۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۱۸۴۹۴
آرمان کاهش اتکا به نفت، اسیر سیاستهای مقطعی

وقتی نفت ارزان می شود...

سیاست کاهش اتکا به نفت و درآمدهای نفتی درحالی با تداوم کاهش قیمت جهانی نفت بار دیگر در کشور مورد توجه قرار گرفته که مشخص نیست چرا هربار نفت ارزان می شود پیگیری این سیاست دوباره جدی می شود.
وقتی نفت ارزان می شود...
به گزارش نفت ما ، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بارها در مقاطع مختلف در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. اما این سیاستها، مقطعی بوده و هر بار که قیمت نفت افزایش یافته، عملا شاهد تزریق پول نفت به جامعه و افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم بوده ایم که مصداق بارز آن عملکرد دولت محمود احمدی نژاد بود. در حالیکه درآمدهای نفت در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که کشور به شدت به درآمدهای نفتی وابسته شده بود ۱۴۰ میلیارد دلار بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیش از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد درآمدهای نفتی دولتها کمتر از ۴۳۰ میلیارد دلار بود، دولت احمدی نژاد در طول هشت سال ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و با اتکا به همین درآمدها، اهدافی همچون کاهش اتکا به نفت و درآمدهای نفتی عملا به حاشیه رفت. در سال اول ریاست جمهوری حسن روحانی نیز شاهد فروش نفت با قیمت بالاتر از ۱۰۰ دلار بودیم و به همین دلیل باز هم موضوع کاهش اتکا به درآمدهای نفتی مورد توجه قرار نگرفت. اما طی ماههای اخیر که شاهد سقوط قیمت نفت بوده ایم بار دیگر موضوع ضرورت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی مورد توجه قرار گرفته است. بر همین مبنا پرسش اساسی این است که علیرغم تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و تقویت اقتصاد مقاومتی طی سالهای اخیر، چرا در زمان دولت قبل که قیمت نفت سر به فلک می کشید به این موضوع توجهی نشد و حالا که قیمت نفت کاهش پیدا کرده، باز هم از سر اجبار باید شاهد تاکید بر کاهش اتکا به نفت باشیم؟
ضرورت توجه به کاهش اتکا به نفت در اقتصاد، امری مثبت است اما آنچه این توجه را به امری منفی تبدیل می کند که تاثیر چندانی در دستیابی به اهداف ندارد، مقطعی بودن و فصلی بودن این پیگیریها است که موجب می شود شاهد اتخاذ تصمیمات کارشناسی و تدوین برنامه های درازمدت برای کاهش اتکا به نفت و درآمدهای نفتی نباشیم؛ بطوریکه وقتی قیمت نفت باز هم افزایش یابد، بار دیگر این پیگیری ها هم متوقف می شود تا زمانی دیگر که قیمت نفت باز هم کاهش یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی