۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۱۹۷۷۶

«شورون»، بی‌مسئولیت‌ترین شرکت در دنیا

به گزارش نفت ما ،  سازمان حفاظت از محیط زیست «آمازون واتچ» به شرکت نفتی آمریکایی «شورون» به عنوان شرکتی با بیشترین میزان تولید آلاینده‌ها در جهان، جایزه داد.   سازمان حفاظت از محیط زیست «آمازون واتچ» به شرکت فراملی نفتی آمریکایی «شورون» به عنوان شرکتی با بیشترین میزان تولید آلاینده‌ها در جهان، جایزه داد. 

پس از این‌که کمپین «دست کثیف شورون» در سال ۲۰۱۳ توسط «رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور علیه این شرکت فراملی نفتی آمریکایی راه‌اندازی شد؛ سازمان «آمازون واتچ» به این نتیجه رسید که «شورون» به طور مداوم حقوق بشر و زیست محیطی در این کشور آمریکای لاتین را نقض کرده است. 

به گفته سازمان‌دهندگان مسابقات، «شورون» برنده جایزه بی‌مسئولیت‌ترین شرکت در دنیا است؛ چرا‌که با ایجاد بدترین فجایع زیست محیطی در جهان، تا به امروز از انجام هرگونه مسئولیتی سر باز زده است. 

«آمازون واتچ» اعلام کرد که «شورون» با تولید آلاینده‌های سمی و اقدامات وحشتناک خود در برابر مردم بومی آسیب‌پذیر اکوادور سزاوار محکومیت مردم جهان می‌باشد. 

«رافائل کوره‌آ» در اواسط سال ۲۰۱۳ کمپینی علیه این شرکت نفتی راه‌اندازی کرده و از بسیاری افراد سرشناس بین‌المللی،‌ سیاسی و فرهنگی برای بازدید از مناطق آلوده دعوت به عمل آورد. 

سیستم قضایی اکوادور سال گذشته شرکت «شورون» را به اتهام آسیب رساندن به منطقه آمازون این کشور یعنی مکانی که شرکت «تگزاکو» زیر شاخه این شرکت آمریکایی بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۰ در آن فعالیت می‌کرد، به پرداخت ۹ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار محکوم کرد. 

اکوادور تخمین زده که شرکت نفتی آمریکایی ۵ میلیون متر مکعب از زمین را آلوده کرده و هزاران گودال حاوی ۶۴ میلیون لیتر نفت و مخازنی مملو از ۷۱ میلیون لیتر زباله و ضایعات نفتی را بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی ایجاد کرده است. 

این شرکت نفتی که به حیله‌گری و مدیریت نامشروع معروف است اعلام کرده که «تگزاکو» جرایم خود را پرداخت کرده و شرکت نفت دولتی «پترو اکوادور» که «تگزاکو» با آن قرارداد کنسرسیوم داشته، مسئول این آسیب زیست‌ محیطی می‌باشد. 

رئیس جمهور اکوادور در اوایل ماه آگوست ۲۰۱۴ تصریح کرده بود که مبارزه‌ای عظیم با شرکت نفتی فاسد «شورون» که متعلق به آمریکاست پیش رو دارد؛ وی همچنین اطمینان داد که شرکت فراملی آمریکایی میزانی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار صرف وکلا و شرکت‌های روابط عمومی کرده تا به این ترتیب به سیستم قضایی اکوادور حمله کند. 

در همین زمینه شرکت نفتی «شورون» سعی دارد دولت اکوادور را وادار کند که غرامت خود را از بومیان و روستاییان این منطقه دریافت کند و در حال پیگیری ادعای خود از طریق دادگاه لاهه می‌باشد. 

«شورون»، شرکت نفتی آمریکایی و از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر «سان رامون» کالیفرنیا قرار دارد. 

شرکت «شورون» دارای عملیات در بیش از ۱۸۰ کشور جهان است؛ این شرکت تقریبا در تمامی زمینه‌های صنایع نفت و گاز و نیز تولید انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت می‌کند. 

این فعالیت‌ها شامل اکتشاف، استخراج، پالایش، بازاریابی و حمل‌ونقل نفت خام و گاز طبیعی و نیز تولید انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمی همچنین تولید برق می‌باشد.   
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی