۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۷۸۴۷

خوشحالی یا نگرانی از کشف میدان های جدید نفت و گاز

سعید مسروری
در خبرها به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران آمده بود که کشف یک میدان جدید گازی در گستره یی از غرب استان بوشهر تا بندرعباس که احتمالاَ بزرگتر از میدان گازی پارس جنوبی است تایید شده است.
خوشحالی یا نگرانی از کشف میدان های جدید نفت و گاز
به گزارش نفت ما، گرچه بعدتر اصل این خبر با ابهام مواجه شد. اما به فرض صحت، این خبر با اینکه در وهله اول بسیار خوشحال کننده و مسرت آمیز به نظر می رسد اما اگر نگاهی عمیق تر و دقیق تر به آن بیندازیم حاصلی جز شوربختی و نگرانی در پی ندارد، این ذخایر مورد اشاره در درون مرزهای کشور هستند و همانطور که همگان می دانند ما دست کم دارای 9 میدان نفت و گاز مشترک در خشکی و حدود 11 میدان مشترک شناخته شده در دریا با همسایگان می باشیم، که تقریباَ یا بهتر است بگویم تحقیقاَ در همگی این میادین عملیات استخراج نفت و گاز از طرف شرکای ما و این همسایگان با همکاری شرکتهای بزرگ بین المللی و با تجهیزات و شیوه های نوین در حال انجام است. در بخش غیر ایرانی اغلب این میادین توسعه و بهره برداری از آنها با شدت در دست انجام است و ما با فاصله بسیار از آنها عقب هستیم.  چه خوب است که از یاد نبریم برای هر وجب از خاک و حفظ مرزهای این سرزمین در طول تاریخ از جمله در جنگ هشت ساله تحمیلی خون عزیزترین فرزندان این آب و خاک بر زمین ریخته شده است. اگر با این جانفشانیها سطح خاک و دریای  ما حفظ شده و دست نخورده باقی مانده، امروز چندین سال است که ذخایر زیرزمینی کشور که ثروت قطعی این ملت است از شمال تا جنوب در خشکی و دریا به راحتی و بوسیله بیگانگان به تاراج می رود. شاید ذکر مثالی از سالهای دوران کودکی ام بتواند دلیل نگرانی هایم را بهتر وصف کند، من بدلیل زندگی در یکی از شهرستانهای استان فارس از دوران کودکی به یاد دارم که بزرگترها در مورد کشف میدان نفتی در محدوده شهر سروستان که در مسیر گذر ما به شیراز بود صحبت می کردند و می گفتند که پس از تکمیل عملیات اکتشاف چاههای آن بسته شده تا برای استفاده آیندگان باقی بماند. اما در چند سال پیش و در دولت قبل به یکباره اقدام به سرمایه گذاری و  بهره برداری از این میدان نمودند. حال که این سرمایه گذاری می توانست و می بایستی در یکی از میادین مشترک صرف می شد تا از تاراج ثروت ملی بدست همسایگان جلوگیری بعمل آید. این است که از خبر کشف میدان گازی مشابه یا بزرگتر از پارس جنوبی انسان به جای درک حس خوشحالی، ناراحت و نگران می شود که نکند در آینده نزدیک به جای سرمایه گذاری در میدان مشترک پارس جنوبی که شاید بوسیله آن ها بتوان بخشی از عقب ماندگیمان نسبت به همسایه کوچک جنوبی را جبران نماییم، اگر فردا بودجه و پولی هم برای وزارت نفت فراهم شد ناگهان آن روز با خبر شویم که در این میدان جدید سرمایه گذاری شده است و این گونه از میادین مشترک مشابه پارس جنوبی به راحتی غفلت کنیم، مانند دریای کاسپین.  البته ما از اطلاعات و مستندات مدیران وقت شرکت ملی نفت برای سرمایه گذاری و بهره برداری از میدان سروستان باخبر نیستیم پس دلایلشان را نیز نمی دانیم. اما بعضی مسایل خیلی واضح و روشن است و نیازی به تحلیلهای پیچیده ندارد. هنوز نمی دانم باید از کشف میدان های جدید نفت و گاز در درون کشور خوشحال باشم یا ناراحت، شما بگویید !!؟
فعال بخش خصوصی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مردم
اکر صد تا از این میدان های جدید نفت و گازپید بشود هیچ تاثیری تو زندگی مردم ندارد. نفت ۱۴۰ دلار مردم به فلاکت افتادند و نفت ۱۰ دلارهم فلاکت
مقامهای ددولتی باید خوشحال باشند دزدیهایشان بیشتر می شود
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای