۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۹۸۷۰

عربستان بیش از قیمت نفت، نگران کاهش تقاضا است

به گزارش نفت ما،در شرایطی که اغلب تولیدکنندگان نفت در جهان از تولید مازاد و کاهش قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی نگران هستند، عربستان سعودی بیشتر نگران کاهش تقاضا برای نفت است.  به نقل از بلومبرگ، محمد السابان، مشاور وزارت نفت عربستان در سال‌های 1988 تا 2013، می‌گوید: «بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان با وجود کاهش قیمت، تولید را کاهش ندادند تا تمایل به مصرف را بالا ببرند. اما هیچ کس نباید تصور کند که تقاضای نفت برای مدت طولانی (و تا زمانی که شما در چاه‌های خود نفت دارید) ادامه خواهد یافت. ما باید خود را برای گذشتن از مرحله آماده کنیم.»
فرانسیسکو بلانک، یکی از مقام‌های ارشد بانک آمریکا، نیز می‌گوید که عربستان به دقت و با نگرانی روند سرمایه‌گذاری در بهره‌وری سوخت و انرژی‌های تجدیدپذیر را زیر نظر دارد. 
به گفته کارشناسان، افزایش قابل توجه تولید نفت شیل آمریکا و خودداری عربستان از کاهش عرضه به بازارهای جهانی، از جمله دلایل اصلی اضافه تولید نفت است. تلاش اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، برای کاهش سقف تولید این سازمان نیز سال گذشته میلادی به دلیل مخالفت عربستان،‌ ناکام ماند و موجب تشدید روند سقوط قیمت نفت شد.
عبدالله البدری، دبیر کل اوپک، نیز اخیرا با تائید ضمنی این‌که تصمیم این سازمان برای عدم کاهش تولید در واقع تقابلی با تولیدکنندگان نفتی غیراوپک بوده، به سی ان ان گفته است: «اگر ما تولید نفت را کاهش دهیم نکته نخست این است که نمی‌دانیم چقدر باید کاهش دهیم. اگر ما در ماه نوامبر تولید را مثلا یک میلیون کاهش دهیم آنگاه در ماه ژوئن یک میلیون بشکه دیگر را نیز کاهش دهیم، در 2016 هم تولید را کاهش دهیم جایگزین این کاهش نفت، تولید نفت غیر اوپک خواهد بود که هزینه آن بالا خواهد بود.»
وی همچنین با رد سیاسی‌‌کاری در این سازمان تاکید کرده که تصمیم این سازمان در خصوص میزان تولید نفت، یک تصمیم اقتصادی محض بوده که به نفع تمام کشورهای عضو اوپک است. البدری همچنین با هشدار نسبت به عدم سرمایه‌گذاری در بخش نفت اعلام کرده که ممکن است با کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش‌، قیمت نفت در بازارهای جهانی به 200 دلار در هر بشکه برسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی