخنگوی کاخ سفید، اوباما این طرح را بدون سر و صدا یا تاخیر وتو کرده است.
 به نقل از خبرگزاری رویترز، کنگره آمریکا قصد داشت با تصویب این طرح و ارسال آن برای رییس جمهوری،‌ باراک اوباما را زیر فشار بگذارد تا مجبور به تایید این طرح، موسوم به خط لوله نفت «کیستون اکس‌ال» شود. اما اوباما گفته است در حالی که وزارت خارجه در حال بررسی جوانب امنیتی، ایمنی و محیط زیستی ساخت چنین خط لوله‌ای برای منافع ملی آمریکاست، تصویب این طرح به معنای «دور زدن» این روند است و به همین دلیل آن را وتو می‌کند. اندکی بعد از آن‌که کاخ سفید خبر وتوی این مصوبه را اعلام کرد، سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا گفت که تلاش خواهند کرد تا پیش از سوم مارس، وتوی رییس جمهوری را باطل کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بعید است که کنگره بتواند وتوی رییس‌جمهوری را باطل کند چون این طرح در مجلس نمایندگان با ۲۷۰ رای مثبت در مقابل ۱۵۲رای منفی و در سنا با ۶۲ رای در مقابل ۳۶ رای به تصویب رسیده است و کنگره برای رد وتوی رییس جمهوری نیاز به دو سوم آراء دارد.
این سومین وتو در طول دوره ریاست جمهوری اوباما و اولین وتو از ماه نوامبر است که کنترل کامل کنگره به دست جمهوری خواهان افتاد. به گزارش بی بی سی، در ماه‌های آینده انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری آمریکا طرح های بیشتری را وتو کند چون جمهوری‌خواهان گفته‌اند طرح‌هایی را برای لغو یا محدود کردن اقدامات اوباما در زمینه بهداشت عمومی، مهاجرت و اصلاحات در عملکرد موسسات مالی تصویب خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که احداث خط لوله کیستون ۱۱۷۹ مایلی یا تقریبا دو هزار کیلومتری، برای اشتغال‌زایی و استقلال انرژی آمریکا لازم است اما طرفداران محیط زیست به شدت با آن مخالف هستند و اخطار می‌دهند که تصاعد گازهای کربنی را افزایش خواهد داد و به گرمایش زمین دامن خواهد زد. این خط لوله ۱۴۰۰ کیلومتری قرار بود نفت را از آلبرتا در کانادا به ایالت نبراسکای آمریکا ببرد تا نفت از آنجا از طریق خط لوله های موجود در آمریکا به تگزاس و خلیج مکزیک منتقل شود. شرکت انرژی «ترانس کانادا» با این خط لوله قادر خواهد بود تا روزانه ۸۳۰ هزار بشکه نفت را به پالایشگاه‌های موجود در تگزاس و مناطق مرکزی آمریکا برساند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی