۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۱۹۶۸۸
پیوندی:

بخش خصوصی ما هنوز بالغ نیست

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی عامل اصلی کندی توسعه طرح‌های پتروشیمی است، گفت: هم‌اکنون ۶۷ طرح نیمه تمام از برنامه‌های چهارم و پنجم باقی مانده که از این تعداد ۱۵ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت و سه طرح آنها با ظرفیت ۱.۴ میلیون تن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
بخش خصوصی ما هنوز بالغ نیست
به گزارش نفت ما ، محمدحسن پیوندی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، در خصوص نقش تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: اعتقاد بر این دارم که تحریم‌ها نتوانست در صنعت پتروشیمی تاثیرگذار باشد. پتروشیمی یک کالا نیست بلکه یک سبد بزرگ از کالاست. به نظرم پتروشیمی از حاشیه تحریم تحت تاثیر قرار گرفته تا خود تحریم و ما در نحوه خصوصی‌سازی آسیب بیشتری دیدیم تا تحریم. 
وی تصریح کرد: همیشه محصولات پتروشیمی ناشی از خوراک مایع (مثل نفت، میعانات گازی و ....) تحت تاثیر قیمت نفت خام بوده است،  بنابراین با کاهش قیمت نفت خام، قیمت محصولات پتروشیمی نیز پایین آمده است.  این تاثیرگذاری از سوی کشورهای صنعتی به سمت کشورهای دارنده خوراک بوده است؛ چون کشورهای صنعتی، واردکننده نفت خام هستند و وقتی قیمت ورودی آنها کاهش پیدا کند، قیمت نفت نیز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین قیمت محصولات پتروشیمی در بازار کاهش می‌یابد.  

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: از سوی دیگر به دلیل اینکه خاورمیانه صادرکننده عمده به اروپا و آسیا است، در نتیجه سهم حضور در بازار بین المللی و عامل کیفیت و استانداردها است که قیمت را تعیین می‌کنند. در نتیجه قیمت فوب خلیج فارس نیز کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر این اتفاق غیرعادی است و نمی‌توان آن را به خوبی تحلیل کرد چون بخشی از آن تحت تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی جهان است و بخشی  نیز به مسائل مبهم گاز شیل (تا چه حد تولید از فرایند گازشیل اقتصادی است) بستگی دارد. 
 
وی در خصوص واگذاری قیمت خوراک به دولت گفت: تصمیمات اخیر راجع به قیمت خوراکی پتروشیمی تصمیمات مناسبی بوده؛ یکی اینکه به شاخص‌های اقتصادی وصل است، دوم اینکه رقابتی بوده و سوم قیمت خوراک به محصول هم مرتبط است، بنابراین عدد در آن نیست. 

پیوندی افزود: در مصوبه قبلی می‌گفتند که IRR تضمین شده باید بدهی که این درست نبود. وقتی شاخص‌های اقتصادی را بررسی می‌کنیم یعنی به همه چیز ربط پیدا می‌کند. اگر همزمان با افزایش و کاهش در اقتصاد کشور قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند، این موضوع در دولت باید تفسیر شود. این کار خوبی بود که قیمت خوراک از قانون بودجه سالیانه خارج شد، در حقیقت با این کار قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز اصلاح شد. بنابراین در قانون بودجه وقتی می‌گویید قیمت خوراک 13 سنت یعنی اینکه این قیمت به درد مجتمع‌های در حال تولید می‌خورد نه مجتمع‌های  جدیدالاحداث. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: ما  در حال حاضر نزدیک به 60 میلیون تن پروژه نیمه کاره داریم که از 5 درصد تا 97 درصد پیشرفت دارد. 60 میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم که سال گذشته حدود 41 میلیون تن از آن بهره برداری شده و امسال امیدواریم با تلاشی که در مقوله خوراک و مدیریت در حال انجام هستیم، به 43 میلیون تن برسد.
  
وی خاطرنشان کرد: اما باید به 60 میلیون تن برسیم. 60 میلیون تن دیگر هم پتانسیل کشور بر اساس خوراک‌های موجود وجود دارد که برای آن طرح تعریف کردیم که اکثریت اینها بر اساس خوراک گاز طبیعی و تبدیل متانول‌های آینده به زنجیره پروپیلن و پایین دستی‌های آن است. 

مجموعه این کارها به 180 میلیون تن بالغ می گردد با فرض این که در آینده هیچ منبع گازی جدیدی کشف نگردد، بنابراین می‌توانیم به قافله برگردیم ولی لازمه آن است که مدیریت جامع در بالادست توسعه وجود داشته باشد. یعنی NPC در سطح 20 درصد در کنار واحدهای خصوصی باشد و نظارت عالیه بر پروژه‌ها داشته باشد، بخش خصوصی ما هم در این پروسه 10 ساله بالغ و به روز خواهند شد، چرا که بخش خصوصی ما هنوز بالغ نیست.   

 پیوندی یادآور شد: 67 طرح نیمه تمام از برنامه‌های چهارم و پنجم باقی مانده که از این تعداد 15 طرح بالای 60 درصد پیشرفت و سه طرح آنها با ظرفیت 1.4 میلیون تن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و 11 طرح دیگر از آن با مجموع ظرفیت 7 میلیون تن به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب تا پایان سال 94، 8.4 میلیون تن به ظرفیت این صنعت افزوده خواهد شد. 
 
وی با اشاره به اینکه برای توسعه با موانع روبرو است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های صاحب تکنولوژی شدیدا علاقمند به همکاری با ایران هستند و تحریم‌ها مانع از حضور آنهاست؛ همچینن سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر نیستند در شرایطی که نرخ تورم و بهره بالاست و وضعیت تأمین فاینانس‌ها مشخص نیست در پروژه‌ها هزینه نمایند.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی